تحصیل در ایتالیا یا آلمان موسسه مهاجرتی افق ماندگار

تحصیل در ایتالیا یا آلمان

تحصیل در ایتالیا یا آلمان ، پرسشی است که این روزها بسیاری از علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور با آن رو به رو هستند. شکی نیست که تحصیل در کشوری متفاوت خصوصا کشوری که عضو اتحادیه اروپا هستند، می تواند تجربه ای ارزشمند برای شما به عنوان یک دانشجو بین المللی باشد و اگر انتخاب شما ادامه تحصیل در دانشگاهی اروپایی باشد، درست ترین انتخاب ممکن را داشته اید.

با این حال، اروپا گسترده است و مساحتی معادل 4.23 میلیون کیلومتر مربع داشته و شامل 27 کشور می باشد و دانشجویان بین المللی حق انتخاب های متنوعی دارند و معمولا انتخاب بین گزینه هایی مانند ایتالیا و آلمان بسیار برایشان سخت است. در این مقاله به چند فاکتور کلیدی که قبل از تصمیم گیری نهایی باید به آن توجه داشته باشید می پردازیم:

چرا تحصیل در ایتالیا یا آلمان؟

چندین دلیل وجود دارد که ممکن است بخواهید تحصیل در ایتالیا یا آلمان را انتخاب کنید. برای شروع، هر دو کشور دانشگاه های شناخته شده ای در سطح جهان دارند که تحصیلات با کیفیتی را نیز ارائه می دهند. علاوه بر آن، تحصیل در هر دو کشور می تواند به شما امکان یادگیری یک زبان جدید علاوه بر انگلیسی را بدهد. اکنون اجازه دهید تمامی عوامل مختلفی که تصمیم شما در رابطه با انتخاب بین تحصیل در ایتالیا یا آلمان را تحت تاثیر قرار خواهند داد، بررسی کنیم.

شهریه دانشگاه ها

یکی از مهمترین فاکتورها برای یک دانشجو هنگام انتخاب یک کشور جهت ادامه تحصیل، شهریه دانشگاه است. در ایتالیا، شهریه دانشگاه ها با توجه به دانشگاه انتخابی و رشته تحصیلی متفاوت است. متوسط شهریه برای مقاطع لیسانس در دانشگاه های دولتی در ایتالیا بین 900 و 4000 یورو می باشد. در آلمان شهریه دانشگاه ها برای تمامی افراد در اغلب دانشگاه های دولتی حتی برای دانشجویان بین المللی رایگان است.

با این حال، دانشجویان باید هزینه ای تحت عنوان هزینه های هر ترم یا Semester fee بپردازند که معادل 200 تا 500 یورو خواهد بود. پرداخت این هزینه به دانشگاه ، امور اداری، عضویت انجمن های دانشجویی و حمل و نقل عمومی محلی را پوشش می دهد.

هزینه های زندگی در آلمان و ایتالیا

فاکتور مهم دیگر هزینه های زندگی است. در ایتالیا ، هزینه زندگی با توجه به شهری که برای زندگی انتخاب می کنید متفاوت است. می توانید انتظار داشته باشید که برای یک دانشجو هزینه ای بین 600 تا 900 یورو به طور متوسط در ماه برای اجاره ، غذا ، حمل و نقل و سایر هزینه ها صرف کنید. در آلمان ، هزینه زندگی دانشجویی کمی بیشتر و به طور متوسط بین 800 تا 1000 یورو در ماه می باشد.

نرخ پذیرش دانشگاه ها

با توجه به نرخ پذیرش دانشگاه ها ، ایتالیا و آلمان کمی متفاوت هستند. در ایتالیا ، متوسط نرخ پذیرش برای دانشگاه ها بین 34% و 45% است؛ این درصدها به این معنی است که حتی اگر معدل شما از حد متوسط کمتر باشد باز هم شانس خوبی برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیایی دارید. در صورتی که برای دانشگاه های آلمان باید معدل شما از حد متوسط بالاتر باشد تا شانس پذیرش بالایی داشته باشید. اما اگر واجد شرایط پذیرش در دانشگاه های آلمان نیستید، هنوز هم راه هایی برای افزایش شانس شما وجود دارد مانند گذراندن دوره های مقدماتی یک ساله.

گزینه کار حین تحصیل

در ایتالیا ، دانشجویان بین المللی می توانند تا حداکثر 20 ساعت در هفته بدون هیچ محدودیتی کار کنند. دانشجویان بین المللی که تمایل دارند بیش از ساعات مجاز کار کنند، باید مجوز کار را در مجوز تحصیلی خود بگنجانند. اما در آلمان قوانین کمی ساده تر است. تمامی دانشجویان بین المللی می توانند به صورت پارت تایم ( 20 ساعت در هفته ) و جمعا به مدت 240 روز در سال یا فول تایم ( 40 ساعت در هفته ) به مدت 120 روز در سال بدون نیاز به مجوز کار، کار کنند.

مالیات بر درآمد دانشجویی در ایتالیا و آلمان

در هر دو کشور آلمان و ایتالیا ، مقدار مالیات پرداختی توسط شما به میزان درآمد شما بستگی خواهد داشت. در آلمان ، اگر درآمد شما، زیر مبلغ 9744 یورو در سال باشد، مشمول مالیات نخواهد شد و در صورتی که بیش از این مبلغ درآمد داشته باشید، مالیات بر درآمد شما بین 14 تا 45 درصد خواهد بود، اما در ایتالیا زمانی که شروع به ایجاد درآمد می کنید، بین 23 تا 43% درآمد شما مشمول مالیات خواهد بود. با این حال، به خاطر داشته باشید که این موارد فقط نرخ های کلی مالیات هستند و مقدار مالیات اختصاصی شما به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت.

شرایط یا الزامات دریافت ویزای ایتالیا و آلمان

ایتالیا و آلمان در الزامات صدور ویزا تفاوت زیادی ندارند. برای ادامه تحصیل در هر دو کشور، به مدارک استانداردی مانند نامه پذیرش از دانشگاه ، مدرک زبان انگلیسی یا زبان محلی کشور ( زبان ایتالیایی یا آلمانی با توجه به رشته مورد نظر شما )، پوشش بیمه درمانی ، اثبات تمکن مالی کافی نیاز خواهید داشت.

البته در بحث اثبات تمکن مالی آلمان و ایتالیا با هم تفاوت هایی دارند. ایتالیا از دانشجویان بین المللی می خواهد که حداقل 5824.91 یورو در سال در یک حساب بانکی ایتالیایی تمکن مالی نشان دهند، در حالی که آلمان حداقل دو برابر این مقدار را از شما خواهد خواست که 11.208 یورو در سال در حسابی خواهد بود که به آن حساب مسدود شده یا بلوکه شده ( Blocked Account ) می گویند.

گزینه زندگی و کار بعد از فارغ التحصیلی

چشم انداز برای دانشجویان بین المللی که تمایل به استخدام بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمانی دارند، بسیار مثبت است. دانشجویان می توانند به مدت 18 ماه بعد از فارغ التحصیلی در آلمان بمانند، بنابراین زمان کافی برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی تمام وقت و مجوز اقامت مرتبط با کار وجود دارد.

شرایط برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا خیلی هیجان انگیز نیست مخصوصا اگر فقط مدرک لیسانس داشته باشید. متاسفانه ایتالیا فقط به دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا اجازه ماندن در کشور و کار تا حداکثر 12 ماه بعد از فارغ التحصیلی را می دهد. بنابراین اگر فقط مدرک کارشناسی خود را از ایتالیا گرفته اید، باید ادامه تحصیل دهید و مدرک فوق لیسانس خود را نیز دریافت کنید قبل از اینکه بخواهید به دنبال استخدام تمام وقت و اقامت در این کشور باشید.

تعداد دانشجویان بین المللی

آلمان یکی از محبوبترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی در اروپا است که بیش از 350.000 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های آن ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل هستند. این آمار حدود 90% بیش تر از تعداد دانشجویان بین المللی در ایتالیا می باشد که در حال حاضر حدود 32000 نفر هستند. اگر به دنبال محیط متنوع تری هستید، آلمان قطعا گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

موقعیت مکانی

آلمان یک کشور وسیع در اروپای مرکزی با جمعیتی بیش از 83 میلیون نفر است اما ایتالیا در جنوب اروپا و با بیش از 60 میلیون نفر جمعیت واقع شده؛ از آنجایی که هر دو کشور در اروپا قرار دارند شانس خوبی برای سفر به شهرها و کشورهای دیگر در حوزه شنگن برای تعطیلات کوتاه آخر هفته است.

امنیت

ایتالیا و آلمان محیطی دوستانه و امن برای دانشجویان فراهم کرده اند. البته که نرخ جرم و جنایت در شهرهای بزرگتری مانند برلین یا رم بیشتر است و از نظر بلایای طبیعی ، ایتالیا بیشتر در معرض خطرات طبیعی مانند آتشفشان های فعال و زلزله است. با این حال این کشور خدمات اورژانس مناسب جهت مدیریت بلایای طبیعی بالقوه دارد.

سیستم درمانی

سیستم های مراقبت درمانی در آلمان و ایتالیا کمی متفاوت است. هر فردی باید پوشش بیمه درمانی از شرکت های بیمه خصوصی یا دولتی در آلمان داشته باشد و این موضوع اجباری است؛ شما قادر خواهید بود با این بیمه هر دکتر یا متخصصی را در سطح کشور بدون هیچگونه هزینه اضافی ببینید. در ایتالیا، سیستم بیمه درمانی توسط خدمات بهداشت ملی این کشور تامین می شود. این سیستم هم برای دانشجویان بین المللی با قیمت سوبسید دار 149 یورو در سال در دسترس می باشد.

امکان استخدام بعد از فارغ التحصیلی

در آلمان ، دانشجویان بین المللی به دلیل اقتصاد عالی کشور، بسیار مورد توجه کارفرمایان هستند. مطالعات انجام شده توسط “یورو استات” نشان داده است که بیش از 80 درصد افراد استخدام شده، از دانشگاه های آلمانی فارغ التحصیل شده اند.

جهت استخدام بعد از فارغ التحصیلی به عنوان دانشجوی بین المللی که در ایتالیا زندگی می کند، باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا باشید. افرادی که فقط مدرک لیسانس دارند، در صورتی که به دنبال شغل در ایتالیا هستند باید در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند که طبیعتا زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

مانع زبان

اگر به دنبال کشوری برای ادامه تحصیل هستید که انگلیسی زبان اول آن نیست، آلمان گزینه بهتری از ایتالیا است. اغلب دوره های دانشگاهی در آلمان مخصوصا در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می شوند. در ایتالیا، اکثر برنامه‌ های دانشگاهی فقط دوره ‌هایی را به زبان ایتالیایی ارائه می ‌کنند، اگر چه روند فعلی درخواست تعداد بیشتری برنامه ‌های تحصیلی انگلیسی برای دانشجویان بین المللی در این کشور دارد؛ با این حال این موضوع بدین معنی است که شما قبل از ثبت نام در دانشگاه های این کشور باید در زبان ایتالیایی مهارت داشته باشید. اگر به اطلاعات بیشتری در این خصوص احتیاج دارید می توانید به مقاله زبان برای مهاجرت مراجعه کنید.

آب و هوا

آب و هوا در آلمان و ایتالیا با توجه به منطقه متفاوت است. اما هر دو کشور عموما زمستان های سرد و تابستان های گرم دارند. در آلمان بیشتر از ایتالیا در فصول بارانی باران می بارد و زمستان ها در ایتالیا گرمتر از آلمان است.

فرهنگ

آلمان و ایتالیا از نظر فرهنگی دو کشور غنی هستند. می توانید باغ های آبجو سنتی، بازارهای کریسمس و Oktoberfest در آلمان را تجربه کنید. در عین حال، می توانید از معماری زیبا، غذاهای فوق العاده و سبک زندگی پر جنب و جوش در ایتالیا لذت ببرید. انتخاب با شماست.

نهایتا کدام کشور برای دانشجویان بین المللی بهتر است؟

بستگی دارد که به عنوان دانشجوی بین المللی به دنبال چه باشید. اگر می خواهید در کشوری ادامه تحصیل دهید که هزینه زندگی کمتر و فرهنگ غنی دارد، ایتالیا بهتر است. اما اگر به دنبال تحصیلات با شهریه کمتر در محیط متنوع تر با چشم انداز استخدام و آینده بهتری بعد از فارغ التحصیلی هستید، قطعا تحصیل در آلمان گزینه بهتری در مقایسه با ایتالیا خواهد بود.

سخن آخر افق ماندگار در خصوص تحصیل در ایتالیا یا آلمان

در این مقاله مزایا و معایت مهم در خصوص تحصیل در ایتالیا یا آلمان را به صورت تخصصی مقایسه کردیم و نکاتی مهم در مورد هر کدام از این مقاصد مهاجرتی را عنوان کردیم. در پایان نیز اگر سوالی در خصوص تحصیل در کشور های دیگر دارید می توانید با استفاده از مشاوره مهاجرت رایگان گروه مهاجرتی افق ماندگار پاسخ تمامی سوالات خود را از مشاورین ما دریافت کنید.جهت ارتباط با مشاوران تخصصی موسسه مهاجرتی افق ماندگار می توانید از طریق شماره های تماس 310710(051) و یا واتساپ 0912092026 با ما در ارتباط باشید.

روش های ارتباط از طریق رسانه های اجتماعی گروه مهاجرتی افق ماندگار : تلگرام ، اینستاگرام ، یوتیوب ، لینکدین ، آپارات و ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *