اجازه کار در کانادا

مجوز کار کانادا یا work permit پاسخ به سوالات متداول

مجوز کار یا  Canada Work Permit  اجازه نامه ای است که به فرد خارجی اجازه کار موقت در کانادا را می دهد. فرآیند صدور مجوز کار کانادا و بررسی انواع گزینه های آن می تواند برای مهاجران به کانادا مشکل باشد. در اینجا متداول ترین پرسش های مربوط به مجوز کار به همراه پاسخ های آن را ارائه می دهیم:

هزینه پردازش یا Processing Fee مجوز کار در کانادا چند دلار است؟

هزینه مجوزهای کار در کانادا صرف نظر از صنعت و یا حرفه ای که در آن مشغول به کار می شوید یا شاخه ای که تحت آن درخواست می کنید یکسان است. این هزینه برای مجوز کار معادل 155 دلار کانادا برای هر فرد و 100 دلار کانادا برای هر متقاضی ویزای کار باز یا Open Work Permit است.

چه مدارکی برای اخذ مجوز کار در کانادا لازم دارم؟

به منظور درخواست مجوز کار، متقاضی باید مدارک و فرم های زیر را ارسال نماید:

  • اسناد سفر معتبر یا پاسپورت
  • ارسال اثر انگشت و عکس ( بایومتریک )
  • مدرکی مبنی بر اینکه شما شرایط کار مورد نظر را دارید
  • گواهی پذیرش کبک، در صورت وجود
  • اثبات ارتباط با همسر، فرزندان و شریک قانونی زندگی
  • اپلیکیشن تکمیل شده برای مجوز کار از طریق فرم IMM 1295؛ اگر از خارج از کانادا درخواست می دهید.
  • چک لیست اسناد تکمیل شده IMM 5488
  • فرم اطلاعات خانوادگی تکمیل شده IMM 5645
  • فرم درخواست ویزای اقامت موقت،
  • این فرم باید توسط : متقاضی اصلی، همسر یا شریک زندگی مشترک او و همه فرزندان تحت تکفل زیر 18 سال تکمیل شود. این فرم فقط باید توسط اتباع خارجی که برای ورود به کانادا نیاز به ویزای اقامت موقت دارند تکمیل شود.

ممکن است نیاز به ارسال مدارکی از جانب کارفرما نیز داشته باشید.

می توانم برای مجوز کار کانادایی بدون داشتن جاب آفر اقدام کنم؟

اغلب متقاضیان به جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از جانب کارفرمای کانادایی نیاز دارند که معمولاً توسط LMIA پشتیبانی می شود. هدف ( LMIA ) Labour Market Impact Assessment اطمینان از استخدام نیروی کار خارجی است که اثر مثبت یا خنثی بر بازار کار کانادایی داشته باشد. با این حال، استثنائاتی برای این مورد وجود دارد که نیروی کار خارجی می تواند برای مجوز کار بدون LMIA یا جاب آفر Job Offer درخواست دهد.

برای مثال، کسی که به تازگی از یکی از موسسات آموزشی مورد تایید کانادا DLI یا دانشگاه کانادایی فارغ التحصیل شده ممکن است واجد شرایط مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی یا ( PGWP )  Post-Graduation Work Permit باشد که نیازی به جاب آفر ندارد. به طور مشابه، همسر شخصی که به تازگی با مجوز تحصیل یا کار کانادایی وارد کانادا شده، ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز کار بدون نیاز به جاب آفر باشد.

چه کسی واجد شرایط دریافت مجوز کار باز یا OWP Open Work Permit در کانادا است؟

ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز کار باز یا اوپن ورک پرمیت باشید اگر:

  • یک دانشجوی بین المللی هستید که از یکی از موسسات معتبر آموزشی کانادا ( DLI )، فارغ التحصیل شده و واجد شرایط برنامه ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی یا Post-Graduation Work Permit Program (PGWP) می باشید.
  • دانشجویی هستید که دیگر قادر به تامین هزینه های تحصیل خود نیستید ( دانشجوی بی بضاعت یا Destitute Students )
  • متقاضی اقامت دائم در کانادا هستید
  • یک عضو مستقل خانواده ای هستید که برای اقامت دائم درخواست داده است
  • همسر یا شریک قانونی نیروی کار ماهر یا دانشجوی بین المللی هستید
  • دارنده مجوز اقامت موقت هستید
  • پناهنده، مدعی پناهندگی، شخص محافظت شده یا عضو خانواده آنها هستید
  • تحت یک حکم حذف غیر قابل اجرا هستید
  • نیروی کار جوانی هستید که در برنامه های خاصی مشارکت دارید

آیا می توانم خانواده ام را تحت مجوز کار با خود به کانادا بیاورم؟

اگر برای مجوز کار درخواست می دهید و جاب آفر معتبری از یک کارفرمای کانادایی دارید، ممکن است واجد شرایط این موضوع قرار بگیرید که همسر و فرزندان وابسته به خود را همراه خود به کانادا بیاورید.

همسر یا شریک قانونی شما ممکن است همچنین واجد شرایط اپلای برای مجوز کار باز باشد که به وی اجازه می دهد برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند.

 انواع مجوزهای کاری در کانادا کدامند؟

دولت کانادا دو دسته بندی برای مجوزهای کاری دارد:

مجوزهای کاری بسته یا LMIA Supported  یا Close و مجوزهای کاری باز LMIA-Exempt یا Open. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، LMIA نشان می دهد که صدور مجوز کار برای یک فرد خارجی، اثر منفی بر استخدام و دستمزد نیروهای کار کانادایی ندارد.

برنامه نیروی کار خارجی موقت یا Temporary Foreign Worker Program ( TFWP ) برنامه مجوز کاری است که به LMIA نیاز دارد در حالی که برنامه International Mobility ( IMP ) نیازی به LMIA ندارد.

برای مثال، تحت برنامه IMP، مجوزهای کاری LMIA-Exempt وجود دارد که از قراردادهای تجارت آزاد منتج می شود مانند قرارداد کانادا ـ آمریکا ـ مکزیک ( CUSMA ). این قرارداد به نیروهای کار خارجی اجازه می دهد که برای مجوز کاری بدون داشتن کارفرما برای اخذ LMIA درخواست دهند.

سریعترین مجوز کار در کانادا چیست؟

جریان جهانی استعدادها یا Global Talent Stream مجوزهای کاری ارائه می دهد که باعث می شود افراد خارجی از طریق مجوزهای کاری موقت جذب کانادا شوند تا نیازهای بازار کار خاصی را تامین کنند. این جریان به نیروهای کاری ماهر مشخصی اجازه می دهد تا مجوز کار را ظرف دو هفته بعد از درخواست، دریافت کنند چرا که درخواست ها معمولاً ظرف 10 روز کاری، پردازش می شوند.

دو دسته بندی تحت این جریان وجود دارد که عبارتند از دسته بندی A و B. دسته بندی A برای شرکت های با رشد بالاست که می تواند نیاز به استخدام افراد متخصص خارج از کشور را نشان دهد. دسته B برای کارفرمایانی است که در جستجوی استخدام نیروی کار خارجی خیلی ماهر برای موقعیت هایی در لیست مشاغل Global Talent هستند که مورد تقاضا هستند و نیروی کار برای این مشاغل در کانادا کم است.

 پروسس یا پردازش مجوزهای کار کانادایی چند ماه طول می کشد؟

پردازش انواع مجوز کار کانادایی معمولاً بین 1 تا 9 ماه زمان می برد و این پردازش روزی شروع می شود که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ( IRCC )، درخواست تکمیل شده شما را دریافت می کند و زمانی که در رابطه با پرونده شما، تصمیم نهایی اخذ شود، این فرآیند خاتمه می یابد.

زمان پردازش بر مبنای فاکتورهای متعددی متغیر خواهد بود:

  • نوع درخواست ارسال شده
  • اگر درخواست کامل شده باشد
  • این نکته که آیا IRCC یا اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به راحتی می تواند اطلاعات شما را تایید کند.
  • و این که چه مدت طول می کشد تا به هر درخواست یا نگرانی پاسخ دهید

می توانم وضعیت خودم را از ویزای توریستی به کاری در کانادا تغییر دهم؟

یک ویزیتور برای ویزای اقامت موقت یا TRV و متعاقباً برای مجوز کار درخواست می دهد که این فرآیند می تواند وضعیت او را از ویزیتور به نیروی کار تغییر دهد.

می توانید این کار را از طریق اپلای برای مجوز کار از درون کانادا انجام دهید. به محض داشتن یک پیشنهاد شغلی یا جاب آفر، باید اطمینان پیدا کنید که شرایط لازم برای دریافت مجوز کار را داشته باشید. اگر واجد شرایط باشید، می توانید یک درخواست برای مجوز کار ارسال کنید.

می توانم با مجوز کارم در کانادا اقامت دائم بگیرم؟

دارندگان ویزای کار در کانادا می توانند برای اقامت دائم کانادا یا PR درخواست دهند. تعدادی برنامه مهاجرتی وجود دارد که مختص نیروهای کار موقت خارجی است.

یکی از بهترین راه ها برای اخذ اقامت دائم در کانادا از طریق CEC یا تجربه کار کانادایی است. از طریق مسیر CEC، تجربه کار کانادایی شما، نقش مهمی در اخذ اقامت دائم شما ایفا خواهد کرد.

جهت اخذ اقامت دائم از طریق CEC ) ) Canadian Experience Class یا تجربه کار کانادایی، افراد خارجی باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • – داشتن حداقل 12 ماه تجربه کار تخصصی فول تایم در کانادا، 3 سال قبل از درخواست اقامت دائم
  • – مطابق با سطح مهارت ملی شغلی یا (NOC ) National Occupational Classification تجربه کاری خود، سطح مهارت های زبانی لازم را داشته باشید یا از آن بهتر باشید

در صورتیکه نیاز به اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از روش های فوق داشتید و یا تمایل به ورود کانادا و دریافت اقامت کانادا از طریق روش های گوناگون کاری کانادا دارید با شماره های گروه بین المللی افق ماندگار تماس بگیرید و یا از طریق وبسایت www.ofoghint.com با همکاران ما در ارتباط باشید .

شمارهای تماس با گروه مهاجرتی افق ماندگار

31071ـ051

09120920268

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *