تفاوت پورتفولیو با cv چیست؟ چطور یک پورتفولیو عالی داشته باشیم

پورتفولیو و تفاوت آن با رزومه

می توانید مدیر یا کارفرمای خود را از طریق ارائه پورتفولیوی مرتب، مفصل و جامع در یک مصاحبه تحت تاثیر قرار دهید. یک پورتفولیو می تواند به کارفرمای بالقوه، نمونه کارهای شما را به همراه نگاه دقیق و جزئی تری به توانایی ها و شایستگی های شما ارائه دهد. در این مقاله، خواهید آموخت که پورتفولیو چیست، چرا باید پورتفولیو داشته باشید، چه مواردی را باید در آن عنوان کنید و برای یک مصاحبه شغلی چطور تمامی اطلاعات را گردآوری کنید.

تفاوت پورتفولیو و رزومه گروه مهاجرتی افق ماندگار
تفاوت پورتفولیو و رزومه در مهاجرت تحصیلی کانادا گروه بین المللی افق ماندگار

پورتفولیو چیست؟

ابزاری جهت نشان دادن مهارتها و توانایی های شماست در حالی که مسیر شغلیتان را نیز مستندسازی می کند. می تواند تالیفی دیجیتال یا چاپی از کار و دستاوردهای شما باشد. اکثر متقاضیان شغلی به CV و کاور لتر (cover letter) نیاز دارند اما یک پورتفولیوی حرفه ای می تواند شما را از سایر متقاضیان متمایز کند. می توانید درخواست شغل خود را با پورتفولیو همراه کنید. همچنین می توانید در طول اولین جلسه مصاحبه آن را به شرکتها ارائه دهید تا مروری کلی و خلاصه وار به دستاوردهای شما داشته باشند.

پورتفولیو کجا استفاده می شود؟

  • مدرکی خلاصه از دستاوردها، استعدادها و توانایی های شما به کارفرمای آینده شما ارائه داده و عمق تجربه و آموزش های شما را نشان می دهد.
  • پورتفولیو برای اکثر فرصت های شغلی خلاقانه، از جمله نویسندگی، طراحی وب، طراحی گرافیک، تبلیغات، عکاسی و فیلمبرداری ضروری است.
  • اگر در حال ورود به شغلی جدید هستید که از شما انتظار انجام کارهای خلاقانه می رود، کارفرمای شما خواهد خواست عملکرد شما در پروژه های قبلی را آنالیز و ارزیابی نماید. نوشتن پوتفولیو هنوز شانسی برای متمایز سازی شما در صنایعی است که ارائه پورتفولیو در آنها انتظار نمی رود.
  • ممکن است بخواهید از اسلایدها، عکس ها و مثال هایی از کار قبلی خود استفاده نمایید. البته، مطمئن شوید که اطلاعات محرمانه مشتریان قبلی را بدون کسب اجازه منتشر نکنید.

پورتفولیو شامل چه مواردی می شود؟

  • نمونه های کاری شما مهمترین موردی است که باید در پورتفولیویی حرفه ای عنوان شود. انواع مثال هایی که استفاده می کنید، زمینه کاری شما را مشخص خواهد کرد.
  • مقالات منتشر شده یا بیانیه‌های مطبوعاتی، طرح‌ها یا آثار هنری، تبلیغات خلاقانه، گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها، طرح‌های پروژه، ارزیابی‌ها، صفحه‌گسترده‌ها، طرح‌های درس آموزشی و موارد دیگر همگی می‌توانند در پورتفولیو شما وجود داشته باشند.
  • آیتمی را انتخاب کنید که تجربیات و توانایی های شما را بیشتر از هر موردی نشان دهد. می توانید اطلاعاتی در رابطه با شغل قبلی خود منتشر کنید مخصوصا اگر سابقه کار برای شرکتهای شناخته شده دارید.
  • هر نوع مزیت یا دستاورد و جوایز کسب شده کاری را در پورتفولیوی خود ذکر کنید.

نحوه ایجاد پورتفولیو

نمونه کار، کار در حال اجرا، گواهینامه ها، جوایز و سایر مواردی که تجربیات حرفه ای شما را نشان می دهد و مهارتهایی که باید در یک پورتفولیو موثر عنوان شود را برجسته تر کنید. چند مورد وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک پورتفولیو به خاطر بسپرید، چه یک وبسایت، یک سخنرانی یا سند چاپی باشد. توصیه هایی برای ایجاد یک پورتفولیوی موثر را در اینجا بیان می کنیم:

سوابق شغلی و معرفی خود

مقدمه پورتفولیو را به عنوان شروع برندسازی خود در نظر بگیرید. استعدادهای مرتبط، اعتبار متمایز و سایر ویژگی هایی که شما را برای یک شغل در یک یا دو جمله به عنوان بهترین متقاضی معرفی می نماید توصیف کنید. مروری کلی بر سوابق شغلی بعد از مقدمه ارائه دهید. باید نمایشی تصویری از تحصیلات، آموزش و تجربیات حرفه ای شما باشد.

روش STAR را به کار ببرید

سوالات مصاحبه به طور مکرر توسط مدیران منابع انسانی به کار گرفته می شوند تا نحوه مدیریت رویدادهای خاص در گذشته توسط شما را بررسی نموده و بسنجند.

برای مثال، مدیر بخش استخدام ممکن است نحوه مدیریت موضوعات تیمی توسط شما را جویا شود. این سوالات ممکن است برای پاسخ دادن مشکل باشند مخصوصا زمانی که رویدادهایی را از گذشته در طول مصاحبه به یاد می آورید. می توانید رویکرد STAR را به کار ببرید تا برای این سوالات آماده باشید و مثال هایی با جزئیات را در پورتفولیوی خود ارائه دهید. STAR مخفف کلمات زیر است:

  • Situation: موقعیتی که با آن مواجه شده اید را به خاطر بیاورید.
  • Task: وظیفه ای که به شما واگذار شده بود، را توضیح دهید.
  • Action: اقداماتی که انجام دادید را توصیف کنید.
  • Result: خروجی های به دست آمده را شرح دهید.

دستاوردهای شما:

این موارد شامل جوایز، توصیه نامه ها و سایر دستاوردهاست. هر نوع اظهاریه ای که توسط کارفرماها یا مشتریان قبلی ارائه شده است و شایستگی ها، شخصیت یا اخلاق کاری شما را تصدیق و تایید می نماید. در صورتی که جایزه یا گواهینامه ای دریافت کرده اید، لطفا مطمئن شوید کپی های این مدارک را به رزومه خود الصاق می کنید.

اهداف شما:

بایستی اهداف شما برای این بخش از پورتفولیو برای چندین سال پیش رو مورد بحث واقع شود.

این بخش می تواند جهت تقویت علایق شما برای شغل مورد نظر از طریق توصیف نحوه تناسبش با تمامی اهداف شغلی شما و روشی که استعدادها و تجربیات شما به شرکت منفعت می رساند، درج شود.

با مهمترین موضوعات، پورتفولیوی خود را تمام کنید

می توانید پورتفولیوی خود را با اظهاریه ای کوتاه که مهمترین جنبه های شخصیت شما را به صورت خلاصه بیان می کند، جمع بندی کنید؛ مانند اطلاعات تماس، صلاحیت های شما و اینکه چرا اعتقاد دارید برای این شغل بهترین گزینه هستید.

تفاوت پورتفولیوها و رزومه ها

داشتن پورتفولیو به معنی جایگزین رزومه شما شدن نیست، اما می تواند به صورت ترکیبی یا مکمل استفاده شود. رزومه معمولا سوابق شغلی، تجربیات، توانایی ها و گواهینامه های شما را خلاصه می کند؛ در صورتی که پورتفولیوی حرفه ای به کارفرمایان اجازه می دهد نگاهی عمیق تر به کار شما بیاندازند؛ در واقع مجموعه ای از کارها و سایر مقالاتی است که کارفرمایان بالقوه ممکن است جهت ارزیابی توانایی های شما استفاده کنند. هنگام اپلای برای یک شغل، ممکن است پورتفولیوی خود را با رزومه همراه کنید یا در طول مصاحبه آن را ارائه دهید.

پورتفولیورزومه
شغل هایی که انجام داده اید را نشان می دهد. معمولا چندین صفحه است و برای درخواست های استخدامی مورد نیاز نیست.تجربیات حرفه ای، مهارتها و سایر مدارک شما را به نمایش می گذارد و یک صفحه است که کارفرمایان هنگام اپلای شغل به آن نیاز دارند.
پورتفولیو معمولا شامل: بیانیه فلسفه  کار (با استفاده از STAR) که در آن اهداف شغلی و حوزه های مهارتی را مورد بازبینی قرار می دهند.رزومه معمولا شامل: اطلاعات تماس، خلاصه مهارتهای فردی، تجربیات کاری، تحصیلات، آموزش ها و سرگرمی هاست.

سوالات متداول:

پورتفولیوی شغلی چیست؟

نمونه کارهای خود را (عکس ها، بلاگ ها، نوشته ها، اسکیس ها و …) بسته به موقعیت شغلی جمع آوری کنید. حتی می توانید تمامی این موارد را به صورت آنلاین ایمیل کنید. که این امر می تواند کار شما را تایید و مهارت های شما را شفاف کند و به مصاحبه کننده کمک کند تا صلاحیت ها و شایستگی های شما را بیشتر بشناسد.

پورتفولیوی تحصیلی چیست؟

پورتفولیوی تحصیلی مجموعه ای از کار شما و اثر آن بر دانشجویان است. استراتژی تدریس شما چیست؟ امتیازات دانشجویان شما چقدر خوب بوده یا چقدر از طریق آموزش مدرس قادر به درک خواهند بود؟ این موارد می توانند از طریق توصیه نامه ها، نوارهای تصویری ضبط شده، سوابق دانشجویی و … نشان داده شوند. (لطفا توجه داشته باشید: باید رضایت دوطرفه والدین و کودکان برای استفاده از سوابق آنها وجود داشته باشد.)

ارزیابی پورتفولیو چیست؟

ارزیابی پورتفولیو به معنی بررسی و آنالیز جامع پیشرفت شما با کمک سوابق گذشته شماست. این سوابق می تواند در قالب عکس ها، ویدئوها، تصاویر یا ورودی های دیگری باشد.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این بلاگ، به شما کمک کند تا برای مصاحبه شغلی بعدی خود آماده شوید. برای محتوای آموزشی بیشتر منتظر مقالات بعدی ما باشید و سایر مقالات ما را دنبال نمایید. اگر به مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی نیاز دارید، حتما با شماره های زیر تماس بگیرید تا مشاوران امور مهاجرت گروه بین المللی افق ماندگار شما را به صورت تخصصی راهنمایی کنند.

تلفن ثابت:

05131071

تلفن همراه، تلگرام و واتساپ:

09120920268

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *