کار دانشجویی در کانادا

کار دانشجویی در کانادا، شرایط، دریافت مجوز و حقوق کار دانشجویی

کار دانشجویی در کانادا یکی از مزایای اخذ ویزای تحصیلی کانادا می باشد که می تواند هنگام مهاجرت به کانادا، به شما در تامین هزینه های تحصیل در این کشور کمک کند. در این مقاله از گروه مهاجرتی افق ماندگار به بررسی انواع روش های اشتغال به کار در حین تحصیل می پردازیم و جزئیات این موضوع را بررسی می کنیم.

زمانی که در کانادا مشغول تحصیل باشید امکان کار دانشجویی به شکل های مختلفی وجود دارد که تعدادی از این روش ها را به شما معرفی می کنیم:

کار دانشجویی در دانشگاه های کانادا

شما می توانید به عنوان دستیار تدریس یا تحقیق اساتید مشغول به کار شوید؛ یا می توانید در کتابخانه، بیمارستان یا مراکز پژوهشی که بخشی از کالج یا دانشگاه است کار کنید – حتی اگر در دانشگاه نباشند.

کار دانشجویی در کانادا خارج از دانشگاه

“خارج از دانشگاه” به معنای بخش هایی از شهر محل تحصیل شما است که بخشی از دانشگاه نیست. هنگامی که شما در خارج از دانشگاه کار می کنید، ممکن است در زمبنه های زیر مشغول کار باشید:

  • به عنوان کارورز
  • نیمه وقت در مشاغل خصوصی یا بخش های دولتی
  • تمام وقت در مشاغل خصوصی یا بخش های دولتی

به طور کلی، دانشجویان بین المللی می توانند حداکثر 20 ساعت در هفته کار کرده و به ادامه تحصیل در کانادا بپردازند. در طول تعطیلات رسمی دانشگاه مانند تعطیلات زمستانی و تابستانی یا استراحت بهاری، دانشجویان می توانند تمام وقت کار کنند.

کارآموزی در کانادا

دوره کارآموزی در واقع یک دوره آموزشی در محل کار است. وقتی کارورز هستید، شخصی در محیط کار بر شما نظارت دارد. با کار کردن به عنوان کارورز، به شما دانش و مهارت های لازم را می دهند تا در آینده بتوانید در حرفه خودتان موفق باشید.

دوره های کارآموزی در کانادا معمولا با عنوان Co-Op شناخته می شوند و کالج ها که بیشتر مهارت محور هستند آنها را ارائه می دهند. این دوره ها به نوعی کار دانشجویی در کانادا هستند زیرا در این دوره ها شما حقوقی معادل حقوق دانشجویی دریافت خواهید کرد. در سازمان ها و شرکت هایی که کالج ها معرفی می کنند کار می کنید، و تجربه کار و دانش مربوطه را به دست می آورید.

دستمزد کار دانشجویی در کانادا

دستمزد یا حقوق کار دانشجویی در کانادا به مهارتهای مورد نیاز، موقعیت شغلی شما و همچنین کارفرما بستگی دارد. حداقل دستمزد در استان های مختلف، متفاوت است. در این مطلب می توانید لیست مشاغل مورد نیاز کانادا به زبان فارسی به همراه دستمزد هر شغل را مشاهده کنید.

شرایط کار دانشجویی در کانادا، خارج از دانشگاه

قبل از شروع به کار، شما و کارفرمایتان باید مطمئن شوید که می توانید بدون مجوز کار، خارج از دانشگاه کار کنید. اگر شروع به کار کنید اما شرایط لازم را نداشته باشید احتمال دیپورت شدن شما وجود دارد و ممکن است مجبور به ترک کانادا شوید. تنها زمانی می توانید شروع به کار در این کشور نمایید که دوره تحصیلی شما در دانشگاه مورد نظر نیز شروع شده باشد؛ دقت کنید که قبل از شروع دوره تحصیلی امکان کار ندارید.

اگر امکان کار در طول دوره تحصیل خود را دارید، تحت شرایطی در مجوز تحصیلی یا استادی پرمیت شما این موضوع قید خواهد شد و اگر واجد شرایط کار خارج از دانشگاه باشید، نیازی به مجوز کار ندارید. می توانید خارج از دانشگاه به عنوان دانشجو بدون مجوز، کار کنید اگر تمامی شرایط زیر را داشته باشید:

  • دانشجوی تمام وقت یا فول تایم در موسسه آموزشی تایید شده یا DLI هستید.
  • در یکی از دوره های زیر ثبت نام کرده اید: مقطع کاردانی در دانشگاه، دوره کارآموزی یا برنامه آموزش شغلی؛ یک برنامه آموزش شغلی سطح متوسط (فقط کبک)
  • دوره تحصیلی شما حداقل 6 ماهه است و منجر به دریافت مدرک، دیپلم یا گواهینامه می شود. (البته شانس دریافت مجوز تحصیلی برای دوره های کمتر از 8 ماه بسیار پایین است، بنابراین سعی کنید دوره های حداقل یک ساله را جهت تحصیل انتخاب کنید).
  • تحصیلات خود را شروع کرده اید
  • شماره بیمه اجتماعی یا SIN ( سین نامبر ) دارید.

توجه داشته باشید که اگر یک دانشجوی نیمه وقت یا پارت تایم در یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر یا DLI باشید، تنها در صورتی امکان کار خارج از دانشگاه را دارید که شرایط زیر را داشته باشید:

  • تمامی موارد فوق الذکر را داشته باشید به جز مواردی که مربوط به دانشجویان تمام وقت می شوند و
  • به صورت پارت تایم به جای فول تایم تحصیل می کنید زیرا در آخرین ترم برنامه تحصیلی خود هستید و نیازی به بارگذاری کامل دوره برای تکمیل برنامه خود ندارید و تا ترم گذشته یک دانشجوی تمام وقت در برنامه تحصیلی خود در کانادا بودید.

برای تحصیل و کار دانشجویی در کانادا نیاز به مشاوره دارید ؟ مشاوره مهاجرت رایگان تلفنی

دوره های مرخصی مجاز برای کار دانشجویی در کانادا

اگر در مرخصی مجاز از دوره تحصیلی خود هستید، یا در حال تغییر دانشکده هستید و درس نمی خوانید، نمی توانید کار دانشجویی در کانادا انجام دهید. تنها زمانی می توانید به کار خود ادامه دهید که تحصیل خود را از سر بگیرید.

اخذ شماره بیمه اجتماعی یا سین نامبر SIN جهت کار دانشجویی در کانادا

SIN یا سین نامبر یک کد 9 رقمی است که دولت کانادا به شما می دهد و برای هر موضوعی از جمله جهت کار دانشجویی در کانادا به این کد نیاز خواهید داشت. اگر درخواست سین نامبر یا SIN برای کار خارج از دانشگاه دارید، باید یکی از شرایط زیر را در مجوز تحصیلی خود داشته باشید:

  • در صورتی که ضوابط مندرج در بند 186 (v) مقررات حفاظت از مهاجرت و پناهندگان را رعایت کنید، ممکن است 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه یا تمام وقت در طول تعطیلات امکان کار منظم را داشته باشید.
  • در صورت داشتن معیارها و شرایط لازم، طبق بند R186(f)، (v)، یا (w) ممکن است استخدام شما در داخل یا خارج از دانشگاه پذیرفته شود و اگر این معیارها را نداشته باشید، نباید کار کنید.

اگر مجوز تحصیلی کانادا حاوی ” شرط کار ” نداشته باشد

می توانید درخواست اضافه کردن این شرط را در صورتی که واجد شرایط کار خارج از دانشگاه هستید، داشته باشید. هیچ مبلغی به عنوان فی جهت اضافه کردن این شرط به مجوز تحصیلی شما، دریافت نخواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از درخواست سین نامبر یا SIN از اداره خدمات کانادا، لازم است درخواست اصلاحیه مجوز تحصیلی خود را داشته باشید.

ساعت مجاز کار دانشجویی در کانادا

در طول ترم های عادی دانشگاه، می توانید تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید. تا زمانی که شرایط مجوز تحصیلی خود را رعایت کنید، می توانید در بیش از 1 شغل برای جبران این ساعات کار کنید. البته صحبت های وزیر مهاجرت، مارک میلر در سال 2024 حاکی از آن است که ساعت مجاز کار دانشجویی قرار است از 20 به 24 ساعت در هفته افزایش یابد.

کار دانشجویی در کانادا بیش از 20 ساعت در هفته

از 15 نوامبر 2022 تا 31 دسامبر 2023 می توانستید بیش از 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه کار کنید، اگر شرایط خاصی داشتید، از جمله:

  • اگر قبل از تاریخ 7 اکتبر 2022 برای مجوز تحصیلی یا تمدید آن درخواست داده باشید.
  • اگر برای تمدید مجوز تحصیلی بعد از 7 اکتبر 2022 درخواست داده اید.

همانطور که قبلا نیز عنوان شد، تعداد ساعات مجاز کاری در هفته رو به افزایش می باشد اما خبر قطعی آن هنوز منتشر نشده است.

کار دانشجویی در کانادا در زمان استراحت برنامه ریزی شده در طول سال تحصیلی

اگر در زمان استراحت برنامه ریزی شده مانند تعطیلات تابستان یا زمستان یا هفته کتاب خوانی پاییزی یا بهاری هستید، می توانید به صورت فول تایم کار کنید و آزاد هستید که اضافه کاری کنید یا در 2 شغل پاره وقت کار کنید که مجموع آنها بیشتر از ساعات معمول کاری است.

حتما باید در هر دو دوره قبل و بعد از استراحت برنامه ریزی شده، دانشجوی فول تایم باشید تا بتوانید در این دوره به صورت فول تایم کار کنید. توجه داشته باشید که نمی توانید در طول تعطیلات قبل از شروع اولین ترم تحصیلی خود کار کنید.

چند ساعت کار دانشجویی در کانادا، تمام وقت محاسبه می شود؟

تعداد ساعات مشخصی در هفته وجود ندارد که به عنوان کار دانشجویی در کانادا و تمام وقت محاسبه شود. با این حال، کارفرمای شما باید از تمامی قوانین ایالتی مربوط به پرداختی های اضافه کاری و زمان بین شیفت ها در کانادا پیروی کند.

اگر دوره تحصیلی شما تایم های استراحت برنامه ریزی شده نداشته باشد:

  • می توانید تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید
  • کار بیش از 20 ساعت در هفته، نقض شرایط مجوز تحصیلی است. حتی می تواند منجر به از دست دادن وضعیت دانشجویی شده و در آینده امکان تایید مجوز تحصیل یا کار را به شما ندهد یا ممکن است مجبور به ترک کانادا شده و دیپورت شوید.

محاسبه ساعت مجاز کار دانشجویی در کانادا

به عنوان دانشجو مسئول هر دو مورد زیر هستید:

  • پیگیری و کنترل ساعاتی که کار می کنید و ساعاتی که به عنوان ساعات دریافت دستمزد یا پورسانت تعریف می شود حتی اگر در طول این ساعات فقط on call باشید و در ظاهر کار نکنید.
  • اثبات اینکه کار شما با شرایط مجوز تحصیلی تان مطابقت دارد.

برای انجام دو مورد فوق، باید نشان دهید که:

  • به طور فعال پیگیر تحصیل خود هستید
  • بیش از 20 ساعت در هفته کار نمی کنید
  • تمامی شرایطی که در مجوز تحصیل شما قید شده را رعایت می کنید.

کار دانشجویی در کانادا به صورت خود اشتغال یا self-employed

اگر کار دانشجویی در کانادا به صورت خوداشتغال انجام می دهید نیز مسئول پیگیری ساعات کار و اثبات مطابقت آن با شرایط مندرج در مجوز تحصیلی تان می باشید. ساعات کاری به عنوان زمانی که صرف انجام هر یک از فعالیت های زیر می کنید، محاسبه می شود:

  • کسب درآمد
  • پرداخت دستمزد برای انجام یک خدمت یا فروش یک محصول
  • جمع آوری کمیسیون یا حق پاداش برای انجام یک خدمت یا فروش یک محصول

چه کسی نمی تواند به عنوان دانشجو در کانادا کار کند؟

بدون مجوز کار نمی توانید کار دانشجویی در کانادا انجام دهید اگر هر یک از شرایط زیر در مورد شما مصداق پیدا کند:

  • مجوز تحصیلی شما می گوید که مجاز به کار در حین تحصیل نیستید.
  • فقط در یک دوره زبان انگلیسی یا فرانسه به عنوان زبان دوم (ESL/ FSL) ثبت نام کرده اید.
  • فقط در حال گذراندن دوره های عمومی هستید.
  • فقط در حال گذراندن دوره های پیش نیاز برای پذیرش در یک برنامه تمام وقت هستید.
  • موقعیت شما تغییر کرده و دیگر تمامی شرایط مورد نیاز جهت کار را ندارید.

اگر هر یک از این شرایط در مورد شما مصداق پیدا کند و بخواهید همزمان با تحصیل در کانادا، کار کنید، باید برای مجوز کار حین تحصیل در کانادا درخواست دهید.

کار دانشجویی در کانادا در صورت تغییر شرایط دانشجو

اگر واجد شرایط کار نیستید، اما شرایط تحصیل شما اکنون تغییر کرده است، شاید بتوانید شرایط مجوز تحصیلی خود را تغییر دهید؛ می توانید برای تغییر شرایط مجوز خود درخواست دهید، اگر:

  • دوره تحصیلی خود را به نوعی تغییر داده اید که به شما امکان اجازه کار را می دهد و
  • در مجوز تحصیلی شما قید شده: ” این مجوز، به دارنده آن اجازه نمی دهد که خارج از دانشگاه در کانادا استخدام شود “
  • اداره مهاجرت کانادا شرایطی را در مجوز تحصیلی شما گنجانده که ممکن است دیگر اعمال نشود.

به عنوان مثال: مجوز تحصیلی برای تکمیل دوره های پیش نیاز مانند ESL یا FSL را دارید و بعد از آن در یک برنامه تحصیلی تمام وقت پذیرفته می شوید؛ به این معنی  که می توانید برای حذف شرط ( اجازه عدم اشتغال به کار خارج از دانشگاه ) از مجوز تحصیلی خود اقدام کنید.

باید برای تغییر شرایط مجوز تحصیلی خود درخواست دهید. هزینه ای جهت این تغییر باید از جانب شما پرداخت شود و باید شرایط مجوز خود را قبل از درخواست سین نامبر یا SIN تغییر دهید.

کار دانشجویی در کانادا در صورت تغییر شرایط مجوز تحصیلی

باید برای مجوز تحصیلی جدید از داخل کانادا اقدام کنید. هنگام درخواست آنلاین، چک لیست شخصی شما شامل موارد زیر می شود:

  • درخواست تغییر شرایط، تمدید مدت اقامت در کانادا به عنوان دانشجو (IMM 5709) می شود.
  • در آن فرم، باکس ” درخواست مجوز تحصیلی برای اولین بار ” یا ” تمدید مجوز تحصیلی ” را بررسی و سایر فیلدهای مورد نیاز را پر کنید.
  • نامه ای به درخواست خود اضافه کنید که توضیح دهد چرا باید این شرط را از مجوز تحصیلی خود حذف کنید.

اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا

بعد از تکمیل دوره تحصیلی، دو راه احتمالی برای کار تمام وقت شما وجود دارد:

  • به تازگی برای مجوز کار بعد از تحصیل، قبل از انقضای مجوز تحصیلی خود درخواست داده اید یا
  • در حال شروع یک برنامه جدید تحصیلی هستید.

لازم است تمامی موارد مورد نیازی که جهت کار تمام وقت در ادامه لیست شده اند را داشته باشید. اگر درخواست مجوز تحصیلی یا کاری شما از جانب دولت کانادا رد شد، باید کار خود را متوقف و کانادا را ترک کنید.

قبل از آن توجه داشته باشید که درخواست مجوز کار بعد از تحصیل یا PGWP برای مقاطع لیسانس در دانشگاه ها و کالج ها از تاریخ 22 ژانویه 2024 به بعد لغو شد اما برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس و دکترا PGWP به مدت 3 سال صادر می شود.

البته تا پایان 28 فوریه 2025، برای دانشجویان ایرانی و بر مبنای قانون ایران 2023 این امکان وجود دارد که از پابلیک پالیسی ایرانیان استفاده نموده و مجوز کار ایرانیان را برای 3 سال دریافت کنند.

اگر به تازگی برای مجوز کار دانشجویی در کانادا درخواست داده اید

اگر تمامی شرایط زیر را داشته باشید، می توانید به صورت تمام وقت کار کنید:

  • قبلاً می توانستید در طول تحصیل خود، کار کنید.
  • برای مجوز کار یا مجوز کار بعد از تحصیل (PGWP) قبل از انقضای ویزای تحصیلی کانادا درخواست داده اید.
  • منتظر تصمیم درخواست مجوز کار خود هستید.

اگر دوره تحصیلی جدیدی را شروع کرده اید

می توانید به صورت تمام وقت کار کنید اگر تمامی شرایط زیر را داشته باشید:

  • قبلا می توانستید در طول دوره تحصیلی قبلی خود کار کنید.
  • مجوز تحصیلی معتبری دارید یا درخواست تمدید مجوز تحصیلی خود قبل از انقضای آن را داده اید.
  • تاییدیه کتبی از دانشکده فعلی که تحصیلات خود را در آن گذرانده اید، دریافت کرده اید.
  • نامه پذیرش از دوره تحصیلی تمام وقت از دانشگاه یا موسسه آموزشی جدید دریافت کرده اید.
  • برنامه جدید خود را در مدت 150 روز تقویمی از دریافت تاییدیه تکمیل برنامه قبلی خود شروع کرده اید.

کار دانشجویی در کانادا برای سایر کشورها

می توانید به صورت دورکار برای کارفرماهای خارج از کانادا تا زمانی که شرایط مجوز تحصیلی خود را رعایت نمایید، کار کنید. این نوع کار به عنوان 20 ساعت محدودیت کار به حساب نمی آید.

بسیاری از دانشجویان در ابتدای ورود خود، در جستجوی کار دانشجویی در کانادا هستند. کار حین تحصیل در صورتی که شهریه خود را قبلا پرداخت کرده باشید، می تواند هزینه های زندگی شما را پوشش دهد. بهتر است این نکته را بدانید که تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی اجازه کار 20 ساعت در هفته را دارند و می توانند همزمان با تحصیل خود به دنبال کار دانشجویی در کانادا باشند.

مبنای اطلاعات این صفحه ، سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا می باشد که برای شما توسط گروه مهاجرتی افق ماندگار، به فارسی ترجمه شده است.

در انتها نیز اگر در خصوص کار دانشجویی در کانادا و یا اخذ پذیرش دانشجویی و ویزای تحصیلی از دانشگاه های کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی سوالی دارید می توانید از مشاوره مهاجرت افق ماندگار بهره مند شوید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در واحد مشاوره می باشند. همچنین از طریق چت آنلاین نیز می توانید پاسخ سوالات خود را از کارشناسان مربوطه جویا شوید.

مبنای اطلاعات فوق، سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *