بعد از رسیدن به کانادا چکار هایی باید انجام دهیم

نکات کلیدی دو هفته اول ورود به کانادا

در این مقاله به نکات کلیدی که در دو هفته اول ورود به کانادا لازم است رعایت کنید تا مهاجرت راحت تری داشته باشید، می پردازیم:

به محض ورود به کانادا چه کارهایی باید انجام دهم؟

به محض ورود به کانادا، ساعات ابتدایی در فرودگاه ممکن است گیج کننده باشد، اما مهمترین نکته این است که حتی قبل از اینکه سوار هواپیما شوید، آماده باشید. اگر مطمئن نیستید چه چیزی همراه خود ببرید، وبسایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا یا مقاله ما با عنوان “همراه بردن غذا برای مصرف شخصی” را در وبسایت “گروه مهاجرتی افق ماندگار” یا “گروه بین المللی افق ماندگار” چک کنید.

کارمندان فرودگاه از آژانس خدمات مرزی کانادا هستند که با عنوان CBSA نیز شناخته می شوند. این افراد هزاران تازه وارد مانند شما و اعضای خانواده تان را هر روز ملاقات می کنند و به شما کمک می کنند تا ورود آسان تری به کانادا داشته باشید، همچنین از یکپارچگی و هماهنگی قوانین گمرکی، مهاجرتی و کشاورزی کانادا پشتیبانی می کنند.

مهمترین آیتمی که باید همراه خود داشته باشید، پاسپورت شما به همراه کارت اظهارنامه گمرکی است که یا قبل از پرواز و در اپلیکیشن ArriveCan و یا به محض ورود به اولین فرودگاه کانادا و از طریق کیوسک ها و درگاه های الکترونیکی مستقر در فرودگاه ها پر خواهید کرد. مقاله ما با عنوان “نصب اپلیکیشن ArriveCan قبل از سفر به کانادا” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه مطالعه نمایید.

مراحل ورود به فرودگاه کانادا 

هنگام ملاقات با افسر خدمات مرزی، وی سوالاتی درباره قصد و نیت شما از ماندن در کانادا و وسایلی که همراه خود به این کشور می آورید، می پرسد. کارت اظهارنامه گمرکی پر شده به آنها کمک می کند تا این اطلاعات را راحت تر به دست آورند. اگر سوالی در رابطه با اظهارنامه خود دارید، از افسر بپرسید، آنها حتماً به شما کمک خواهند کرد. CBSA همچنین به لیستی از تمامی کالاهایی که برای شما در تاریخ دیگری ارسال می شوند، به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیاز دارند.

گروه بعدی که ملاقات می کنید، افسران متخصص مهاجرت هستند. مهمترین دغدغه آنها، شما و بررسی مدارک شما به نمایندگی از اداره مهاجرت و شهروندی کاناداست که به عنوان CIC نیز شناخته می شود.

اگر با وضعیت اقامت دائم وارد کانادا شده اید باید کپی برگه تاییدیه اقامت دائم یا Confirmation of Permanent Residence را در پاسپورت خود قرار دهید؛ به این دلیل که تحویل کارت اقامت دائم به آدرس جدید شما در کانادا ممکن است تا 6 هفته زمان ببرد. جهت دسترسی به خدمات دولتی، لازم است که این مدرک را در حالی که منتظر کارت اقامت دائم خود هستید، نشان دهید.

پیدا کردن مسکن در کانادا به محض ورود

در صورتی که وضعیت اقامت شما دائمی است و با روشی مانند اکسپرس اینتری وارد کانادا شده اید؛ به مواردی که در ادامه عنوان می شوند توجه داشته باشید. حالا که رسماً به کانادا رسیدید، زمان اسکان شما در منزل جدید است. در سرتاسر کانادا، سازمان هایی با هدف کمک به اسکان شما در کشور جدید وجود دارند؛ سازمان هایی برای کمک به نیوکامرها یا تازه واردان. یکی از اولین قدم های شما باید تماس یا ملاقات با اعضای یکی از این سازمان ها در شهر جدیدتان باشد. فقط مطمئن شوید اسناد اقامت دائم خود را به همراه دارید.

برخی شرکت ها طیف وسیعی از خدمات ویژه مهاجران را ارائه می دهند در حالی که برخی دیگر تمام تمرکز و تلاش خود را روی افرادی از منطقه یا کشورهایی خاص، متمرکز کرده اند. بسیاری از پرسنل و نمایندگانی که در این شرکت ها کار می کنند، مهاجرانی هستند که از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با تازه واردان استقبال می کنند. این سازمان ها مخصوصاً به پناهندگان و مهاجرانی که برای تطبیق با محیط جدید، دوران سخت تری را سپری می کنند، کمک بیشتری می نمایند. آنها می توانند در جهت بهبود شرایط و مهارت ها، پیدا کردن کار یا مسکن، دریافت اسناد رسمی، خدمات دولتی و … توصیه هایی به شما ارائه دهند.

از آنجایی که آژانس های اسکان توسط دولت حمایت می شوند، اکثر خدمات ابتدایی که ارائه می دهند، با هزینه ای بسیار کم یا بدون هیچ هزینه ای در دسترس شما خواهد بود. می توانید لیستی از سازمان های ارائه دهنده خدمات مهاجرت در منطقه خود را در وبسایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا پیدا کنید.

تعدادی از مدارک مهم دولتی که به محض رسیدن به کانادا باید در جهت دریافت آنها تلاش کنید شامل شماره بیمه اجتماعی شما یا Social Insurance Number (SIN) (که تحت عنوان سین نامبر هم شناخته می شود)، کارت بیمه درمانی دولتی و کارت اقامت دائم شماست. دریافت این شماره ضروری است؛ برای اینکه بتوانید در کانادا کار کنید، از مزایای سیستم درمانی آن بهره مند شوید، یک حساب بانکی باز کنید، رانندگی کنید یا فرزندان خود را در مدرسه ثبت نام نمایید، باید به مرکز خدمات کانادا در منطقه خود بروید و شماره بیمه اجتماعی یا SIN Number خود را دریافت کنید. این جلسه، خیلی پیچیده نخواهد بود، اما برای درخواست شماره بیمه اجتماعی یا SIN باید تاییدیه اقامت دائم یا سایر مدارکی که وضعیت شما در کانادا را حتی به عنوان مقیم موقت اثبات کند، مانند مجوز کار یا تحصیل یا پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. دریافت سین نامبر بسیار ضروری است بنابراین دریافت آن را در ابتدای لیست کارهای خود قرار دهید. 

در مرحله بعدی، به عنوان یک فرد مقیم دائم، باید برای دولت منطقه ای یا استانی خود همان زمانی درخواست دهید که برای کارت بیمه درمانی دولتی اپلای می کنید. اگر مطمئن نیستید که واجد شرایط دریافت این کارت هستید، می توانید از آنها بخواهید این موضوع را بررسی کنند. زمانی که واجد شرایط شناخته شدید ( که معمولاً 3 ماه بعد از رسیدن شما به کانادا خواهد بود ) این کارت به شما اجازه دریافت خدمات درمانی که از طریق مالیات ها پرداخت شده را می دهد. می توانید درخواست خود را در مطب یک پزشک، بیمارستان یا شرکت مهاجرتی مطرح کنید. البته می توانید فرم درخواست از وبسایت دپارتمان دولتی مسئول بخش درمان در ایالت یا منطقه خود را دانلود نمایید.

در اکثر نواحی کانادا، هر عضو خانواده، کارت درمانی مخصوص خود را با شماره شناسایی شخصی دریافت خواهد کرد. مطمئن شوید که این کارت های درمانی را همیشه همراه خود دارید؛ زیرا زمانی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان نیاز به خدمات درمانی دارد، جهت ارائه به بیمارستان یا کلینیک الزامی خواهد بود.

به محض پیدا کردن مکانی برای اقامت، فراموش نکنید که آدرس کانادایی خود را به اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (CIC) اطلاع دهید. از این آدرس برای ارسال کارت اقامت دائم شما استفاده خواهد شد. می توانید آدرس خود را از طریق مراجعه به وبسایت اداره مهاجرت کانادا آپدیت نمایید.

کارت اقامت دائم Permanet Residence Card ، سندی رسمی از وضعیت شما در کانادا ست. اگر در حال سفر هستید و می خواهید مجدداً به کانادا وارد شوید، باید این کارت را نشان دهید. از این کارت می توانید به عنوان یک کارت شناسایی در موقعیت های خاص مانند درخواست سایر مدارک دولتی، دسترسی به خدمات دولتی و افتتاح حساب بانکی استفاده کنید.

اکنون که برای مدارک دولتی خود اپلای Apply نمودید، باید به سایر موارد فکر کنید. به منظور حفاظت از پول و مدیریت مسائل مالی تان، باید حساب بانکی کانادایی باز کنید. بانک همچنین می تواند به شما کمک کند تا کارت اعتباری Credit Card یا کارت موجودی Debit Card از بانک دریافت نمایید.

به منظور افتتاح حساب بانکی، باید شخصاً به بانک مراجعه و کارت شناسایی ارائه دهید. مدارک شما باید اصل باشد نه کپی. کمی تحقیق کنید تا ببینید مایلید کدام بانک را انتخاب کنید و به محض انتخاب آن، به شعبه منطقه خود برای کسب اطلاعات بیشتر جهت افتتاح حساب، بروید.

حمل و نقل عمومی یک راه موثر و مقرون به صرفه برای رفتن از مکانی به مکان دیگر است. اتوبوس ها، رایج ترین شکل حمل و نقل شهری در کانادا هستند. اما برخی شهرها تراموا، قطارهای ریلی درون شهری یا مترو دارند. معمولاً می توانید از انواع اشکال حمل و نقل به راحتی استفاده کنید. اگر نحوه استفاده از حمل و نقل عمومی را یاد بگیرید، می توانید راحت تر با محیط جدید اطرافتان کنار بیایید.

اگر برنامه روزانه و روتینی برای بیرون رفتن دارید، باید قبل از اینکه تصمیم بگیرید در چه محله ای زندگی کنید، درباره گزینه های حمل و نقل موجود تحقیق کنید. می توانید اطلاعات بیشتری درباره حمل و نقل عمومی در شهر محل زندگی خود از طریق مراجعه به کیوسک های اطلاعاتی در ایستگاه های ترانزیت مهم داخل شهر دریافت کنید یا وبسایت دولتی شهرداری منطقه خود را چک کنید. مطمئن شوید که نقشه ای از شهر جدید خود دریافت می کنید؛ همچنین سعی کنید در همسایگی خود قدم بزنید و خدمات محلی در دسترس را بشناسید.

برای اکثر کانادایی ها، اینترنت ابزار مهمی از زندگی روزمره است. زمانی که به کانادا می رسید، راه های متعددی جهت دسترسی به اینترنت وجود دارد. اکثر کتابخانه های عمومی در کانادا، به کاربران خود دسترسی به اینترنت رایگان می دهند؛ یا می توانید در کافه اینترنت ها، با پرداخت مبلغی، از اینترنت آنها استفاده کنید. معمولاً بر مبنای زمانی که آنلاین بوده اید، از شما هزینه دریافت می شود.

شماره تلفن های اضطراری یا اورژانسی کانادا

نهایتاً، باید مطمئن شوید که برای موارد اورژانسی و ضروری آماده هستید. شماره تلفن کلیه موارد اورژانسی که در سراسر کانادا و آمریکا استفاده می شود، 911 است. حتماً این شماره را برای مواقع اضطراری به خاطر بسپارید. اگر نیازی به کمک امدادگران، پلیس یا آتش نشانی داشتید با این شماره تماس بگیرید.

این را بدانید که ارتباطات با پلیس در کانادا ممکن است با آنچه در کشور مبدا شما بوده، متفاوت باشد. شغل اصلی پلیس در کانادا حفاظت و خدمت رسانی به جامعه کانادا است. هرگز از اینکه از پلیس سوالی بپرسید یا هنگام نیاز، درخواست کمک کنید، نترسید.

می توانید انتظار داشته باشید که چند هفته اول ورود شما به کانادا، هفته های شلوغی باشد، چرا که کارهای بسیاری برای انجام دادن دارید. اما، با اطلاعاتی که به دست آوردید، امیدواریم در مسیر پیش رو از ابتدا تا استقرار در منزل جدید همه چیز خوب پیش رود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا مراجعه کنید. اطلاعات کاملی شامل خوش آمد گویی و راهنمای ورود به کانادا دریافت خواهید کرد.

برای اینکه مهاجرتی بی دغدغه داشته باشید، گروه مهاجرتی افق ماندگار از زمان ارسال درخواست از طریق انواع روشهای مهاجرت تا اقامت شما در کشور مقصد، همراه شما خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید و از تایم مشاوره 30 دقیقه ای تلفنی رایگان بهره ببرید (فراموش نکنید که حتماً قید کنید این تایم مشاوره به دلیل مطالعه مقالات وبسایت به شما تعلق گرفته است):

05131071

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *