پزشکی در هلند

 

هلند کشوری کوچک، اما مشهور و پر رونق در اروپای غربی است. یکی از پاک­ترین کشورها در جهان است و افراد سراسر دنیا به این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی ایده­آل، آزادی مدنی، اقتصاد به شدت توسعه یافته و بسیاری دلایل دیگر مهاجرت می­کنند. آمستردام محبوب­ترین مقصد مهاجران است اما شهرهای بزرگ دیگر مانند روتردام، لاهه، آیندهوون و اوترخت نیز محبوب هستند.

اگر شما یک پزشک مشتاق یا شاغل هستید که تمایل به مهاجرت و شروع به کار در هلند دارید، این راهنما تمامی گام­ها و الزامات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک پزشک در این کشور را پوشش می­دهد.

  • الزامات مورد نیاز زبان برای مدرک پزشکی در هلند

برای پزشک شدن در هلند، شما باید درک بسیار خوبی از زبان هلندی داشته باشید. سطح B2 زبان هلندی قابل قبول است، اما به طور کلی سطح C1 یا C2 توصیه می­شود. آزمونی که نیاز به شرکت برای اثبات مهارت خود در زبان هلندی و انگلیسی دارید، آزمون AKV نامیده می­شود، که مهارت و دانش عمومی زبان شما را تست می­کند. برای پاس کردن این آزمون نیاز به داشتن سطح B2/ C1 هر دو زبان انگلیسی و هلندی و همچنین نشان دادن دانش مربوط به سیستم مراقبت­های بهداشتی هلند را دارید.

هلندی زبانی نسبتاً آسان برای یادگیری است خصوصاً برای انگلیسی و آلمانی زبان­ها، و اگر شما زمان کافی به آن اختصاص دهید، می­توانید در عرض یک سال، این زبان را روان و سلیس صحبت کنید که البته، بستگی به میزان زمان اختصاص داده شده توسط شما و سایر عوامل مانند دانش قبلی شما از زبان هلندی دارد.

  • تحصیل پزشکی در هلند اگر امکانپذیر باشد

در حالی که برنامه ­های پزشکی در هلند دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و هر پزشک مشتاقی اگر در این دوره­ها شرکت کند، بسیار خوش شانس خواهد بود، در عین حال بسیار رقابتی هستند و همین امر باعث شده بسیاری از دانشجویان هلندی مجبور شوند برای ادامه تحصیل پزشکی به دانشگاه­های خارج از کشور مهاجرت کنند. این موضوع بدین معنی است که دانشجویان بین­المللی حتی شانس کمتری در وارد شدن به دانشکده­های پزشکی در هلند دارند، بنابر این به طور کلی به آنها توصیه می­شود که برای مطالعه این رشته به دنبال کشوری غیر از هلند باشند.

اگر با این حال، دانشجو اصرار بر ادامه تحصیل در هلند داشته باشد، نحوه کارکرد برنامه­های پزشکی در این کشور برای یک پزشک عمومی به این صورت است: دانشجویان ابتدا باید لیسانس پزشکی را اخذ کنند که حدود 3 سال طول می­کشد و تعداد محدودی از دانشگاه­ها این دوره را به زبان انگلیسی ارائه می­دهند، اما به شدت توصیه می­شود که دانشجویان، یادگیری زبان هلندی را شروع کنند چرا که برای مراحل بعدی تحصیل ضروری است. گام بعدی، اخذ فوق لیسانس پزشکی است که تقریبا 3 سال دیگر زمان نیاز دارد و فقط به زبان هلندی امکانپذیر است. بخش نهایی دوره، یک سال کامل آموزشی است که در آن دانشجویان به کار در بیمارستان هلندی ملزم می­شوند.

  • آزمون­های پزشکی مورد نیاز برای پزشک شدن در هلند

اگر تمایل به پزشک شدن در هلند دارید، لازم است مهارت­های خود در زبان را برای کار در حرفه پزشکی اثبات کنید. سپس، دو آزمون دیگر نیز لازم است برای register BIG بگذرانید، که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. اولین آزمون، AKV نامیده می­شود که مهارت­تان در زبان هلندی و انگلیسی، همچنین دانش شما درباره سیستم مراقبت­های بهداشتی هلند را مورد بررسی قرار می­دهد. دومین آزمون BI نامیده می­شود؛ این آزمون تنها برای پزشکان مشتاقی است که مدرک پزشکی خود را به صورت بین­المللی اخذ کرده­اند و برای اطمینان از تطبیق مهارت­های آنها با استانداردهای هلند برگزار می­شود.

برای اینکه بتوانید به شکل قانونی در هلند اقامت داشته باشید و به عنوان پزشک کار کنید، نیاز به ویزای مناسب خواهید داشت. برای شهروندان اتحادیه اروپا/ اتحادیه اقتصادی اروپا، این موضوع الزامی نیست و در صورت داشتن شرایط لازم و ثبت نام، می­توانید فوراً کار را شروع کنید.

  • اخذ مجوز پزشکی در هلند

برای تبدیل شدن به یک پزشک دارای مجوز در هلند، در ابتدا نیاز به ثبت نام در BIG register دارید. 13 شغل وجود دارد که می­توانند برای BIG register اپلای کنند، همچنین برای اپلای الزاماتی وجود دارد از جمله دارای مدرک پزشکی بودن و اثبات مهارت کافی در زبان هلندی می­باشد. اگر مدرک شما از یک دانشگاه بین­المللی است، الزامات مورد نیاز دیگری قبل از اپلای برای BIG register وجود دارد، به عنوان مثال تطبیق مهارت­ها و دانش شما با استانداردهای هلند از مهمترین این موارد است.

پس از آن، نیاز به ثبت نام در انجمن پزشکی سلطنتی هلند (KNMG)، خواهید داشت. بعد از طی تمام این مراحل، شما واجد شرایط شروع کار به عنوان پزشک در هلند خواهید بود. لطفاً توجه داشته باشید که این مراحل 5 سال طول می­کشد.

  • اخذ ویزای کار هلند برای پزشکان

مهاجران از اتحادیه اروپا / EEA برای زندگی و کار در هلند نیازی به داشتن هیچ نوع ویزا یا اجازه اقامت ندارند و کارت سفر آنها کافی است. همچنین تعدادی از کشورها وجود دارند که شهروندان آنها امکان مهاجرت آسانتری به هلند دارند. این کشورها شامل آمریکا، کره جنوبی، استرالیا و تعدادی دیگر می­باشند؛ و مهاجران از این کشورها نیازی به ویزا برای کار در هلند ندارند، اما باید مجوز اقامت هنگام ورود به کشور را اخذ نمایند.

برای افرادی به غیر از این کشورها، فرآیند کمی پیچیده­تر است. پزشکان تحت عنوان “نیروی کار با مهارت بسیار بالا” در هلند دسته بندی می­شوند، بنابراین واجد شرایط برای اپلای “ویزای مهاجران با مهارت بالا” می­باشند که به آنها اجازه زندگی و کار در هلند را می­دهد. به منظور واجد شرایط شدن برای این ویزا، نیاز به قرارداد کاری به مدت بیشتر از 4 ماه به علاوه اثبات کسب درآمد کافی خواهید داشت.

  • چگونه به عنوان یک پزشک در هلند شغل پیدا کنم

به طور کلی، پیدا کردن یک شغل در بیمارستان­های هلند بسیار سخت است به دلیل اینکه هلند بیش از نیاز خود پزشکان ارشد را آموزش می­دهد و تعداد زیادی از آنها مجبور می­شوند برای شروع کار، خارج از هلند را انتخاب کنند. این شرایط، زمانی که صحبت متخصصان و کادر درمانی حرفه­ای و با تجربه است کمی بهتر می­شود اما باز هم به شدت رقابتی است. برخی حوزه­های کاری که ممکن است شما شانس بهتری برای اپلای داشته باشید “پرستار خانگی” یا “چکاپ منظم کودکان” است اما این موقعیت­ها معمولاً پرداختی کمتری دارند.

  • نحوه پزشک شدن در هلند از یک کشور دیگر

اگر مدرک خود را از خارج از اتحادیه اروپا دریافت کرده­اید، برای پزشک شدن در هلند لازم است چند گام بردارید. ابتدا، نیاز به اپلای برای ویزای اقامت بلند مدت در سفارت هلند در کشور خود دارید. توجه داشته باشید که با ویزای توریستی اجازه کار نخواهید داشت بنابراین فقط یک ویزای بلند مدت قابل قبول خواهد بود. قبل از اینکه حتی برای ویزا اپلای کنید، باید از قبل دانش کاملی از زبان هلندی داشته باشید، چرا که برای گذراندن آزمون KLV به آن نیاز خواهید داشت.

با داشتن مهارت­های ضروری زبان به علاوه مدرک پزشکی، می­توانید برای BIG register که شامل آزمون KLV و BI می­باشد اپلای کنید. بسته به دانشگاهی که مدرک خود را دریافت می­کنید، احتمالاً نیاز به تکمیل دوره اینترنشیپ در بیمارستان دانشگاه هلندی خواهید داشت. بعد از تکمیل تمام این مراحل، می­توانید برای کار به عنوان یک پزشک در هلند، ثبت نام نمایید.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که به این موضوع و موضوعات مشابه در سرفصل مهاجرت و انواع آن علاقه مند هستید، ایمیل خود را در باکس زیر وارد نموده و عضو خبرنامه ما شوید.

چنانچه سوالی در زمینه مهاجرت دارید، به صورت پیامک از مشاور مجموعه ما در تلگرام یا واتساپ به شماره 09120920268 بپرسید؛ در اولین فرصت به شما پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *