هزینه و شهریه تحصیل در رشته های مختلف کانادا

شهریه تحصیل در کانادا

کانادا میزبان صدها هزار دانشجوی بین ‌المللی است که یکی از بزرگترین جریان ‌های مهاجرت دانشجویی در جهان را در خود جای داده است.

دانشجویان بین المللی در کانادا می توانند تحصیلات استاندارد جهانی را در کشوری مهاجر پذیر دنبال کنند. با این حال، موانع زیادی برای ورود به مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد از جمله اینکه در مقایسه با دانشجویان بومی باید هزینه شهریه بیشتری پرداخت کنند.

این مقاله هزینه شهریه پرداختی توسط دانشجویان بین المللی را با دانشجویان بومی در رشته های تحصیلی مختلف در هر دو مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مقایسه می کند تا قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظر دیدی کلی نسبت به مهمترین بخش هزینه تحصیل خود در کانادا داشته باشید.

توجه داشته باشید تمامی اطلاعات ارائه شده در این مقاله بر مبنای هزینه شهریه سال تحصیلی 2023-2024 می باشد و میانگین هزینه ها از رشته های دانشگاه ها و کالج ها لحاظ شده است. شهریه ها با توجه به موسسات آموزشی تعیین شده یا DLIs و رشته ها متفاوت خواهد بود – این موسسات تنها موسساتی هستند که برای پذیرش دانشجویان بین المللی در کانادا تایید شده هستند. نهایتاً، اغلب رشته های مرتبط با حوزه های تحصیلی ارائه شده در این گزارش در یک گروه قرار گرفته اند، چون محتوای آنها تقریبا شبیه به هم و هزینه شهریه این رشته ها تقریبا قابل مقایسه است.

رشته های بر مبنای Classification of Instructions Programs (CIP) یا طبقه بندی برنامه های دستورالعمل های کانادا دسته بندی شده اند.

شهریه کلی مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در کانادا

در بین تمامی رشته ها، متوسط هزینه شهریه برای دانشجویان بومی یا کانادایی مقطع لیسانس یا کارشناسی حدود 7000 دلار کاناداست در حالی که دانشجویان بین المللی در همین مقطع تحصیلی باید حدود 38000 دلار کانادا پرداخت کنند، اختلافی که بیش از 5 برابر در هزینه شهریه است.

در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا (در تمامی رشته های تحصیلی)، متوسط هزینه پرداخت شده توسط دانشجویان بومی حدود 7600 دلار کانادا ست در حالی که دانشجویان بین المللی به طور متوسط بیش از 22.000 دلار کانادا (با اختلافی نزدیک به 3 برابر بیشتر) باید پرداخت کنند. در ادامه در رابطه با مبلغ شهریه رشته های مختلف می خوانید:

شهریه رشته های مختلف در مقطع لیسانس و فوق لیسانس

شهریه رشته معماری در کانادا

رشته های مرتبط با معماری شامل برنامه هایی است که دانشجویان را آماده می کند تا اصول ریاضی و علمی را برای طراحی، توسعه و ارزیابی مواد، سیستم ها و روش ها جهت تجهیز ساختمان ها و آماده سازی آنها برای سکونت انسان و اهداف دیگر به کار گیرند.

در مقطع لیسانس، این رشته ها برای دانشجویان بومی حدود 7000 دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی بیش از 35.000 دلار کانادا (حدود 4.5 برابر دانشجویان بومی) هزینه خواهد داشت. در مقطع کارشناسی ارشد، رشته های این دانشکده ها برای دانشجویان بومی، هزینه ای معادل 6900 و برای دانشجویان بین المللی حدود 28000 دلار کانادا (اختلافی 4 برابری) خواهد داشت.

شهریه رشته های مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی در کانادا

مدیریت بازرگانی رشته های متعددی دارد که برای تجهیز افراد به مهارتهای ضروری مدیریت، کنترل عملیات و فرآیندهای سازمانی ایجاد شده اند.

از سوی دیگر، مدیریت دولتی شامل هر نوع رشته ای است که افراد را برای مدیریت در شاخه های اجرایی به عنوان مدیر دولتی آماده می کند. تمرکز این رشته بر بررسی سیستماتیک ساختار اجرایی و مدیریت است.

در مقطع لیسانس این رشته ها، دانشجویان بومی هزینه ای معادل 7600 و دانشجویان بین المللی 36.600 دلار کانادا باید پرداخت کنند که اختلافی حدود 4.8 برابر است. در مقطع فوق لیسانس، رشته های مختلف، برای دانشجویان بومی 14.300 و برای دانشجویان بین المللی 1.9 برابر بیشتر یعنی 27.300 دلار کاناداست.

شهریه رشته های Education در کانادا

رشته Education شامل دوره های تئوری و عملی مرتبط با آموزش و یادگیری همچنین تحقیقات، مدیریت و خدمات پشتیبانی است.

در مقطع کارشناسی، رشته Education برای دانشجویان کانادایی حدود 5500 و برای دانشجویان بین المللی حدود 26000 دلار کانادا هزینه دارد، به این معنی که دانشجویان بین المللی 4.8 برابر بیشتر از دانشجویان بومی برای این گروه از رشته ها، هزینه پرداخت می کنند. در مقطع تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس، رشته های مرتبط با Education، دانشجویان بومی حدود 7000 و دانشجویان بین المللی 19500 دلار کانادا (با اختلافی معادل 2.8 برابر بیشتر) پرداخت خواهند کرد.

شهریه رشته های مهندسی در کانادا

رشته های مهندسی شامل رشته هایی است که دانشجویان را برای به کارگیری اصول علمی و ریاضی جهت حل مسائل عملی آماده می کند. این رشته ها شامل هوا فضا، معماری، ساخت و ساز و بسیاری موارد دیگر است.

در مقطع لیسانس، دانشجویان بومی حدود 9000 دلار کانادا پرداخت می کنند در حالی که دانشجویان بین المللی حدود 44000 دلار کانادا (یا 4.9 برابر بیشتر) پرداخت می کنند. در مقطع تحصیلات تکمیلی، دانشجویان بومی حدود 7700 دلار کانادا پرداخت می کنند در حالی که دانشجویان بین المللی 25000 دلار کانادا یعنی 3.2 برابر بیشتر از دانشجویان بومی پرداخت می کنند.

به خاطر داشته باشید این رشته یکی از بزرگترین دسته بندی ها را داراست که مجموعه متنوعی از رشته ها و شهریه ها را در بر می گیرد.

شهریه رشته مدیریت اجرایی یا MBA در کانادا

رشته MBA (کارشناسی ارشد مدیریت تجاری) رشته ای بسیار متداول در مقطع تحصیلات تکمیلی برای اغلب افرادی است که در جستجوی کار در حوزه های مرتبط با تجارت و بیزینس به عنوان یک مدیر یا حتی موسس هستند. این مدارک اغلب پیش نیاز موقعیت های شغلی بهتر در زنجیره مدیریت شرکت ها می باشند.

MBA می تواند اجرایی (جایگاهی که دانشجو شغل تمام وقت خود را حفظ می کند و معمولاً برای ساعات پاره وقت و اغلب در شب در دانشگاه حضور می یابد) ، یا به صورت منظم، که بیشتر با برنامه دانشجویی تمام وقت مطابقت دارد.

هزینه MBA اجرایی برای دانشجویان داخلی 45600 دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی 68000 دلار کانادا است که این تفاوت 1.5 برابر است. از طرف دیگر،MBA  معمولی برای دانشجویان داخلی 31000 دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی 43800 دلار کانادا هزینه دارد.

 

شهریه رشته های علوم انسانی در کانادا

این حوزه از برنامه آموزشی شامل تأکید بر زبان‌ ها، ادبیات، فلسفه، موسیقی، هنر و دین است که از علوم اجتماعی و فیزیک متمایز است.

در مقطع کارشناسی، رشته های مرتبط با علوم انسانی هزینه ای معادل 6000 دلار کانادا برای دانشجویان بومی دارد در حالی که دانشجویان بین المللی باید مبلغی حدود 38.000 دلار کانادا پرداخت کنند که اختلافی حدود 6.2 برابر بیشتر از دانشجویان بومی است. در مقطع کارشناسی ارشد، این مدارک برای دانشجوی بومی 4700 و برای دانشجوی بین المللی حدود 14000 دلار کانادا (3 برابر بیشتر) هزینه دارد.

شهریه رشته های مربوط به حقوق در کانادا

فارغ از تحصیلات حقوقی، مدارک تحصیلی در رشته حقوق مربوط به آموزش افراد برای فعالیت حرفه ای در حوزه قانون عادی یا مدنی است، به عنوان مثال: اینکه به عنوان سر دفتر در کبک واجد شرایط باشید، در آزمون های وکالت شرکت کنید، و/یا تحقیقات عمیق قضایی را انجام دهید.

در مقطع کارشناسی، رشته های مرتبط با حقوق حدود 14000 دلار کانادا برای دانشجویان بومی و 46.000 دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی (حدود 3.3 برابر بیشتر) هزینه دارد. در مقطع کارشناسی ارشد، شهریه اخذ مدارک مرتبط با رشته حقوق برای دانشجوی بومی بیش از 6000 دلار کانادا و برای دانشجوی بین المللی 20.000 دلار کانادا (کمی بیش از 3.2 برابر دانشجوی بومی) خواهد بود.

 

شهریه رشته های ریاضیات، کامپیوتر و علوم اطلاعات در کانادا

ریاضیات شامل برنامه هایی از جمله جبر، هندسه، ریاضی کاربردی، آمار و غیره است. علوم کامپیوتر نیز با برنامه هایی در زمینه تئوری کامپیوتر، طراحی سیستم های کامپیوتری و رابط های کاربر مرتبط می باشد. علوم اطلاعات شامل برنامه هایی در حوزه طبقه بندی اطلاعات، ذخیره سازی، پردازش و غیره است.

در مقطع لیسانس، هزینه شهریه رشته تحصیلی در این رشته ها حدود 7000 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 41000 دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی هزینه دارد که تفاوت 5.6 برابری ایجاد می کند. در مقطع فوق لیسانس، دانشجویان داخلی 9,000 دلار کانادا پرداخت می کنند، در حالی که دانشجویان بین المللی 21,000 دلار کانادا (2.3 برابر) پرداخت می کنند.

شهریه رشته های پزشکی در کانادا

این دوره تحصیلی جهت آموزش افراد برای تبدیل شدن به پزشکان مستقل طراحی شده است و آنها را به مهارت هایی برای پیشگیری، تشخیص و درمان انواع بیماری های انسانی، آسیب ها و سایر شرایط بهداشتی مجهز می کند.

در مقطع کارشناسی، هزینه شهریه برای دانشجویان بومی حدود 15.600 و برای دانشجویان بین المللی حدود 70.000 دلار کانادا (4.4 برابر بیشتر) می باشد. داده ها برای دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی رشته های پزشکی در دسترس نبود.

شهریه رشته پرستاری

این رشته ها انواع رشته های آموزشی مرتبط با مباحث تئوری و عملی رشته پرستاری را پوشش می دهند که شامل تخصص های متعددی از جمله مدیریت پرستاری، علوم پرستاری، پرستاری پزشکی قانونی و مراقبت های ویژه است.

در مقطع کارشناسی هزینه شهریه دانشجویان داخلی حدود 6000 دلار کانادا و دانشجویان بین المللی 28000 دلار کانادا (4.4 برابر بیشتر) است. در مقطع کارشناسی ارشد، هزینه شهریه این رشته ها برای دانشجویان بومی حدود 7000 دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی 2.7 برابر بیشتر یعنی حدود 19.000 دلار کانادا است.

شهریه رشته های علوم زیستی و فیزیکی و تکنولوژی در کانادا

علوم فیزیک شامل مطالعه پدیده های فیزیکی، از ساختارهای بزرگ گرفته تا کوچکترین اتم ها، و روش هایی است که این ساختارها بر هم کنش دارند. از سوی دیگر، علوم زیستی به طور خاص بر پدیده ‌های ارگانیک و بیولوژیکی تمرکز می ‌کنند و همه چیز از اکولوژی و تحقیقات گرفته تا علوم زیست پزشکی را پوشش می ‌دهند. مطالعات فناوری شامل آموزش و تحقیق در مورد ابزارهای فیزیکی مورد استفاده در مطالعه علمی است.

در مقطع لیسانس، هزینه شهریه این رشته ها برای دانشجوی بومی حدود 6000 دلار کانادا و برای دانشجوی بین المللی حدود 40.000 دلار است (بیش از 6.4 اختلاف). در مقطع فوق لیسانس، هزینه های شهریه حدود 7000 دلار کانادا برای دانشجوی بومی و 18000 دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی (حدود 2.5 برابر بیشتر) می باشد.

شهرهی رشته های علوم اجتماعی و رفتاری و مطالعات حقوقی در کانادا

علوم رفتاری و اجتماعی دسته ای از برنامه های آموزشی است که بر بررسی و تحلیل روشمند ساختارهای اجتماعی، تأسیسات اجتماعی و الگوهای رفتار اجتماعی متمرکز است.

از سوی دیگر، مطالعات حقوقی، بر برنامه های آموزشی طراحی شده برای آموزش افراد در زمینه های حقوقی، مشاغل پشتیبانی مرتبط و تحقیقات حقوقی حرفه ای و برنامه های غیر حرفه ای متمرکز است. توجه داشته باشید، جهت رسیدن به اهداف این مطالعه، مطالعات حقوقی جدا از رشته مطالعه و اجرای حقوق (که قبلا در این مقاله بحث شد) نگهداری می شود.

در مقطع کارشناسی دانشجویان بومی در این رشته ها باید معادل 6.000 دلار کانادا و دانشجویان بین المللی حدود 37000 دلار کانادا به عنوان هزینه شهریه با اختلاف 6 برابری و در مقطع فوق لیسانس هزینه شهریه برای دانشجویان بومی حدود 6300 و برای دانشجویان بین المللی 18000 دلار کانادا با اختلاف 2.8 برابر بیشتر باید پرداخت کنند.

شهریه رشته های هنرهای تجسمی و نمایشی و فناوری های ارتباطی در کانادا

رشته ‌های هنرهای تجسمی و نمایشی بر خلق و تفسیر آثار و اجراهایی تمرکز دارند که از پدیده‌ های  شنیداری، جنبشی و بصری برای بیان ایده ‌ها و احساسات به روش‌ های مختلف استفاده می ‌کنند.

در همین حال، برنامه‌ های فناوری ‌های ارتباطی به مطالعه چگونگی تولید، استفاده و تفسیر پیام‌ ها در رسانه‌ های مختلف در درون و در میان زمینه ‌ها، کانال‌ ها و فرهنگ‌ های مختلف می ‌پردازند.

در مقطع لیسانس، هزینه شهریه برای دانشجویان بومی حدود 6300 و برای دانشجویان بین المللی 31.500 دلار کانادا ست با اختلاف 4.9 برابر بیشتر می باشد. در مقطع فوق لیسانس، مبلغ شهریه برای دانشجویان بومی به حدود 5800 دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی به 18000 دلار کانادا یا حدود 3 برابر بیشتر از نرخ بومی افزایش یافت.

 

آیا تحصیل در کانادا به عنوان دانشجوی بین المللی ارزش دارد؟

اگر چه هزینه شهریه در بسیاری از رشته ها و مقاطع تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در کانادا زیاد به نظر می رسد اما همچنان در مقایسه با میانگین شهریه دانشگاه ها در سایر کشورها همچون ایالات متحده آمریکا، انگلستان و استرالیا کمتر است.

علاوه بر این، نرخ ارز مطلوب کانادا در مقایسه با ارزهای سایر مقاصد محبوب بین ‌المللی دانشجویی یکی دیگر از مزیت ‌های صرفه‌ جویی در هزینه است، به ‌ویژه هنگام تبدیل ارز خارجی (همانطور که اکثر دانشجویان بین ‌المللی باید انجام دهند).

در نهایت، کانادا از نظر فرصت ‌های کار پس از فارغ ‌التحصیلی و فرصت‌ های مهاجرت، یکی از مقاصد بین ‌المللی دوستانه برای دانشجویان است. در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر ممکن است موانعی را برای مهاجرت ایجاد کنند، دولت کانادا حتی با ارائه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی یا (PGWP) برای فارغ التحصیلان بین المللی امکان اقامت بیشتر را برای آنان فراهم کرده تا فرصتی برای اخذ اقامت دائم کانادا را داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *