لیسانس در کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

اگر تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی خارج از کشور دارید، تحصیل در کانادا را از بین تمامی کشورهای جهان به شما پیشنهاد می کنیم. کانادا مقصدی عالی برای دانشجویان جوان بین المللی است. زبان انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کانادا هستند و به دلیل مهاجر پذیر بودن این کشور کمتر احساس هوم سیک (Homesick) بودن خواهید داشت.

مقطع کارشناسی در کانادا: راهنمای کامل تحصیل لیسانس در کانادا

اما اگر در مرحله قبل از انتخاب کانادا به عنوان مقصدی نهایی برای ادامه تحصیل هستید، در این مقاله تمامی جزئیات را برای شما شرح خواهیم داد.

 

چرا تحصیل لیسانس در کانادا؟

ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا برای دانشجویان بین المللی می تواند برای رشد شخصی و افزایش دانش کسب و کار شما بسیار مفید و کاربردی باشد که این موضوع به دلیل معیارهای متنوعی است که دولت کانادا در نظر گرفته و برخی از آنها عبارتند از:

فضای دانشگاهی عالی : 26 دانشگاه از بین دانشگاه های کانادا در رتبه بندی جهانی جزو برترین دانشگاه های دنیا هستند. از دانشگاه های پژوهش محور تا کالج هایی که تحصیلات همراه با دوره های Co-op را در کانادا ارائه می دهند و هدف اصلی آنها موفقیت دانشجویان است.

مقرون به صرفه بودن : هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته دنیا مقرون به صرفه تر است. مدرک لیسانس در کانادا از 5500 تا 30.000 دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی بسته به رشته و در سال هزینه خواهد داشت.

فرصت های کاری داخل دانشگاه : دانشگاه های مقطع لیسانس در کانادا به دانشجویان اجازه می دهند که حین تحصیل کار کنند. این شغل های پاره وقت در داخل دانشگاه های کانادا، بسیار با ارزش هستند. در حال حاضر یعنی تا انتهای سال 2023 شما اجازه کار، 20 ساعت در هفته خواهید داشت.

ویزای کار بعد از تحصیل و مهاجرت : دانشجویان بین المللی این امکان را دارند که تا 3 سال بعد از فارغ التحصیلی با مجوز کار بعد از تحصیل یا PGWP در کانادا بمانند که این امتیاز، به آنان فرصت دریافت PR یا اقامت دائم کانادا را نیز می دهد.

فرهنگ کانادایی سرشار از زندگی : کانادا سرشار از کار و تفریح است. کانادایی ها به داشتن زندگی پر از تفریح عقیده دارند. این کشور با رویدادهای بی شمار، انجمن های دانشجویی و فعالیت های فرهنگی متنوع شما را سرگرم می کند.

 

دوره های لیسانس پرطرفدار در کانادا

مروری کلی بر دوره لیسانس در کانادا داشته باشید:

  • تحصیلات لیسانس در کانادا برای دانشجویان بین المللی بعد از اتمام تحصیلات دوره متوسطه یا دبیرستان شروع می شود.
  • کانادا به خاطر دوره های Diploma و تحصیلات تکمیلی معروف است که به دانشجویان کمک می کند مجوز کار 3 ساله دریافت کنند. مدارک لیسانس اخیراً برای دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله دارند فرصت های شغلی استثنائی فراهم می آورند.
  • مقطع لیسانس عادی معمولاً بین 3 تا 5 سال طول می کشد.
  • مقطع لیسانس در کانادا رشته های متنوعی را مانند: علوم پایه، ریاضی، علوم انسانی، تاریخ و … ارایه می دهد.

 

لیسانس همراه با Co-op در کانادا

رشته های متعددی در کانادا، تحصیل همراه با تجربه کار ارائه می دهند. این دوره ها که در دانشگاه های کانادا، Co-op نامیده می شوند از دانشجویان می خواهند همزمان با دوره تحصیلی، تجربه کاری مشخصی نیز داشته باشند. از دانشجویان co-op خواسته خواهد شد که 4 ماه را در دانشگاه و 4 ماه بعدی را در سازمان ها و شرکت های انتخابی بگذرانند. در مقایسه با دوره های لیسانس در کانادا، این دوره ها به دانشجویان کمک می کنند که به دانش صنعتی، تجربه و یادگیری عملی، استقلال مالی و عملکرد بهتر در دانشگاه دست یابند.

 

شرایط و مدارک لازم برای اخذ مدرک لیسانس در کانادا

برای اخذ مدرک لیسانس در کانادا برای دانشجویان بین المللی، باید تمامی معیارهای لازم جهت پذیرفته شدن را داشته باشید از جمله:

  • دیپلم 12 ساله

برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا برای دانشجویان بین المللی، باید دوره 2+10 ساله تحصیلی خارج از کانادا را گذرانده و حداقل 65% نمره لازم را کسب کرده باشید تا در یکی از دانشگاه های کانادا پذیرش بگیرید.

  • نمره آزمون آیلتس یا تافل

تحصیل در دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی، نیاز به اثبات مهارت زبان شما دارد. نمره کلی حداقل 6.5 آیلتس آکادمیک مورد نیاز است. همچنین نمره هر اسکیل باید حداقل 6 باشد تا بتوانید در کانادا ادامه تحصیل دهید. تعدادی از دانشگاه ها بدون نمره آیلتس، دانشجو می پذیرند که برای این موضوع باید وبسایت رسمی دانشگاه مورد علاقه خود را بررسی نموده تا از شرایط پذیرش اطمینان یابید.

  • انگیزه نامه

انگیزه نامه یا SOP : مدرکی است که برای ثبت نام در دانشگاه های خارج از کشور خود، به سایر مدارکتان ضمیمه می کنید. این نامه دستاوردها، شایستگی ها، مهارت ها، سرگرمی ها، … و علل تمایل شما به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نشان می دهد. برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا، انگیزه نامه خوب، شخصیت شما را منعکس می کند.

  • توصیه نامه

توصیه نامه راهی عالی برای انتقال تخصص و علاقه شما به رشته خاصی در دانشگاه مورد نظر است. توصیه نامه از منتورها یا اساتید قبلی شما درباره صداقت، شایستگی و شخصیت شما، کمیته پذیرش دانشگاه کانادایی مورد نظر شما را، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

  • پاسپورت معتبر و ویزای دانشجویی

بدون داشتن پاسپورت دارای مدت اعتبار لازم و ویزای دانشجویی، ادامه تحصیل خارج از کشور غیرممکن است. در مورد کشور کانادا، شما به مجوز تحصیلی کانادا برای ادامه تحصیل نیز نیاز خواهید داشت. بنابراین از داشتن پاسپورت دارای مدت اعتبار کافی قبل از اپلای برای دانشگاه مطمئن شوید.

 

فرآیند پذیرش برای دوره لیسانس در کانادا

فرآیند تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا بسیار واضح است. بعد از اینکه لیست دانشگاه های مورد علاقه خود را مرتب کردید، می توانید به صورت آنلاین از طریق وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر و ایجاد اکانت دانشجویی برای رشته مورد علاقه تان درخواست دهید.

کانادا 3 ورودی در هر سال ارائه می دهد: پاییز (سپتامبر)، زمستان (ژانویه) و تابستان (می). جهت اپلای برای مقطع لیسانس دانشگاه های کانادا باید:

  • شرایط مورد نیاز برای رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را بررسی کنید.
  • آزمون های مورد نیاز آیلتس، GMAT ، GRE و SAT را بگذرانید.
  • درخواست خود را به صورت آنلاین در وبسایت رسمی دانشگاه ارسال کنید.
  • منتظر پاسخ دانشگاه بمانید؛ برخی از کمیته های پذیرش دانشگاه با شما مصاحبه خواهند داشت.
  • پس از تایید پذیرش لیسانس خود، می توانید برای تکمیل اقدامات و فرآیندهای ضروری جهت دریافت مجوز تحصیلی و سفر به کانادا، اقدام کنید.

 

لیسانس در دانشگاه ها در مقایسه با کالج های کانادا

دانشگاه ها و کالج های کانادایی تحت مدیریت دولت استانی، تحصیلات با کیفیت بالا اما به گونه ای متفاوت را تضمین می کنند.

3 تفاوت اصلی که باید بدانید عبارتند از:

دانشگاه های کاناداکالج های کانادا
دانشگاه های دوره های پژوهش محور را ارائه می دهندکالج ها دوره های عمیق تر با تمرکز بر مهارت های مربوط به رشته یا موضوع خاص را ارائه می دهند
دانشگاه ها مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را ارائه می دهندکالج ها نمی توانند مدرک مستقیم ارائه کنند. آنها یا وابسته به یک دانشگاه هستند یا گواهینامه و مدرک تحصیلی به دانشجویان ارائه می کنند.
بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، واجد شرایط درخواست مجوز کار بعد از تحصیل در کانادا به مدت 3 سال هستیدبعد از فارغ التحصیلی از کالج در کانادا، می توانید با توجه به طول دوره تحصیلی خود، کار کنید. به عنوان مثال، اگر دوره شما یک ساله است، تا یک سال و اگر دوره تحصیلی تان 2 تا 3 ساله است، به شما اجازه خواهد داد تا حداکثر 3 سال بعد از فارغ التحصیلی در کانادا کار کنید.

 

5 دانشگاه برتر مقطع کارشناسی در کانادا

همانطور که قبلاً عنوان شد، کانادا تعدادی از بهترین دانشگاه های دنیا را دارد. تعدادی از آنها رتبه جهانی بسیار بالایی دارند که باعث می شود در ردیف برترین دانشگاه های جهان قرار گیرند. تعدادی از این دانشگاه ها به همراه شرایط لازم جهت ثبت نام در ادامه عنوان شده اند:

دانشگاه/ رتبه جهانی در سال 2023شرایط لازم جهت ثبت نام
دانشگاه مک گیل/ 31نمره  SAT = 730 و بالاتر

نمره  ACT = 33 و بالاتر

نمره آزمون GRE = 321 و بالاتر

دانشگاه تورنتو/ 34نمره SAT = 1330-1500

نمره ACT = 29-34

نمره آزمون GRE = 309 و بالاتر

دانشگاه بریتیش کلمبیا/ 47نمره SAT = 1600 و بالاتر

نمره آیلتس 6.5 = IETLS و بالاتر

نمره آزمون GRE = 310 و بالاتر

دانشگاه آلبرتا/ 110نمره SAT = 1200 و بالاتر

نمره آیلتس  6.5 = IETLS و بالاتر

نمره آزمون GRE = 310 و بالاتر

دانشگاه مونترال/ 116نمره SAT = 1400 و بالاتر

نمره آزمون GRE = 308 و بالاتر

 

در حالی که دانشگاه های فوق، بهترین مدرک لیسانس در کانادا را به شما ارائه می دهند، کالج هایی وجود دارند که گواهینامه ها، دیپلم و مدارکی را برای شما فراهم می آورند که می توانید تعدادی از آنها را در ادامه مشاهده کنید:

 

بهترین کالج ها برای مقطع لیسانس در کانادا:

تحصیل در کالج های کانادایی به شما این آزادی را می دهد که دقیقاً رشته ای که می خواهید در آن آموزش ببینید را یاد بگیرید. اجازه دهید 5 تا از بهترین کالج های کانادا که مدرک لیسانس را برای دانشجویان بین المللی ارائه می کنند، به شما معرفی کنیم:

کالج Centennial، تورنتو ؛ کالج Humber تورنتو ؛ کالج George Brown تورنتو ؛ کالج Seneca انتاریو ؛ کالج Red River وینیپگ

 

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا

هزینه اخذ مدرک لیسانس در کانادا برای دانشجویان بین المللی با توجه به رشته انتخابی و دانشگاه متفاوت است. در یک طیف گسترده، هزینه مدرک لیسانس سالیانه حدود 16.694 تا 63.438 دلار کانادا در دانشگاه های کانادایی است.

کالج ها در مقایسه با دانشگاه ها ارزانتر هستند و هزینه تحصیل در آنها سالیانه حدود 8347 تا 20.003 دلار کانادا خواهد بود.

اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه ها برای نقش های رهبری در بازار کار ترجیح داده می شود؛ بنابراین برای رسیدن به جایگاه های شغلی بالاتر از صرف مقداری بیشتر هزینه خودداری نکنید. با این حال، برای کاهش هزینه های تحصیل می توانید به دنبال اسکولارشیپ یا بورسیه های تحصیلی کانادا باشید.

 

اسکولارشیپ برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

اگر تمایل به ادامه تحصیل در کانادا دارید، اما وضعیت مالی تان به شما این امکان را نمی دهد، هنوز هم راهی هست. دانشگاه های کانادا تعدادی اسکولارشیپ ارائه می دهند که می توانید برای آنها درخواست دهید و بار هزینه ها را کمتر کنید.

بهترین اسکولارشیپ ها در کانادا جهت ادامه تحصیل در مقطع لیسانس شامل:

اسکولارشیپ بین المللی Lester B. Pearson که هزینه تحصیل 4 سال مقطع لیسانس را پوشش می دهد. این بورسیه به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد که پیشینه تحصیلی عالی داشته باشند.

اسکولارشیپ ورودی بین المللی کلگری : حدود 60.000 دلار کانادا به دانشجویان بین المللی با شرایط تحصیلی عالی در طول 4 سال ارائه می شود.

اسکولارشیپ Winnipeg President’s for world leaders :به دانشجویان بین المللی که وارد هر دپارتمانی از دانشگاه برای اولین بار می شوند، ارائه می شود؛ مقدار این بورسیه بین 3500 تا 5000 دلار کانادا متغیر است.

اسکولارشیپ های متعددی برای دانشجویان بین المللی از طریق دانشگاه ها و کالج ها در کانادا در دسترس است. حتماً وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود را برای این موضوع چک کنید. در گام بعدی، اجازه دهید فرصت های شغلی که یک شخص می تواند بعد از دریافت مدرک لیسانس داشته باشد را بررسی کنیم.

 

فرصت های شغلی بعد از دریافت مدرک لیسانس در کانادا

بازار کار کانادا بسیار رقابتی اما همچنان آماده پذیرش افراد مهاجر است. بعد از تحصیل در دوره لیسانس در کانادا، می توانید برای مجوز کار بعد از تحصیل درخواست داده و فرصت های شغلی خوبی در کانادا پیدا کنید.

تعدادی از مشاغل در سطوح ابتدایی در کانادا به همراه حقوق در جدول زیر عنوان شده اند:

مشاغلحقوق به دلار کانادا
حسابدار40.000 تا 60.000
مهندسان55.000
پزشکان200.000
مدیران بازاریابی60.000
دستیار فروش20.000

 

تعداد مشاغل با پرداختی بالا در کانادا زیاد است. می توانید به لیست مهارت های مورد نیاز در بازار کار مراجعه کنید تا درک بهتری از بازار کار کانادا داشته باشید. اما توجه داشته باشید که فرآیند ادامه تحصیل در کانادا، مراحل زیادی از جمله انتخاب رشته، انتخاب دانشگاه، پر کردن درخواست پذیرش، درخواست وام / اسکولارشیپ، درخواست ویزا و … را شامل می شود. بنابر این، اگر نیاز به مشاوره شخصی و تخصصی ویزا برای تکمیل این مراحل و بدون ایجاد خطا دارید، با کارشناسان و متخصصان مشاوره مهاجرت گروه مهاجرتی افق ماندگار با شماره 05131071 یا شماره همراه 09120920268 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول:

آیا بعد از تحصیل کارشناسی در کانادا، می توانم کار کنم؟

بله، بازار کار کانادایی دارای فرصت های رو به رشدی است. قبل از تکمیل مقطع لیسانس، برای مجوز کار بعد ار فارغ التحصیلی یا PGWP و کار در هر زمینه ای که مورد علاقه شما در کانادا ست درخواست دهید.

کدام دانشگاه ها در کانادا برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس بهترین می باشد؟

3 دانشگاه تاپ برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا

می توانم در کانادا بدون آیلتس ادامه تحصیل دهم؟

شرکت در آزمون آیلتس در کانادا جهت ادامه تحصیل، الزامی است.

پرطرفدار ترین حوزه های تخصصی برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا چیست؟

رشته های اقتصاد، پزشکی، مهندسی، مالی و حسابداری، تاریخ

بهترین شهرها برای ادامه تحصیل در کانادا کدامند؟

بهترین شهرهای کانادا طبق رتبه بندی جهانی سال 2023 ، مونترال ، تورنتو ، ونکوور ، اتاوا و کبک هستند.

 

مطالب این صفحه برایتان مفید بود ؟

با کلیک روی ستاره ها به این مطلب امتیاز دهید.

نظر شما برای ما مهم است. 0 / 5. میزان امتیازات 0

امتیازی ثبت نشده. اولی نفری باشید که به این مطلب امتیاز میده !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *