تحصیل دکترا در دانشگاه های کانادا

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا می تواند تجربه خاصی از تحقیقات و پژوهش ها را در کنار استاد بزرگ دانشگاهی در کشور کانادا همراه داشته باشد. انتخاب کشور کانادا برای ادامه تحصیل در این مقطع یکی از بهترین راه ها برای ادامه مسیر تحصیلی شما می باشد.

چرا ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا؟

به این دلیل که برای مطالعات پژوهش محور ایده آل است: کانادا رتبه 4 دنیا را برای مطالعات پژوهشی علمی به خود اختصاص داده و از آنجایی که تحصیلات دکترا در کانادا بیشتر پژوهش محور هستند، این کشور به عنوان مقصدی ایده آل برای این مقطع شناخته شده است.

ارائه برنامه های دکترای مورد تقاضا: دانشگاه های کانادا برای مقطع دکترا مجموعه ای از رشته های دکترای مورد تقاضا را ارائه می دهند. پر طرفدارترین برنامه ها عبارتند از مطالعات مربوط به حوزه های بازرگانی، مهندسی، علوم کامپیوتر، آموزش و بهداشت و درمان.

فراهم آوردن تکنولوژی ها و تسهیلات مدرن: همیشه هنگامی که صحبت از بهبود استانداردهای آموزشی است، کانادا جزو کشورهای پیشرو است که تکنولوژی مدرن را استفاده می کند تا نیازهای فعلی دانشجویان بین المللی را مرتفع کند. جدای از این، تمام امکانات مرتبط با دکترا در سطح پیشرفته هستند.

دانشگاه های رتبه بندی شده در سطح جهانی: نزدیک به بیش از 10 دانشگاه وجود دارد که دوره های مقطع دکترا را در کانادا ارائه می دهند. این دانشگاه ها در رتبه بندی جهانی QS قرار گرفته اند و در سراسر جهان جزو برترین ها در لیست برندگان جایزه نوبل قرار گرفته اند. دانشگاه تورنتو یکی از این دانشگاه هاست.

مروری بر دوره دکترا در کانادا

کانادا تاکنون مفتخر به دریافت 28 جایزه نوبل شده است؛ دلیلی قوی که چرا دوره های دکترا در کانادا به شکل گسترده ای مورد توجه هستند. بنابراین قبل از اینکه بیشتر توضیح دهیم اجازه دهید مروری سریع بر تحصیلات در مقطع دکترا در کانادا داشته باشیم.

طول دوره دکترا در کانادا معمولا بین 4 تا 6 سال است. مجموعه دانشگاه هایی که مقطع دکترا را ارائه می دهند 98 و ورودی های پذیرش برای این مقطع پاییز، زمستان، بهار/ تابستان می باشد. میانگین هزینه شهریه بین 8081 تا 16122 دلار کانادا در سال است. دوره های پر طرفدار عبارتند از:

مدیریت بازرگانی، مالی، ریاضی، هنر و علوم انسانی، مهندسی، فناوری اطلاعات یا IT، علوم اجتماعی، بهداشت و درمان، آموزش، علوم کامپیوتر.

دانشگاه های تاپ برای مقطع دکترا:

دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا، وینیپگ، مک گیل، مک مستر، آلبرتا، واترلو، اتاوا، رجینا، مونترال

متوسط درآمد PhD: 86 هزار دلار کانادا در سال

فرصت های محبوب برای تامین مالی مقطع دکترا:

  • Government Fellowships
  • Independent Research Scholarships
  • Graduate Assistantships

معیارها و شرایط لازم برای پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا:

  • مدرک کارشناسی ارشد که معدل شما باید بالای 80% باشد؛
  • ریزنمرات رسمی مقطع لیسانس و فوق لیسانس؛
  • معدل مقاطع قبلی که بسته به دانشگاهی که برای آن اپلای می کنید، متفاوت است؛
  • CV یا رزومه: ارسال رزومه برای دانشجویانی که از نظر تحصیلی ضعیف هستند یا موفق به پاس کردن دروس خود با نمره مناسب نشده اند، بسیار مفید خواهد بود.
  • نمره آزمون زبان انگلیسی: اگر زبان اولیه شما انگلیسی نیست، دانشجویان بین المللی باید آزمون تعیین مهارت زبان انگلیسی را بگذرانند؛ این نمرات برای آزمون تافل 107 و آیلتس 7.5 می باشد.
  • توصیه نامه: بسته به نوع دانشگاه انتخابی، دانشجویان نیاز به ارسال 2 تا 3 توصیه نامه از اساتید دوره های آموزشی قبلی خود دارند.
  • نمونه writing به متخصصان کمک می کند مهارت شما در این زمینه که چقدر در ارسال یک پایان نامه، مقاله تحقیقاتی یا موضوعات درسی موفق هستید را نشان دهد. کلمات استفاده شده در این نوشته می تواند بین 5000 تا 10000 باشد که با توجه به نوع دانشگاه انتخابی شما متفاوت است.
  • بیانیه پژوهشی یا پروپوزال به کارشناسان کمک می کند حوزه مورد علاقه و انتخابی شما را در یک پروژه جدید یا موجود سریعتر درک کنند. این بیانیه باید حدود 1500 کلمه باشد و فرمت نگارشی آن به شکل انشا باشد. دانشجویان حتی می توانند سوپروایزر یا استاد راهنمایی که در طول دوره دکترا می خواهند با وی کار کنند را مشخص نمایند.

 

شرایط پذیرش تحصیلی دکترا در کانادا

مروری سریع بر نحوه اپلای مقطع دکترا در کانادا داشته باشیم:

  • نوع پروژه را انتخاب کنید (جدید یا قدیمی)
  • استاد راهنمای ایده آل برای پایان نامه خود پیدا کنید.
  • برای فرصت های فاند دکترا تحقیق کنید
  • وبسایت رسمی دانشگاه ها را چک کنید تا قبل از ددلاین مورد نظر تمامی مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید.
  • اگر مصاحبه دکترا برای شما برنامه ریزی شد، حتما در آن شرکت کنید.
  • برای مجوز تحصیلی و ویزای دکترا درخواست کنید (مجوز سفر الکترونیکی).

 

هزینه تحصیل دکترا در کانادا

این هزینه کاملا بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما دارد و به دو دسته تقسیم می شود: متوسط هزینه شهریه که اگر پرداخت شما به صورت سالیانه باشد بین 4000 تا 8000 دلار کانادا و اگر هر ترم باشد بین 2000 تا 8000 دلار کانادا خواهد بود.

هزینه زندگی: متوسط هزینه زندگی برای دانشجویان بین المللی در کانادا بین 15000 تا 20000 دلار کانادا در سال بسته به سبک و استانداردهای زندگی شماست.

 

لیست دانشگاه ها و کالج های تاپ که دوره های دکترا در کانادا را ارائه می دهند:

اسکولارشیپ های برتر مقطع دکترا در کانادا برای دانشجویان بین المللی

برای دانشجویان بین المللی در کانادا اسکولارشیپ هایی در دسترس است که به صورت زیر می باشد:

نام بورسیهمقدار/ مزایا/ پوشش/ ارزش
Ontario Trillium Scholarship (Western University)40.000 دلار کانادا در سال و تا 4 سال قابل تمدید است
University of Alberta Graduate Entrance Scholarships21000 دلار کانادا و غیر قابل تمدید
Doctoral Scholarship at University of Montreal7000 دلار کانادا و یک بار قابل تمدید
4 year Doctoral Fellowship- University of British Columbia18.200 دلار کانادا (کمک هزینه سالیانه) به علاوه تا حداکثر 4 سال پوشش کامل شهریه
Graduate Entrance Scholarship- University of Windsor7500 دلار کانادا حداکثر تا 4 سال

ممکن است برای شما مفید باشد: اسکولارشیپ و بورسیه شایستگی کانادا

فرصتهای شغلی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان دکترا در کانادا

فارغ التحصیلان دکترا فرصت های شغلی خوبی بعد از اتمام دوره تحصیلی شان دارند:

پروفایل شغلیمتوسط درآمد سالانه به دلار کانادا
Postdoctoral Research Associate48.046
Research Director77.435
Research Analyst62.617
Principal Scientist98.881
Research Engineer63.699

دانشجویان دکترا در این مرحله واجد شرایط درخواست برای PR یا اقامت دائم در کانادا هستند. شرایط لازم برای این درخواست به صورت زیر است:

  • درخواست برای اقامت دائم از طریق ویزای نیروی کار ماهر فدرال
  • اتمام حداقل 2 سال از دوره دکترا
  • داشتن اعتبار علمی خوب

فارغ التحصیلان دکترا می توانند برای اقامت دائم در صورتی که تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی خود درخواست دهند، برای اقامت دائم اقدام نمایند.

سوالات متداول درباره دکترا در کانادا

آیا دکترا در کانادا ارزشش را دارد؟

بله، ادامه تحصیل در مقطع دکترا همیشه ارزش زمان و هزینه ای که صرف می کنید را دارد چرا که کانادا کشوری برای ذهن های آماده، مستعد و درخشان است که مجموعه متنوعی از دوره های دکترا را ارائه می دهد.

آیا دکترا در کانادا در مقایسه با سایر کشورها ارزانتر است؟

بله، در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا، کانادا برای دوره های دکترا نسبتا ارزانتر است. جدای از این، کانادا فرصت های فاند متعددی جهت حمایت از دانشجویان با بودجه های محدود را ارائه می دهد.

آیا دانشجویان دکترا در کانادا می توانند کار کنند؟

بله، دانشجویان دکترا اجازه کار پارت تایم برای حداکثر 20 ساعت در هفته را دارند. به محض فارغ التحصیلی، قادر به زندگی و کار در کانادا به مدت حداکثر 3 سال خواهند بود.

آیا دانشجویان بین المللی دکترا در کانادا می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند؟

بله، دانشجویان دکترا واجد شرایط اپلای برای اقامت دائم در کانادا هستند. کشور به دانشجویانی که 2 سال از دوره تحصیلی خود در مقطع دکترا را گذرانده باشند، یا تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی از دوره دکترا، اجازه می دهد برای اقامت دائم درخواست دهند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *