زبان برای مهاجرت

زبان برای مهاجرت ، هر آنچه در خصوص زبان قبل از مهاجرت باید بدانید

بازار مهاجرت این روز ها بسیار داغ است و افراد زیادی قصد دارند تا به روش های مختلف به مقاصد مهاجرتی خود برسند. در این بین یکی از دغدغه ها و سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند و یا حتی فقط به قصد تفریح سفر می کنند، یادگیری زبان کشور مقصد است، در این مقاله از گروه مهاجرتی افق ماندگار به بررسی زبان برای مهاجرت می پردازیم و جنبه های مختلف آن را بررسی می کنیم.

پس اگر شما هم جز افرادی هستید که نیاز دارید در خصوص زبان برای مهاجرت اطلاعاتی به دست آورید با ما همراه باشید.

زبان انگلیسی برای مهاجرت

زبان انگلیسی برای مهاجرت

مهاجرت به هر کشوری به قصد زندگی، کار، تحصیل یا تفریح نیاز به یادگیری زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد دارد. زبان انگلیسی، زبان رسمی بیش از 67 کشور دنیاست؛ بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت دائم به کشورهای دیگر دارید، به احتمال زیاد با یادگیری زبان انگلیسی می توانید برای مهاجرتی آسان و سریع آماده شوید.

میزان اهمیت مهارت زبان برای مهاجرت

از افراد زیادی می شنوید که در محیط، یادگیری زبان راحتتر است؛ اما بهتر است بدانید اهمیت مهارت زبان در فرآیند مهاجرت به حدی است که اگر دایره لغات شما کافی نباشد، یا در مهارت های اصلی مانند مکالمه یا اسپیکینگ و شنیداری یا لیسنینگ یا Speaking و Listening، توانمند نباشید در بسیاری مواقع بعد از مهاجرت با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد. این مشکلات گریبان شما را در ادامه تحصیل یا جستجوی کار و حتی در شبکه سازی و گسترش دایره ارتباطی خواهد گرفت.

الزامات زبان برای مهاجرت به انواع کشورها

اینکه برای مهاجرت، به نمره آزمون مهارت زبان به عنوان یکی از الزامات یا مدارک لازم، نیاز خواهید داشت یا خیر کاملا به کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید و روش مهاجرتی که انتخاب می کنید، بستگی دارد. به عنوان مثال برای روش هایی مانند اخذ ویزای توریستی کانادا نیازی به ارائه نمره زبان به افسر ویزا ندارید.

حتی اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، برخی دانشگاه ها از شما نمره آزمون زبان جهت پذیرش تحصیلی دانشگاه ها نخواهند خواست، اما برای دریافت ویزای تحصیلی، حتما باید کارنامه یا ریپورت یکی از آزمون های زبان بین المللی مانند آزمون آیلتس که مورد قبول اغلب دانشگاه های دنیا است، را همراه خود داشته باشید و هنگام درخواست ویزا آن را ارسال کنید؛ گاها هنگام ورود به فرودگاه مرزی کشور مقصد، آفیسر مرزی فرودگاه نیز این کارنامه را از شما خواهد خواست.

در فرآیند مهاجرت کاری نیز مهارت شما در زبان انگلیسی باید به کارفرمایی که پیشنهاد شغلی یا جاب آفر می دهد، اثبات شود. و البته اگر از طریق روش های اقامت دائم تمایل به اقدام داشته باشید، ارائه نمره آزمون زبان بین المللی الزامی است.

الزامات زبان برای مهاجرت به کانادا

مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا به عنوان یکی از الزامات مورد نیاز با توجه به روش مهاجرتی متفاوت است. البته با توجه به دو زبانه بودن این کشور، داشتن دانش زبان فرانسه برای مهاجرت به کانادا می تواند به نوعی مزیت رقابتی شما در مقایسه با سایر مهاجرین باشد. در روش هایی مانند اکسپرس اینتری، دانش زبان فرانسه، امتیاز بیشتری در قرعه کشی ها به شما می دهد و امکان اخذ اقامت دائم کانادا را افزایش خواهد داد.

توجه داشته باشید در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارید، مدرک زبان یکی از پیش نیازهای اصلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی این کشور است. بنابراین قبل از هر اقدامی سطح زبان خود را به سطح زبان مورد قبول موسسه آموزشی یا دانشگاه مورد نظر برسانید.

الزامات زبان برای مهاجرت به آمریکا

اگر قصد مهاجرت به آمریکا دارید، بهتر است بدانید الزامات زبان برای مهاجرت به این کشور، از ضروری ترین مدارک مورد نیاز خواهد بود. برای اغلب روش های مهاجرتی به آمریکا، دانش سطح بالاتر از متوسط (Upper-Intermediate) یا B2 زبان انگلیسی ضروری است و مدرک زبان در آزمون های آیلتس، تافل، دولینگو و آزمون های انگلیسی کمبریج برای اغلب روش ها مخصوصا مهاجرت تحصیلی به آمریکا مورد قبول است.

اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد یا دکترا دارید، برای اغلب رشته ها، نمره آزمون زبان انگلیسی GRE یا GMAT که به نوعی آزمون هوش و استعداد تحصیلی است در کنار آزمون های سنجش مهارت زبان شما، یکی از الزامات اغلب دانشگاه ها جهت پذیرش می باشد و قبولی در اغلب دانشگاه های تاپ آمریکا منوط به داشتن نمره بالا در این آزمون هاست. بنابراین سعی کنید برای آن آماده شوید مخصوصا اگر متقاضی ادامه تحصیل در رشته های مدیریت و حقوق هستید.

الزامات زبان برای مهاجرت به استرالیا

از آنجایی که زبان انگلیسی زبان رسمی کشور استرالیا است، مدرک مورد تایید زبان برای مهاجرت به این کشور تمامی آزمون های بین المللی است که به زبان انگلیسی برگزار می شود از جمله آیلتس، تافلiBT، نمره آزمون PTE، آزمون زبان انگلیسی کمبریج و سایر آزمون های تخصصی رشته های پزشکی است (اگر متقاضی پذیرش در این رشته ها هستید). نمره زبان برای مهاجرت به استرالیا جزو الزامات اولیه برای هر نوع روش مهاجرتی به این کشور است.

توجه داشته باشید زمانی که به استرالیا مهاجرت می کنید، ممکن است در ابتدا درک زبان انگلیسی آنها برای شما کمی دشوار باشد چون لهجه انگلیسی آنها به اصطلاح استرالیایی یا Aussie است، درست است که یکی از شاخه های انگلیسی بریتانیایی می باشد اما بهتر است قبل از مهاجرت به استرالیا شروع به تمرین این لهجه و یادگیری اصطلاحات آن از طریق چنل های یوتیوب و اخبار محلی استرالیا کنید. برای این منظور می توانید از سایت های BBC و CNN نیز کمک بگیرید.

الزامات زبان برای مهاجرت به اروپا

الزامات زبان برای مهاجرت به اروپا به دلیل تنوع زبانی زیادی که دارد، کاملا به کشور مقصد شما بر می گردد. به عنوان مثال هر یک از کشورهای حوزه اسکاندیناوی زبان خاص خود و کشورهای آلمان، اتریش و بخش هایی از بلژیک به زبان آلمانی صحبت می کنند؛ سایر کشورها نیز زبان های رسمی خود را دارند؛ و زبان انگلیسی زبان دوم اغلب این کشورها است.

در هلند حدود 90% مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند و تنها کشوری در اروپا که زبان رسمی اول آن انگلیسی است، بریتانیا است. بنابراین اگر قصد مهاجرت کاری و تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارید باید این موضوع را مدنظر قرار دهید.

مدرک زبان برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان، حتی اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و از دوره ای انگلیسی زبان پذیرش گرفته اید، بهتر است زبان آلمانی را تا سطح متوسط یعنی B1 یا B2 بلد باشید. چون زندگی در جامعه آلمانی مخصوصا در صورتی که دنبال کار همزمان با تحصیل باشید، نیاز به دانش اولیه زبان آلمانی دارد. از طرفی شانس موفقیت شما در بازار کار آلمان در آینده یعنی بعد از فارغ التحصیلی با یادگیری زبان آلمانی، افزایش می یابد.

زبان آلمانی برای مهاجرت

یکی از مدارکی که هنگام دریافت ویزا، باید مورد تایید سفارت آلمان باشد، مدرک زبان است. در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان در مقاطع کارشناسی را دارید و به دنبال تحصیل رایگان هستید، بهتر است بدانید امکان تحصیل رایگان، فقط در دانشگاه هایی وجود دارد که زبان تحصیل در آنها آلمانی است؛ دانشگاه های انگلیسی زبان در این مقطع نیاز به پرداخت شهریه دارند.

فقط در مقاطع تحصیلی بالاتر امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی وجود دارد. البته می توانید از بورسیه تحصیلی DAAD نیز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان استفاده نمایید.

آموزش زبان آلمانی برای مهاجرت

قبل از اینکه سراغ یادگیری زبان آلمانی برای مهاجرت بروید، بهتر است به این موضوع فکر کنید که زمان و انرژی که صرف یادگیری این زبان می کنید، در مقایسه با زبان انگلیسی با افزایش سن، بسیار بیشتر خواهد بود. به این دلیل که ایرانی ها هیچ پیش فرضی در رابطه با این زبان ندارند. کلاس های زبان آلمانی نیز شما را با لهجه به روز مردم آلمان آشنا نمی کند.

این چالش تنها برای مکالمات روزمره است و اگر به فکر ادامه تحصیل به زبان آلمانی هستید، این آموزش سختتر خواهد شد. بنابراین قبل از شرکت در دوره های زبان آلمانی، حتما به هدف، چشم انداز و آینده مهاجرت خود فکر کنید.

زبان برای مهاجرت به عمان

شرایط مهاجرت به عمان برای ایرانیان در مقایسه با سایر کشورها حتی سایر کشورهای همسایه ساده تر است. شما با داشتن پاسپورت ایرانی می توانید تا 14 روز بدون داشتن ویزا، در عمان اقامت داشته باشید؛ البته هدف سفر به عمان در این 2 هفته باید توریستی و تفریحی باشد.

اگر قصد کار و تجارت در عمان دارید، متقاضی اصلی باید مدرک تحصیلی ترجمه شده به زبان انگلیسی یا عربی و پاسپورت معتبر داشته باشد، همچنین هزینه انجام آزمایشات پزشکی را پرداخت کند. در واقع زبان برای مهاجرت به عمان به عنوان صاحب شرکت ثبت شده در این کشور و کسی که قصد کار و تجارت دارد بسیار مهم است.

مدرک زبان برای مهاجرت به عمان

توجه داشته باشید در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به عمان دارید، زبان برای مهاجرت تحصیلی یکی از فاکتورهای پیش نیاز است و باید مدرک زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه مورد نظر را ارائه دهید. اغلب دانشگاه ها برای مقطع لیسانس، آیلتس 5.5، فوق لیسانس آیلتس 6.5 و دکترا آیلتس 7 را نیاز دارند.

اما در صورتی که هدف شما مهاجرت کاری به این کشور باشد، عمان پیش فرض ثابتی بابت ارائه مدرک زبان قرار نداده است. بنابراین قبل از هرگونه اقدام مهاجرتی برای این کشور با مشاوران و متخصصان امور مهاجرتی در شرکت بین المللی افق ماندگار تماس بگیرید.

آزمون های معتبر انگلیسی زبان برای مهاجرت

تعداد آزمون های انگلیسی زبان برای مهاجرت که معتبر و مورد تایید اغلب دانشگاه ها در سراسر دنیا است و می توان از مدارک آنها برای انواع روش های مهاجرت استفاده کرد، زیاد است. اما شناخته شده ترین آنها آیلتس، تافل، دولینگو، جی ار ای (GRE)، جی مت (GMAT) و غیره می باشند که در ادامه درباره هر یک مختصرا توضیح خواهیم داد.

آزمون زبان آیلتس برای انواع روش های مهاجرت

آزمون زبان آیلتس IELTS شناخته شده ترین آزمون زبان بین المللی است که تقریبا مورد تایید تمامی دانشگاه ها در تمامی مقاطع تحصیلی می باشد. این آزمون، مهارت های زبان انگلیسی فرد را در چهار حوزه شنیداری، مکالمه، نوشتاری و درک مطلب یا لیسنینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ مورد ارزیابی قرار می دهد. به طور کلی امتیازات این آزمون از 9 و اعتبار آن 2 سال می باشد.

آیلتس به دو صورت آکادمیک و جنرال برگزار می شود که اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا یا سایر کشور ها را دارید باید حتما در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. هر دو نوع این آزمون به سه شکل قابل برگزاری است از جمله آیلتس کاغذی، کامپیوتری و آنلاین که در حال حاضر در ایران فقط نوع کامپیوتری آن فعال است و متاسفانه نوع آنلاین آن در ایران قابل استفاده نیست.

ثبت نام آزمون زبان آیلتس باید از طریق سایت سازمان سنجش انجام پذیرد و هزینه روز آن در این وبسایت قابل مشاهده می باشد. توجه داشته باشید بدون آشنایی با آزمون آیلتس به هیچ عنوان در آن شرکت نکنید چرا که هر چقدر در حوزه زبان انگلیسی مهارت داشته باشید، باید با تکنیک های آزمون ایلتس آشنایی داشته باشید تا در زمان شما صرفه جویی شود و بتوانید حد نصاب لازم برای دانشگاه مورد نظر را کسب کنید.

نکته قابل توجه بسته منابع خودخوان آیلتس بالای 7 برای افرادی است که تمایل دارند هر چه سریعتر در این آزمون نتیجه بگیرند، چون فرصت دریافت پذیرش از دانشگاه های برتر دنیا و دریافت بورسیه تحصیلی، می گذرد. بنابراین گروه مهاجرتی افق ماندگار تصمیم گرفت این بسته را برای افرادی که قصد سریعتر آماده شدن برای آیلتس دارند فراهم نماید.

آزمون زبان تافل برای مهاجرت تحصیلی

برای اغلب افراد این سوال پیش می آید که تافل بهتر است یا آیلتس! اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای آمریکای شمالی را دارید، می توانیم بگوییم تفاوتی ندارد. اما اگر هدف شما مهاجرت کاری است، آزمون تافل یا TOEFL برای شما کاربردی ندارد؛ چون به عنوان یکی از پیش نیازهای مهاجرت تحصیلی تعریف شده است؛ اگر می خواهید به صورت تحصیلی به سایر کشورها مهاجرت کنید، حتما از قبل به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و از الزامات مورد نیاز دانشگاه برای مدرک زبان، اطمینان حاصل کنید.

تفاوت تافل هوم ادیشن و تافل ibt تنها در این است که تافل هوم ادیشن همان تافل آنلاین است که می توانید در خانه نیز در این آزمون شرکت کنید. سایر موارد در هر دو آزمون مشابه است و مهارت های زبان آموز در چهار حوزه Reading،Listening ،Writing و Speaking ارزیابی می شود. نمره آزمون تافل از 120 و مدت اعتبار آن 2 سال می باشد. هزینه ثبت نام تافل هوم ادیشن و ibt، به مقدار 265 دلار است؛ هر دوی این آزمون ها در ایران برگزار می شوند.

آزمون زبان PTE برای مهاجرت

آزمون پی تی ای PTE (Pearson Test of English) یا آزمون زبان پیرسون برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا به طور کلی مهاجرت دارند، مناسب می باشد. این آزمون در مقایسه با آیلتس و تافل آسانتر است، به همین دلیل مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرد. توجه داشته باشید آزمون پی تی ای PTE مورد قبول تمامی دانشگاه ها و کشورها نیست. مهمتر از همه اینکه در ایران برگزار نمی شود و برای شرکت در آن باید حتما به مراکز برگزاری آزمون پی تی ای PTE در کشورهای همسایه یعنی گرجستان، ارمنستان، ترکیه یا امارات متحده عربی مراجعه کنید.

این آزمون کامپیوتری است و در هر بخش، مهارت شما بین نمرات 10 تا 90 سنجیده می شود؛ هزینه ثبت نام آزمون پی تی ای PTE در تمامی دنیا ثابت و 185 دلار آمریکا است. آزمون زبان پی تی ای برای مهاجرت به استرالیا بسیار کاربردی است، البته افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، این آزمون نیز به تازگی مورد قبول اداره مهاجرت کانادا قرار گرفته است.

آزمون زبان GRE برای مهاجرت تحصیلی

آزمون جی آر ای GRE (Graduate Record Examinations) توسط موسسه ETS برگزار می شود. این آزمون در اغلب دانشگاه های آمریکای شمالی یعنی کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی فوق لیسانس و کارشناسی ارشد، به عنوان یکی از معیارهای واجد شرایط بودن جهت پذیرش تحصیلی و بورسیه فول فاند مورد سنجش قرار گرفته و از دانشجویان درخواست می شود در کنار نمره آزمون تافل یا آیلتس، نمره GRE یا GMAT را نیز ارائه دهند.

اگر رزومه ضعیفی در مقاطع قبلی دارید و می خواهید برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مخصوصا دکترا درخواست دهید، داشتن نمره بالا در آزمون جی آر ای می تواند معدل یا ریزنمرات ضعیف، نداشتن مقاله و سابقه پژوهشی شما را پوشش دهد؛ همچنین بهترین روش جهت ورود شما به دانشگاه های تجارت یا بیزینس و کسب و کار، و حقوق می باشد. با شرکت در این آزمون و کسب نمره بالا می توانید شانس دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا را افزایش دهید.

این آزمون دو نوع جنرال و سابجکت دارد که اولی عمومی و دومی موضوعی و برای رشته های مشخصی طراحی شده است. بنابراین قبل از ثبت نام و یا آماده شدن برای هر یک از این آزمون ها، از مناسب بودن کاربری آنها برای رشته درخواستی خود اطمینان حاصل فرمایید.

مدت اعتبار آزمون GRE یا جی آر ای 5 سال و هزینه ثبت نام با توجه به نوع آن متفاوت است. جی آر ای جنرال 220 دلار و جی آر ای سابجکت 150 دلار می باشد. می توانید کارنامه خود را برای 4 دانشگاه به صورت رایگان ارسال و پس از آن برای ارسال به هر دانشگاه، باید هزینه ای پرداخت کنید.

آزمون جی آر ای در ایران برگزار می شود اما متاسفانه برای شرکت در آزمون جی مت یا GMAT باید به یکی از کشورهای اطراف یعنی ترکیه یا امارات سفر کنید.

آزمون زبان GMAT برای مهاجرت تحصیلی

آزمون جی مت یا GMAT یا آزمون هوش و استعداد تحصیلی مخصوص متقاضیان مهاجرت تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در رشته های مدیریت کشورهای کانادا و آمریکا است. اگر تمایل دارید در یکی از گرایش های MBA در مقطع فوق لیسانس به تحصیلات خود ادامه دهید، شرکت در این آزمون را به شما توصیه می کنیم.

در واقع این آزمون معیار سنجش استانداردی برای ارزیابی داوطلبان و متقاضیان پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های مربوط به حوزه های کسب و کار و مدیریت می باشد. هر چقدر نمره بالاتری در این آزمون دریافت کنید، شانس پذیرش تحصیلی شما در مقایسه با سایر افراد جهت مهاجرت تحصیلی به آمریکا و کانادا بیشتر خواهد شد. حداقل و حداکثر نمره آزمون GMAT به ترتیب 200 و 800 می باشد و نتیجه این آزمون نیز مانند GRE تا 5 سال اعتبار دارد.

اگر می خواهید در آزمون جی مت شرکت کنید، اولین قدم بررسی شرایط دانشگاه های مد نظر شماست. چرا که ممکن است این آزمون جزو الزامات درخواستی این دانشگاه ها نباشد. می توانید به دو صورت حضوری و آنلاین در این آزمون شرکت کنید. همانطور که قبلا نیز گفتیم آزمون جی مت در ایران برگزار نمی شود. برای شرکت در این آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه یعنی ترکیه، امارات متحده عربی و یا ارمنستان سفر کنید.

هزینه آزمون جی مت در هر کشوری متفاوت است؛ در ترکیه و ارمنستان، هزینه شرکت در آزمون GMAT حضوری 250 و آنلاین 275 دلار می باشد. ولی در امارات متحده عربی این هزینه بیشتر است، آزمون حضوری 275 و آنلاین 300 دلار می باشد.

توجه داشته باشید محدودیت شرکت در هر یک از آزمون های GMAT و GRE، تنها به تعداد 5 بار در سال است. یعنی در یک سال می توانید فقط 5 بار در این آزمون ها شرکت کنید و حداقل فاصله بین دو آزمون، باید 16 روز یا دو هفته باشد.

آزمون زبان دولینگو برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

آزمون دولینگو یا Duolingo برای مهاجرت تحصیلی به کشورهایی مانند کانادا، گزینه مناسبی است و یکی دیگر از آزمون های سنجش مهارت زبان انگلیسی است که از دوره پاندمی کرونا و به دلیل بسته شدن مراکز حضوری برگزاری آزمون های آیلتس، تافل و … گسترش پیدا کرد.

این آزمون به صورت کاملا آنلاین برگزار شده و می توانید نتایج آن را ظرف 48 ساعت دریافت کنید. تنها ایرادی که در رابطه با آن وجود دارد این است که اغلب دانشگاه های خارج از کشور در حال حاضر مخصوصا برای مقاطع پذیرش در تحصیلات تکمیلی این آزمون را قبول ندارند.

از نظر زمانی در مقایسه با سایر آزمون ها، زمان کمتری یعنی حدود یک ساعت را از شما خواهد گرفت؛ و هزینه شرکت در آزمون دولینگو نیز 59 دلار می باشد که اگر بخواهید هزینه دو بار شرکت در آزمون را لحاظ کنید، نیاز به پرداخت مبلغ کمتری به میزان 98 دلار می باشد.

تعداد زیادی از کالج ها و برخی از دانشگاه ها در کانادا و آمریکا نتایج این آزمون را از شما می پذیرند و برای شما پذیرش تحصیلی صادر می کنند که با آن می توانید برای مهاجرت و درخواست ویزا اقدام کنید. اما قبل از شرکت در آزمون، حتما به وبسایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید تا از الزامات زبان آن اطمینان حاصل نمایید.

جهت آمادگی برای شرکت در آزمون دولینگو و اطلاعات بیشتر درباره زبان برای مهاجرت می توانید به تجربه یکی از کلاینت های ما از شرکت در ازمون دولینگو مراجعه کنید.

آزمون زبان CELPIP برای مهاجرت به کانادا

آزمون CELPIP سلپیپ یکی از آزمون های زبان برای مهاجرت به کانادا است؛ این کلمه مخفف Canadian English Language Proficiency Index Program می باشد که به معنی برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی است. این آزمون نیز مهارت های فرد را در چهار حوزه اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ، Speaking, Listening, Writing, Reading مورد ارزیابی قرار می دهد و توسط یکی از زیر مجموعه های دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا برگزار می شود.

اگر هدف شما شرکت در این آزمون است، توجه داشته باشید که آزمون سلپیپ فقط در کانادا و در صورتی که قصد مهاجرت دائم یا اشتغال به کار در کانادا را دارید، قابل قبول است؛ تنها آزمون های مورد قبول در رابطه با اقامت دائم کانادا نیز آزمون سلپیپ عمومی یا جنرال و آزمون آیلتس جنرال می باشد. هزینه شرکت در آزمون CELPIP سلپیپ، 280 دلار کانادا و مدت زمان آن 180 دقیقه است که هر چهار مهارت اصلی شما در آن مورد سنجش قرار می گیرد.

 

آزمون زبان TEF و TCF برای مهاجرت به کشورهای فرانسه زبان

اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای فرانسوی زبان را دارید، مهارت زبان فرانسه شما از طریق آزمون های بین المللی TEF و TCF ارزیابی می شود؛ این آزمون ها برای کشورهای فرانسه و کانادا کاربرد دارند. دلیل کاربرد آنها در کانادا به این دلیل است که این کشور دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی دارد. از طریق ثبت نام در دوره های زبان فرانسه در کشور فرانسه می توانید اقامت این کشور را اخذ کنید و پیش نیاز ورود به این کشور، شرکت در این آزمون های بین المللی است.

TEF (Test d’Evaluation de Français) و TCF (test de Connaissance du français) همانطور که گفته شد، آزمون های ارزیابی مهارت زبان فرانسه برای غیر فرانسوی زبانان می باشند که پایین ترین سطح این آزمون A1 و بالاترین سطح آن C1 و C2 هستند. بهتر است بدانید امکان شرکت در هر یک از این دو آزمون وجود دارد و اگر تمایل به اقدام جهت اخذ پاسپورت و شهروندی کانادا دارید نتایج آنها مورد تایید دولت کانادا خواهد بود. اگر قصد مهاجرت به کبک و اخذ اقامت دائم این استان را دارید آزمون TEF و اگر قصد مهاجرت و اخذ اقامت دائم کانادا را دارید در آزمون TCF نیز باید شرکت کنید.

هر دو آزمون اعتبار دو ساله دارند و نتایج آنها را بعد از گذشت حدود 2 هفته از برگزاری آزمون می توانید دریافت کنید. هزینه شرکت در این آزمون ها می تواند از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت باشد. البته توجه داشته باشید که پرداخت هزینه دو مهارت این آزمون یعنی مکالمه / speaking و شنیداری / listening، اجباری است. بنابراین اگر تمایل به شرکت در بخش های اختیاری ندارید هزینه شما کمتر خواهد بود.

 

آزمون زبان تست داف TestDaF و گوته Goethe-Zertifikat برای مهاجرت به کشورهای آلمانی زبان

تست داف یا TestDaf که به عنوان تست دف نیز شناخته می شود یکی از آزمون های ارزیابی مهارت زبان برای مهاجرت به آلمان است. برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان دارند، یکی از شرایط اصلی ادامه زندگی در این کشور چه از راه مهاجرت تحصیلی چه اشتغال به کار، یادگیری زبان آلمانی و تسلط بر آن است.

علاوه بر تست داف به عنوان یکی از آزمون های زبان برای مهاجرت به آلمان، تست گوته یا Goethe-Zertifikat نیز مورد تایید اداره مهاجرت این کشور می باشد. اگر از طریق جاب آفر قصد مهاجرت به آلمان را دارید، حداقل سطح زبان آلمانی B2 (آمادگی برای درک مفاهیم پیچیده) و زبان انگلیسی با سطح آیلتس 5.5 از شما توسط اداره مهاجرت آلمان خواسته خواهد شد.

تست داف در موسسه گوته به صورت رسمی برگزار می شود و برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، ضروری است؛ مخصوصا در برخی دانشگاه ها ارائه این نمرات اجباری می باشد.

توجه داشته باشید که هزینه آزمون گوته با توجه به سطح زبان شما متفاوت خواهد بود؛ چون اغلب افراد تمایل به اخذ مدرک زبان آلمانی در سطح B2 دارند، هزینه این آزمون برای این سطح، 240 یورو است.

نحوه آمادگی آزمون های زبان برای مهاجرت

باید توجه داشته باشید که نحوه آمادگی شما برای آزمون های زبان به نوع آزمون، سطح زبان، تایم آزاد و هدف شما بستگی دارد. اینکه چقدر برای رسیدن به هدف خود مصمم باشید، هم اکنون وضعیت زبان شما به چه صورت است و به چه نحوی برنامه ریزی کنید، می تواند به شما کمک بزرگی برای رسیدن به اهدافتان جهت کسب نمره زبان داشته باشد.

منابع آزمون های زبان برای مهاجرت

منابع آزمون زبان برای مهاجرت کاملا بستگی به نوع آزمون دارد و نمی توان منابع مشخصی برای تمامی آزمون ها معرفی کرد. اما از آنجایی که متداول ترین آزمونی که اغلب افراد آن را می شناسند و برای آن آماده می شوند، آیلتس است و اکثریت قریب به اتفاق آنها قصد مهاجرت تحصیلی دارند، در ادامه نکاتی کلی آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی که به صورت خودخوان برای این آزمون آماده می شوند را توضیح می دهیم:

نکات موفقیت در آزمون زبان آیلتس برای مهاجرت تحصیلی

حتما نمونه آزمون های آیلتس را شرکت کنید که تحت عنوان سمپل شناخته می شود و توسط مراکز آموزش زبان برگزار می شود؛ البته وبسایت هایی برای تعیین سطح زبان شما نیز وجود دارد که کافی است این کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کنید: “test your English Cambridge” و اولین سایت یعنی cambrigeenglish.org را انتخاب کنید یا کتاب های کمبریج آیلتس را مطالعه کنید که حاوی آزمون های اصلی آیلتس در گذشته است.

با فرمت آزمون آشنا شوید و تکنیک های آن را تمرین کنید؛ برخلاف تصور اغلب افراد، آیلتس یک آزمون ارزیابی مهارت زبان است که با آشنایی با تکنیک های آن می توانید سرعت پاسخگویی خود را در آزمون اصلی افزایش دهید. اگر با این تکنیک ها آشنا نباشید، حتی با سطح زبان قوی، نمره خوبی نخواهید گرفت.

محدودیت زمانی برای مهارت های مختلف آیلتس را در نظر بگیرید. کل مدت زمان آزمون آیلتس حدود 3 ساعت می باشد. 15 دقیقه مصاحبه با ممتحن برای ارزیابی مهارت Speaking یا مکالمه شما، 40 دقیقه برای ارزیابی مهارت شنیداری یا Listening؛ یک ساعت مهارت درک مطلب یا Reading و یک ساعت مهارت Writing یا نوشتاری شما اختصاص داده خواهد شد.

توانایی های خود را در زمینه مهارت زبان بالا ببرید؛ دایره لغات خود را از طریق اپلیکیشن های مختلف و با فلش کارت ها افزایش دهید؛ فیلم های زبان اصلی بدون زیرنویس فارسی و ترجیحا با زیرنویس انگلیسی ببنید. اخبار روز کشور مورد نظر خود را از کانال های یوتیوب دنبال کنید.

مجلات معروفی مانند نیویورک تایمز را مطالعه کنید و دایره لغات و اصطلاحات خود را بالا ببرید. سعی کنید برای موضوعات مختلف، متن هایی بنویسید که با اصول نگارشی آیلتس آکادمیک منطبق باشد.

تاثیر مهارت زبان بر انواع روش های مهاجرت در کشورهای مختلف

تاثیر مهارت زبان بر انواع روش های مهاجرت در کشورهای مختلف

بهتر است بدانید که داشتن دانش زبان در بسیاری موارد بیش از هر مهارت تخصصی دیگری برای مهاجرت به سایر کشورها می تواند به شما کمک کند چون جزو مهارت های نرم شما به حساب می آید و می تواند به تطبیق شما با محیط کمک کند. اگر نتوانید در کشور مقصد با سایر افراد ارتباط برقرار یا شبکه سازی کنید، نمی توانید در جامعه جدید حل شده و پذیرش مسائل بسیاری برای شما سخت خواهد بود.

بنابراین بهتر است که ابتدا از الزامات زبان برای مهاجرت به کشور مورد نظر آگاه شده و سپس بدانید که برای روش مد نظر شما، چه سطح زبانی مورد نیاز است.

تاثیر زبان برای مهاجرت با استفاده از سیستم اکسپرس اینتری کانادا

یکی از امتیازات سیستم اکسپرس اینتری کانادا، مربوط به مهارت زبان می باشد. در صورتی که بخواهید از طریق نیروی کار ماهر فدرال و خارج از کانادا برای سیستم اکسپرس اینتری پروفایلی ایجاد و برای مهاجرت دائم به کانادا اقدام کنید، یکی از مدارک مورد نیاز، ارائه نمره آزمون زبان انگلیسی خواهد بود.

برای روش های اقامت دائم کانادا از طریق این سیستم باید حداقل نمره 6 آیلتس جنرال را ارائه دهید که با توجه به نوع برنامه ای که برای آن درخواست می دهید، نمره مورد نیاز متفاوت خواهد بود. طبیعتا هر چقدر نمره بالاتری داشته باشید، امتیاز بالاتری در این سیستم دریافت خواهید کرد.

مهارت زبان برای مهاجرت به استرالیا

اگر قصد مهاجرت کاری به استرالیا را دارید، بهتر است بدانید که سطح زبان شما باید competent level یا سطح مسلط باشد. برای درخواست ویزای کار از اداره مهاجرت استرالیا این سطح زبان تقریبا معادل آیلتس 6 جنرال است. علاوه بر این، آزمون PTE نیز مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا و بسیاری از دانشگاه های این کشور می باشد که طبیعتا داشتن نمره بالاتر در این آزمون ها، شانس پذیرش شما را بالاتر خواهد برد.

مهارت زبان برای مهاجرت به نیوزیلند

نیوزیلند نیز مانند سایر کشورها برای صدور ویزا و اقامت نیاز به نمرات متقاضیان در آزمون های ارزیابی مهارت زبان دارد اما متفاوت از کشورهایی مانند استرالیا و کانادا عمل کرده است؛ چرا که به نمره هر مهارت در آزمون نیازی ندارد و نمره کلی شما برای تایید مهارت زبان کافی خواهد بود.

اگر قصد اقامت دائم این کشور با ویزای نیروی کار ماهر را دارید، آیلتس حداقل 6.5 و یا نمره معادل آن در آزمون های تافل، PTE و … مورد نیاز است.

تنها نکته ای که باید حتما مد نظر داشته باشید این است که آزمون انتخابی شما باید علاوه بر اینکه مورد تایید دانشگاه مورد نظر یا محل کار شما در کشور مقصد باشد، باید مورد تایید اداره مهاجرت آن کشور نیز باشد. مدت اعتبار هر آزمون را نیز فراموش نکنید.

نکات کلیدی برای تقویت مهارت زبان برای مهاجرت

همانطور که قبلا نیز عنوان شد، جهت تقویت مهارت زبان برای مهاجرتی موفق می توانید فیلم های زبان اصلی، اخبار روز از کانال های یوتیوب در کشور مقصد و پادکست های معروف دنیا را ببینید. این موضوع علاوه بر تقویت مهارت شنیداری شما، باعث می شود با اصطلاحات روز نیز آشنا شوید و دایره لغات خود را تقویت کنید. سعی کنید مطالب انگلیسی را با صدای بلند بخوانید و از تمامی کلمات ناآشنا برای خود دفترچه یا فلش کارت بسازید، همیشه همراه خود داشته باشید و تمرین کنید.

اگر پارتنری برای زبان دارید یا امکان شرکت در کلاس های مکالمه آزاد موسسات آموزش زبان چه به صورت حضوری و چه آنلاین، جهت تقویت مهارت مکالمه خود دارید، حتما در آنها شرکت کنید. سعی کنید به جای تک کلمات روی جملات تمرکز کنید؛ تقویت جمله سازی و صحبت با صدای بلند به یادگیری سریعتر شما کمک می کند.

 

کلام آخر افق ماندگار درباره مهارت زبان برای مهاجرت

هر روزه افرادی زیادی به ما مراجعه می کنند یا از طریق تماس تلفنی از ما می خواهند بدون تقویت مهارت زبان یا با سطح زبان متوسط برای مهاجرت اقدام کنند. در واقع این موضوع که شما سطح زبان ضعیفی داشته باشید و بتوانید مهاجرت کنید، غیرممکن نیست حتی در روش مهاجرت تحصیلی ممکن است امکان آن وجود داشته باشد.

اما از آنجایی که گروه بین المللی افق ماندگار همیشه استانداردهای خاصی را برای مهاجرت در نظر می گیرد و دید بلندمدتی به برنامه مهاجرتی تمامی کلاینت های خود به عنوان عضوی از خانواده گروه مهاجرتی افق ماندگار دارد، همیشه به افراد توصیه می کنیم، مدارک خود را به صورت کامل آماده کنند و زبان برای مهاجرت را به صورت جدی دنبال کنند چون پل ارتباطی شما و کشور مقصد، همچنین ارتباط سازی با افراد جامعه جدید، زبان جدید شما خواهد بود. بنابراین تا می توانید حتی پس از پروسه اخذ ویزا هر روز به دنبال یادگیری و تقویت مهارت زبان خود باشید.

سوالات متداول زبان برای مهاجرت

ما در گروه مهاجرتی افق ماندگار روزانه پاسخگو تعداد بسیار زیادی از افرادی که قصد مهاجرت دارند هستیم که یادگیری زبان برای مهاجرت یکی از دغدغه های آنان به حساب می آید و سوالاتی را در خصوص زبان از مشاورین ما می پرسند. در ادامه این مقاله تعدادی از پر تکرار ترین سوالاتی که این افراد در جلسات مشاوره مهاجرت از ما پرسیدند را پاسخ دادیم و آن را با شما در میان می گذاریم.

می توانم بدون مدرک زبان برای مهاجرت آماده شوم؟

بله، اگر سطح زبان شما حتی بسیار ضعیف است اما مهارت و تخصص دارید و تمایل به مهاجرت دارید، ما به شما توصیه می کنیم که تا تاریخ 28 فوریه 2025 مصادف با 9 اسفند 1403 برای ویزای توریستی کانادا اقدام کنید. تاکید می کنیم که این روش نیازی به هیچگونه مدرک زبانی ندارد. بعد از ورود به خاک کانادا نیز می توانید برای دریافت مجوز کار 3 ساله ایرانیان اقدام نموده و پس از یک سال تجربه کار کانادایی، از طریق روش های استانی برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نمایید.

آیا بدون مدرک زبان امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود دارد؟

برخی دانشگاه ها، روش های خاص خود را برای ارزیابی مهارت زبان متقاضیان دارند و نیازی به مدرک زبان ندارند. این روش ها می تواند به صورت مصاحبه ویدئویی، آزمون ورودی، دوره های پیش نیاز و … باشد. اما به طور کلی به دلیل رقابت بالا و افزایش تقاضا مخصوصا برای دانشگاه های تاپ، توصیه ما این است که نمره آزمون زبان بین المللی برای دانشگاه مورد نظر خود را آماده داشته باشید و حتی از حداقل نمره تعیین شده جهت پذیرش در دانشگاه مورد نظر، نمره بالاتری ارائه دهید تا شانس پذیرش قطعی شما افزایش یابد.

آیا بدون مدرک زبان می توانم از دانشگاه ها پذیرش بگیرم و مهاجرت کنم؟

برخی دانشگاه ها به شما پذیرش مشروط می دهند؛ اما متقاضیان مخصوصا در مقاطع پایین تر باید دقت داشته باشید که به دلیل رقابت بالا، ممکن است شانس پذیرش شما پایین باشد. از طرفی حتی اگر موفق به پذیرش تحصیلی مشروط شوید، نهایتا هنگام مراجعه به سفارت یا ارسال مدارک برای دریافت ویزا، افسر ویزا از شما نمره زبان خواهد خواست. پس برای دریافت آن برنامه ریزی کنید.

برای دانشگاه های آمریکا چه مدرک زبانی مورد نیاز است؟

اغلب دانشگاه های آمریکا، آزمون های آیلتس آکادمیک، تافل، دولینگو و سایر آزمون های زبان را می پذیرند؛ اما جهت اطمینان حتما به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایید تا از این موضوع اطمینان یابید. توجه کنید که در مقاطع بالاتر امکان پذیرش آزمون هایی مانند دولینگو کمتر می شود و در برخی رشته ها مانند حقوق و مدیریت، ارائه نمرات آزمون های GRE و GMAT نیز در بعضی دانشگاه ها الزامی است.

دانشگاه های آمریکایی آزمون زبان دولینگو را قبول دارند؟

آزمون زبان دولینگو، آزمونی آمریکایی و همانطور که قبلا نیز عنوان شد یک آزمون آنلاین است که می توانید در هر ساعت از شبانه روز و از منزل در آن شرکت کنید. این آزمون، توسط اغلب کالج های آمریکایی و کانادایی قابل قبول است با این حال اگر می خواهید روی این آزمون برنامه ریزی خاصی داشته باشید، حتما دانشگاه های مورد نظر خود را در مقطع مربوطه و در بخش مدارک مورد نیاز یا الزامات زبان مورد نظر چک کنید.

کدام آزمون زبان برای مهاجرت بهتر است، تافل یا آیلتس؟

اینکه تافل بهتر است یا آیلتس باز هم به روش مهاجرتی و کشور مقصد شما بستگی دارد. آزمون تافل تنها برای روش مهاجرت تحصیلی کاربرد دارد و اغلب دانشگاه های سراسر جهان نیز آن را می پذیرند. آزمون آیلتس نیز دو نوع دارد: آکادمیک و جنرال.

آیلتس آکادمیک نیز فقط برای روش مهاجرت تحصیلی استفاده می شود و در اکثریت دانشگاه های جهان قابل قبول است. اما اگر قصد مهاجرت کاری دارید، بهتر است به سایت رسمی اداره مهاجرت کشور مقصد نگاهی بیاندازید. اغلب آنها آیلتس جنرال را برای ویزای کاری قابل قبول می دانند اما ممکن است روش های خاص خود را برای بررسی پرونده های اقامت کاری داشته باشند.

آزمون زبان GRE یا GMAT برای مهاجرت به آمریکا اجباری است؟

اگر قصد مهاجرت به آمریکا جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی فوق لیسانس و دکترا را دارید، داشتن نمره بالا در آزمون های زبان GRE یا GMAT با توجه به رشته درخواستی، می تواند شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی فول فاند را افزایش دهد. حتی با نمره بالا در این آزمون ها و داشتن نمره بالا در آزمون آیلتس آکادمیک می توانید امیدوار به گرفتن پذیرش تحصیلی و بورسیه فول فاند از دانشگاه های تاپ آمریکا مانند هاروارد، ییل و MIT باشید.

اما دانشگاه هایی نیز وجود دارند که نیازی به نمره آزمون زبان GRE یا GMAT حتی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی ندارند و با جستجوی بیشتر می توانید آنها را پیدا کنید.

کدام آزمون زبان برای مهاجرت کاری مناسب است؟

قبل از هر چیز توصیه می کنیم با توجه به کشور انتخابی، سایت رسمی اداره مهاجرت آن را چک نموده و الزامات زبان کشور مقصد را برای دریافت ویزای کاری، بررسی کنید. اما به طور کلی برای کشوری مانند کانادا داشتن نمره 5.5 تا 6 آیلتس جنرال برای روش های مختلف مهاجرت کاری، کافی است.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «زبان برای مهاجرت ، هر آنچه در خصوص زبان قبل از مهاجرت باید بدانید»

  1. سلام
    روز بخیر
    نکته های خوبی درباره آیلتس گفته بوید که البته ای کاش یبشتر بود. من دارم برای این آزمون آماده میشم البته برای آکادمیک ایلتس و به شدت استرس نمره بالای 7 آیلتس رو دارم تا بتونم خودمو به ددلاین دانشگاه های خوب برسونم.
    کاش ازمون GRE رو هم بیشتر توضیح می دادید من میخوام تو این ازمون هم شرکت کنم، اما نمیدونم جی ار ای جنرال بهتره یا سابجکت؟!

    1. سلام روز شما بخیر و نیکی
      به زودی پکیج بسیار حرفه ای برای افزایش سطح و نمره آیلتس توسط همکاران من آماده شده و در سایت ارایه می گردد. پیشنهاد می کنم اگر به دنبال نمره آیلتسی در حد 7 و یا بیشتر هستید حتما ما را دنبال بفرمایید تا بتوانید با کمک این پکیج نمره آیلتس خود را به سطح کاملا چشمگیری افزایش دهید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *