نحوه نوشتن انگیزه نامه Motivation Letter

نحوه نوشتن انگیزه نامه Motivation Letter

رزومه شما صلاحیت ها، شایستگی ها و دستاوردهای شما را نشان می دهد. اپلای کردن از طریق یک رزومه به تنهایی، ممکن است اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را منعکس کند اما می تواند نشان دهنده فقدان انگیزه و پرزنت تاثیرگذار و تمامی فداکاری هایی که در طول مسیر تحصیلی یا شغلی خود داشته اید، نیز باشد. در این مرحله نوشتن انگیزه نامه می تواند کمک کننده باشد و معمولاً توسط موسسات آموزشی و سازمان ها از متقاضیان درخواست می شود. از طریق نوشتن انگیزه نامه به شکل متقاعدکننده ای می توانید اشتیاق، علاقه و سختکوشی خود در جهت اینکه دوره آموزشی یا رشته تحصیلی شما تا چه اندازه می تواند مسیر شغلی تان را با منافعی که شما تمایل دارید از طریق این موسسه آموزشی به آن دست یابید را روشن نماید. اجازه دهید در رابطه با اینکه یک انگیزه نامه به چه صورت نوشته می شود، در ادامه این مقاله صحبت کنیم.

 

Motivation Letter انگیزه نامه چیست و چه تفاوتی با Cover Letter دارد گروه مهاجرتی افق ماندگار

 

انگیزه نامه چیست؟

یک انگیزه نامه یا Motivation Letter دلیل اینکه چرا شما یک متقاضی عالی برای دوره آموزشی/ موقعیت شغلی مشخصی هستید را توصیف می کند و معمولاً یک صفحه است که به رزومه شما ضمیمه می شود. به خاطر داشته باشید اگر برای انواع بورسیه تحصیلی درخواست می دهید نحوه نوشتن رزومه و انگیزه نامه شما از حالت عادی متفاوت خواهد بود. به طور کلی 4 هدف اصلی وجود دارد که برای هر یک لازم است، پیش نویسی ارائه شود:

  • جهت پذیرش: اگر در حال اپلای برای مهاجرت تحصیلی به کانادا از طریق دانشگاه یا کالج هستید تا در یک برنامه تحصیلی برای هر مقطعی (کارشناسی و تحصیلات تکمیلی) ثبت نام کنید، نیاز به انگیزه نامه دارید؛ اغلب انگیزه نامه را با عنوان SOP یا استادی پلن نیز می شناسند اما برای برخی دانشگاه ها استادی پلن با انگیزه نامه متفاوت است. 
  • با هدف آموزش/ کارآموزی: اگر تمایل به شرکت در یک دوره کارآموزی تمام وقت با یک سازمان دارید، قطعا باید انگیزه خود از شرکت در این دوره را بیان کنید و اینکه چرا بهترین متقاضی برای این دوره هستید.
  • با هدف استخدام: زمانی که می خواهید برای یک پروفایل شغلی در یک سازمان درخواست دهید به انگیزه نامه نیاز خواهید داشت.
  • برای مشاغلی که در بخش خدمات اجتماعی هستند مخصوصاً NGOs: سازمان های غیرانتفاعی، عموماً از شما درخواست انگیزه نامه دارند تا علایق، اهداف و اشتیاق شغلی شما را بسنجند.

تفاوت بین انگیزه نامه و کاورلتر cover letter چیست؟

اغلب دانشجویان در رابطه با انگیزه نامه و کاورلتر گیج می شوند، به خاطر داشته باشید هدف یک کاورلتر، برجسته کردن اطلاعات خاصی است که در رزومه شما قید شده و با شرایط شغلی در شرکت مورد نظر، منطبق است. به بیان ساده تر، کاورلتر بیشتر شبیه به مقدمه ای بر رزومه شماست و خطاب به مقامات استخدام نوشته می شود، در حالی که انگیزه نامه تا حد زیادی به تطبیق علایق، انگیزه ها و اشتیاق شما با رشته ای که خواهان ادامه تحصیل در آن هستید یا پروفایل شغلی که خواهان اپلای برای آن هستید، می پردازد. تمامی شرکت های ممتاز در جستجوی افرادی هستند که مانند یک دارایی برای سازمان باشند. بنابراین انگیزه نامه باید نیت و هیجانات شما را با استفاده از ویژگی های کلیدی همچون انگیزه شما، بیان نماید. هر مدرکی که دانشگاه یا کارفرما درخواست می کند، هدف خاصی را دنبال می کند. کاورلتر، نامه ای حرفه ای است که به کارفرما/ استخدام کننده به همراه رزومه یا CV شما ارائه می شود. Cover Letter معمولاً توسط شرکت‌ها، کارفرمایان و استخدام‌کنندگان درخواست می‌شود، برخلاف انگیزه نامه ها که توسط دفاتر پذیرش دانشگاه، مؤسسات آموزشی و دوره‌های کارآموزی قابل استفاده اند. هر دو نامه برای این در نظر گرفته شده اند که به استخدام کننده یا مسئول آموزشی درباره اینکه چرا شما بهترین متقاضی هستید، اطلاعاتی دهند و به داوطلبان اجازه می دهد تا در مورد انگیزه، علایق، سرگرمی ها، دستاوردها و آینده شغلی/ تحصیلی خود توضیحات کامل را ارائه دهند.

ساختار انگیزه نامه Motivation Letter

اگر برای موسسه آموزشی یا سازمان مدنظر خود، هدفی دارید، ارائه انگیزه های شما به روشی جذاب می تواند صورت مساله را به طور کلی تغییر دهد. انگیزه نامه باید تنها در یک صفحه باشد که شما در آن خودتان را معرفی می کنید، صلاحیت ها و دستاوردهای خود را توصیف می کنید و علایق خود را به دوره/ موقعیتی که برای آن درخواست داده اید، برجسته می کنید. دانستن ساختار نامه شما برای درک عناصر کلیدی که باید اضافه کنید بسیار مهم است. عموما، ساختار انگیزه نامه می تواند به یکی از حالت های زیر باشد:

  • می توانید از روش سنتی نوشتن یک انگیزه نامه 3 پاراگرافه شامل پاراگراف مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری استفاده نمایید.
  • یا می توانید از ساختار 5-7 پاراگرافه استفاده نمایید. جایی که می توانید بدنه نامه را به نکاتی واضح در پاراگراف هایی 1 تا 3 جمله ای تقسیم کنید.

نحوه نوشتن انگیزه نامه

انتخاب فرمت یا قالب انگیزه نامه

 اگر می خواهید واقعی تر به نظر بیاید و تعداد بیشتری از دستاوردهای خود را عنوان کنید، می توانید سبک 5 – 7 پاراگرافی را انتخاب کنید و از این طریق بر هر یک از دستاوردها با قرار دادن آن به صورت یک نکته مجزا، تاکید کنید. به بیان دیگر، اگر روش داستان سرایی را ترجیح می دهید می توانید فرمت 3 پاراگرافی را بدون ایجاد وقفه های زیادی در نامه خود، استفاده کنید. اکنون که هر دو ساختار مهم را می شناسید و می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید، اجازه دهید نگاهی به جزئیات مهم فرمت یا قالب انگیزه نامه بیاندازیم.

مقدمه: یک طرح واضح و جذاب در مورد خودتان که توضیح می دهد چرا می خواهید اپلای کنید. برخی از موارد اجباری که حتما باید قید شوند عبارتند از:

  • اطلاعات شخصی (نام، آدرس حدودی، ایمیل، پروفایل، تجربه کاری در صورتی که دارید).
  • درباره دوره آموزشی، کارآموزی یا پروفایل شغلی که در حال اپلای برای آن هستید، بنویسید و دلیل آن را ذکر کنید.
  • با قرار دادن دلایل کلی شروع کنید که توضیح می دهد چرا در حال اپلای برای دوره آموزشی، کارآموزی یا موقعیت شغلی هستید. پس از آن، به سراغ بدنه اصلی بروید.

بایدها و نبایدها: گاهی اوقات انتقال اشتیاق شما برای ورود به یک رشته تحصیلی یا یک سازمان نمی تواند مطلقاً به وسیله رزومه انجام شود چرا که شما را محدود به استفاده از داده ها، حقایق و آمارها به جای اشتیاق، چرایی و انگیزه ادامه دادن مسیر تحصیلی/ شغلی می کند. اینجاست که انگیزه نامه به شما اطمینان می دهد درخواست شما در مقایسه با سایر درخواست ها بیشتر دیده خواهد شد. در ادامه چند توصیه سریع برای نوشتن انگیزه نامه تان ارائه می شود:

  • هنگام نوشتن انگیزه نامه، مطمئن شوید که شخص مورد نظر را که برای او درخواست می دهید، می شناسید. درباره نام و نقش فرد مورد نظر تحقیق کنید و بر این اساس آنها را مورد خطاب قرار دهید.
  • شرایط رشته تحصیلی/ پروفایل شغلی را بسنجید و توضیح دهید چرا برای این رشته/ شغل مناسب هستید.
  • درباره اینکه چطور عقاید و علایق شما با ماموریت و چشم انداز دانشگاه/ سازمان مورد نظر هم راستا است، توضیح دهید.

انگیزه نامه با هدف های متفاوتی نوشته می شود از جمله کارآموزی، پذیرش شغلی، پذیرش دانشگاه و … .

اکنون که درباره انگیزه نامه می دانید، بهتر است درباره اینکه چطور یک انگیزه نامه بنویسید، بیاموزید. بهترین راه، نوشتن یک نامه واقعی است. بدنه مهمترین بخش Motivation Letter شماست. دستاوردها، آرزوهای مسیر شغلی و تحصیلی شما را توصیف می کند. مهارت ها و علایق خود را توضیح دهید و اشتیاق خود برای دوره آموزشی یا پروفایل شغلی انتخابی را عنوان کنید. به صورت واقعی و مختصر بنویسید. اغلب اوقات، داستان های ساختگی به راحتی توسط افراد حرفه ای که روزانه تعداد زیادی انگیزه نامه بررسی می کنند، شناسایی می شوند. قویاً توصیه می شود در بیان داستان خود، دقت لازم را داشته باشید؛ برای استناد به صحت مدارک خود می توانید از معیارهایی استفاده نمایید.

سوالات متداول در رابطه با انگیزه نامه

  • چطور می توانم یک انگیزه نامه بنویسم؟

بهترین راه نوشتن انگیزه نامه این است که تمامی ایده های خود، تجربیات و دستاوردهایی که با اهداف مسیر آینده شغلی شما منطبق است را بنویسید و سپس آن را تبدیل به یک مقاله خلاقانه و فکر شده کنید تا کارفرما یا افسر کمیته پذیرش دانشگاه را تحت تاثیر قرار دهید.

  • چطور یک انگیزه نامه شغلی بنویسم؟

یک انگیزه نامه برای کمک به کارفرما طراحی شده تا بینشی نسبت به این موضوع به دست آورد که چرا شما متقاضی عالی برای این جایگاه هستید. با پیروی از ساختار مطرح شده، نوشتن جملات کوتاه و صحبت درباره تجربیات شما، مهارت ها و تحصیلات برای انگیزه نامه ضروری است.

  • چطور انگیزه نامه را به پایان برسانم؟

جملات زیر برای به پایان رساندن انگیزه نامه عالی هستند: ‘Yours sincerely’ یا ‘Best Regards’ یا ‘thank you for your time

  • چطور یک انگیزه نامه را شروع کنم؟

می توانید انگیزه نامه را با Dear Sir/Madam شروع کنید و یا اگر شخص مقابل را می شناسید، می توانید نام و منصب آنها را ذکر کنید.

اطلاع از آخرین اخبار و رویداد های مهاجرتی در اینستاگرام گروه مهاجرتی افق ماندگار

امیدواریم که این مقاله شما را با نکات کلیدی نوشتن انگیزه نامه های شغلی، کارآموزی، تحصیلی و … آشنا کرده باشد. اگر در حال برنامه ریزی جهت مهاجرت تحصیلی و اپلای برای ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، متخصصان و کارشناسان ما در گروه بین المللی افق ماندگار می توانند شما را در مسیر فرآیند پذیرش دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی همراهی کنند و به شما کمک کنند تا بتوانید برای دوره تحصیلی مورد نظر خود، اقدام نمایید.

کافی است با شماره زیر تماس بگیرید و از تایم مشاوره تلفنی رایگان 30 دقیقه ای خود به دلیل مطالعه این مقاله استفاده نمایید. 05131071 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *