کاهش تعداد مجوزهای تحصیلی دانشجویان بین المللی در کانادا 2024

کانادا تعداد مجوزهای تحصیلی دانشجویان بین المللی جدید را به حدود 360.000 در سال 2024 کاهش می دهد.

22 ژانویه 2024

بررسی خبر کاهش مجوز های تحصیلی کانادا

اگرچه دانشجویان بین المللی بخش مهمی از جامعه، فرهنگ و اقتصاد کانادا به شمار می روند. در سال های اخیر، سیستم جذب دانشجویان بین المللی با مشکلات متعددی روبرو شده است. برخی از موسسات آموزشی تعداد ورودی های خود را به چند ترم در سال افزایش دادند تا درآمدشان افزایش یابد و از این طریق دانشجویان بین المللی بیشتری بدون وجود امکانات مناسب و پشتیبانی وارد خاک کانادا شدند. افزایش سریع تعداد دانشجویان بین المللی باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه های مسکن، بهداشت و درمان و سایر خدمات کانادا شد. از آنجایی که دولت کانادا در تلاش جهت بهبود خدمات و حمایت از دانشجویان بین المللی است تا از افراد سودجو در امان باشند، در حال تلاش برای ایجاد معیارهایی است که تعداد دانشجویان بین المللی را در کانادا تثبیت کند.

مارک میلر وزیر مهاجرت کانادا، اعلام کرد سقفی بر پذیرش درخواست مجوز تحصیلی دانشجویان بین المللی قرار می دهد که تا 2 سال ادامه خواهد داشت. انتظار می رود در سال 2024 ، این سقف منجر به صدور تنها 360.000 مجوز تحصیلی یا ویزای دانشجویی کانادا خواهد شد که در مقایسه با سال 2023 کاهش 35 درصدی ویزا خواهد داشت. با رعایت انصاف و عدالت، سقفی برای هر استان یا ایالت به نسبت جمعیت آن استان تعیین شده که منجر به کاهش بیشتر جمعیت دانشجویان بین المللی در برخی از استان های کانادا خواهد شد.

البته شایان ذکر است که تمدید مجوزهای تحصیلی کانادا تحت تاثیر این قانون نخواهد بود. همچنین افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند یا به دنبال مجوز تحصیلی دانش آموزی یا ویزای دانش آموزی کانادا برای فرزندان خود در مقاطع ابتدایی و یا دبیرستان هستند نیز مشمول این تغییرات نیستند. دارندگان فعلی مجوزهای تحصیلی نیز تحت تاثیر سقف تعیین شده قرار نخواهند گرفت.

اداره مهاجرت کانادا سهمی از دانشجویان بین المللی را به عنوان سقف هر استان یا ایالت اختصاص می دهد که این تعداد بین موسسات آموزشی تایید شده دارای مجوز کانادا یا دارای DLI ها تقسیم می شود. به منظور اجرای این سقف، از تاریخ 22 ژانویه 2024، هر درخواست مجوز تحصیلی که به اداره مهاجرت کانادا ارسال می شود نیاز به نامه Attestation یا گواهی از استان یا ایالت مربوطه خواهد داشت. برنامه ریزی شده تا ایالت ها و استان ها فرآیندی را برای صدور نامه Attestation برای دانشجویان تا تاریخ 31 مارس 2024 ایجاد کنند.

نامه Attestation از ایالت یا استانی که قصد تحصیل در آن را دارید:

نحوه دریافت نامه Attestation:

هر استان یا ایالت، باید فرآیندی را جهت اخذ نامه Attestation ایجاد کند. همانطور که قبلاً عنوان شد انتظار می رود این فرآیندها تا تاریخ 31 مارس 2024 باید تکمیل شده باشد. توجه داشته باشید هر اپلیکیشن یا درخواستی که در تاریخ 22 ژانویه 2024 یا بعد از آن توسط اداره مهاجرت دریافت شود و نامه attestation نداشته باشد، در صورتی که از این نامه معاف نباشد، به متقاضی برگشت داده می شود.

چه کسانی نیازی به نامه attestation برای درخواست مجوز تحصیلی کانادا ندارند:

  • فرزند شما که در حال اپلای برای مجوز تحصیلی دانش آموزی (دبستان و دبیرستان) است (مهد کودک و تا کلاس دوازدهم)
  • دانشجویانی که برای مقطع ارشد، دکترا و یا سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی اپلای می کنند.
  • دانشجویانی که برای تمدید مجوز تحصیلی کانادا اقدام می کنند.

این معیارهای موقتی به مدت 2 سال اجرا می شود و تعداد درخواست های مجوزهای تحصیلی جدیدی که در سال 2025 پذیرفته خواهد شد مجدداً در پایان سال مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در طول این مدت، دولت کانادا با استان ها و ایالت ها، موسسات آموزشی تعیین شده یا دارای DLI و سهامداران آموزش ملی در جهت توسعه مسیری پایدار برای دانشجویان بین المللی کانادا ، از جمله نهایی کردن چارچوبی برای مؤسسات شناخته شده، تعیین سطوح پایدار بلند مدت برای دانشجویان بین‌المللی و اطمینان از اینکه مؤسسات تحصیلات تکمیلی قادر به ارائه امکانات و مسکن مناسب دانشجویی هستند، در تلاش خواهند بود.

به منظور هماهنگی بهتر با برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی یا PGWP ، اداره مهاجرت کانادا معیارهای واجد شرایط بودن را تغییر می دهد:

  • از 1 سپتامبر 2024، دانشجویان بین المللی کانادا که رشته تحصیلی خود را به عنوان بخشی از ترتیبات صدور مجوز برنامه درسی شروع کرده اند دیگر واجد شرایط دریافت PGWP یا مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی نیستند. در مراحل صدور مجوز رسمی، دانشجویان به صورت حضوری در یک کالج خصوصی درس می خوانند و مدرک خود را از یک کالج دولتی می گیرند. این برنامه ها در جذب دانشجویان بین المللی در سال های اخیر نقش مهمی داشته اند، اگرچه نظارت کمتری نسبت به کالج‌های دولتی بر آنها اعمال می شود و در رابطه با صلاحیت دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی برای این کالج ها مسائلی وجود دارد.
  • فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و دوره های کوتاه مدت تحصیلات تکمیلی کانادا به زودی واجد شرایط درخواست مجوز کار 3 ساله می شوند. تحت قوانین فعلی، مدت مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی به طول دوره تحصیلی افراد بستگی دارد که مانعی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد است و مدت زمانی که جهت کسب تجربه و انتقال به وضعیت اقامت دائم دارند را محدود می کند.

در هفته های پیش رو، مجوز های کار باز یا Open Work Permit (OWP) تنها برای همسران دانشجویان بین المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس خواهد بود. همسران دانشجویان بین المللی در سایر مقاطع از جمله دوره های لیسانس و کالج، دیگر واجد شرایط دریافت اجازه کار باز ، نیستند.

تمامی این معیارها در راستای این موضوع است که اطمینان حاصل شود دانشجویان مستعد و باهوش امکانات مناسبی جهت ادامه تحصیل و تقویت تجربه تحصیلی خود در کانادا دارند در حالی که همزمان تعداد دانشجویان بین المللی که وارد کانادا می شوند تثبیت شود.

 

مطالب این صفحه برایتان مفید بود ؟

با کلیک روی ستاره ها به این مطلب امتیاز دهید.

نظر شما برای ما مهم است. 0 / 5. میزان امتیازات 0

امتیازی ثبت نشده. اولی نفری باشید که به این مطلب امتیاز میده !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *