ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار آلمان از ایران

ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار آلمان از ایران

درخواست ویزای جستجوی کار از ایران

در سال های اخیر، آلمان مسیرهای مهاجرتی متعددی ایجاد کرده است تا نیروی کار خارجی را به کشور خود جذب و کمبود نیروی کار را جبران نماید. ویزای جاب سیکر یکی از این فرصت های مهاجرتی است که به شما اجازه ورود به این کشور، جستجوی موقعیت شغلی و زندگی را می دهد. اگر شما شهروندی ایرانی هستید که به دنبال اپلای برای این ویزا هستید، باید در ابتدا بدانید که آیا این ویزا مناسب شماست و اینکه آیا شرایط لازم را دارید یا خیر.

 

آیا نیازی به درخواست ویزای جاب سیکر از ایران دارم؟

بله، تمام ایرانیان قبل از ورود به آلمان باید جهت اخذ ویزا اقدام کنند. اگر ویزای شنگن معتبر برای آلمان دارید و قصد شما جستجوی شغل در این کشور و سپس درخواست ویزای کار می باشد، همچنان لازم است برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید.

 

آیا من واجد شرایط ویزای جستجوی کار آلمانی از ایران هستم؟

اگر پاسپورت ایرانی معتبر و شرایط زیر را دارید، واجد شرایط ویزای جستجوی کار آلمانی هستید:

  • دوره آموزشی یا برنامه تحصیلی را در آلمان به اتمام رسانده اید.
  • مدرکی را در ایران دریافت کرده اید که معادل همان مدرک در آلمان است.
  • مدرکی دارید که در آلمان شناخته شده است.
  • حداقل 5 سال تجربه کار حرفه ای یا آکادمیک دارید.
  • می توانید داشتن منابع مالی کافی جهت پوشش هزینه هایتان هنگامی که در آلمان هستید، را اثبات کنید.
  • دوره کارآموزی خود را به اتمام رسانده اید و مدرک زبان آلمانی دارید.

 

چه مدارکی برای ویزای جستجوی کار آلمان از ایران لازم است؟

جهت اخذ ویزای جاب سیکر آلمان از ایران باید مدارک زیر را آماده کنید:

فرم درخواست ویزا: باید فرم پر شده را امضا و درخواست ویزای جاب سیکر را ارسال کنید.

پاسپورت ایرانی: لطفا مطمئن شوید که پاسپورت شما طی 10 سال گذشته صادر شده باشد، دارای 2 صفحه خالی و حداقل 6 ماه اعتبار بعد از تاریخ خروج شما از آلمان باشد.

کپی پاسپورت: ارائه کپی سایز A4 از پاسپورت به علاوه اصل مدارک.

عکس پاسپورت: عکس کارت هویتی شما باید از چارچوب قوانین کنسولگری یا سفارت آلمان پیروی کند. به خاطر داشته باشید که تعداد عکس مورد نیاز بستگی به سفارت دارد؛ ممکن است تا حداکثر 3 عکس برای ارسال نیاز داشته باشید.

مجوز اقامت برای ایران: اتباع غیر ایرانی باید مجوز اقامت معتبر برای ایران ارائه دهند.

مدارک صلاحیت علمی: باید مدرکی دال بر دستاوردهای دانشگاهی از یک دانشگاه آلمانی یا معادل یک مدرک آلمانی را ارسال کنید.

گواهی تایید مدارک تحصیلی: اگر مدرک شما معادل مدارک آلمانی نیست، باید قبل از درخواست ویزا از تایید کامل آن اطمینان حاصل کنید.

مدرکی دال بر تجربه کاری: ارسال هر نوع مدرکی (رزومه، دستاوردهای شغلی و …) که تایید کننده تجربه کار مرتبط شما برای درخواست ویزای جستجوی کار آلمان باشد.

کاور لتر یا Cover Letter: ارسال کاور لتر که نحوه پیدا کردن شغل در آلمان را با جزئیات شرح دهد، برنامه های مسیر شغلی آینده شما، و اینکه اگر جستجوی شغل شما موفقیت آمیز نباشد، چه برنامه ای دارید.

مدرک اقامت: اطمینان یابید که مدرک اقامت موقت خود زمانی که در آلمان هستید را ارسال می نمایید که می تواند رزرو یک هتل، قرارداد اجاره یا مدرکی که نشان دهد با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در آلمان می مانید، باشد.

شواهدی مبنی بر تمکن مالی کافی: باید مدرکی مبنی بر داشتن منابع مالی کافی جهت تامین هزینه های اقامت در آلمان هنگام جستجوی کار داشته باشید- مطمئن شوید که یکی از موارد زیر را ارسال می کنید:

  • حساب بلوکه شده یا مسدود شده یا (Sperrkonto) که نشان می دهد حداقل 947 یورو در ماه تمکن مالی دارید.
  • تعهدنامه رسمی یا (Verpflichtungserklärung) از حامی مالی شما در صورتی که بناست شخصی در این مدت، هزینه های شما را پوشش دهد.

گواهی بیمه مسافرتی: برای پوشش پزشکی باید مدرکی مبنی بر داشتن بیمه مسافرتی با حداقل 30.000 یورو ارائه دهید. علاوه بر این، باید مدرکی دال بر داشتن بیمه سلامت معتبر برای دوره زمانی بعد از ورود به کشور آلمان ارائه دهید که می توانید این بیمه را از یک شرکت خصوصی در ایران یا شرکت خصوصی در آلمان تهیه کنید.

مدارک وضعیت شهروندی: لازم است مدارک وضعیت شهروندی خود از جمله موارد زیر را ارسال نمایید:

  • گواهی ازدواج
  • گواهی خانواده
  • گواهی تولد

برای افزایش شانس خود جهت اخذ ویزای جاب سیکر از ایران می توانید حساب مسدود شده یا Blocked Account را به عنوان مدرک اثبات داشتن منابع مالی کافی، استفاده نمایید.

 

  • در ایران از کجا می توانم برای ویزای جستجوی شغلی آلمان اقدام کنم؟

باید از نزدیکترین سفارتخانه یا کنسولگری در ایران برای ویزای جستجوی شغلی آلمان درخواست دهید. چندین نمایندگی آلمان در ایران وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که اداره ای را انتخاب می کنید که منطقه مورد نظر شما را پوشش می دهد.

 

  • چطور برای ویزای جستجوی کار آلمان از ایران درخواست دهم؟

می توانید برای ویزای جستجوی کار آلمان از ایران، از طریق دستورالعمل های زیر درخواست دهید:

  • دفتر درخواست خود را مشخص کنید
  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید
  • زمانی را برای ارسال درخواست، تنظیم کنید.
  • فی یا هزینه ویزای مورد نیاز را پرداخت نمایید.
  • درخواست خود را ارسال کنید.
  • منتظر پاسخ بمانید
  • وارد خاک آلمان شوید.

 

تعیین صحیح اداره مورد نظر جهت درخواست یا اپلیکیشن

در ابتدا باید آدرس صحیح سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران را جهت ارسال درخواست خود مشخص کنید. ممکن است برخی از مراکز درخواست ویزا به عنوان اشخاص ثالث وجود داشته باشند که توسط سفارت آلمان مجاز به رسیدگی به درخواست های ویزا هستند. با این حال، آنها معمولاً مسئول درخواست‌های ویزای کوتاه‌مدت هستند، به همین دلیل است که شما باید مرجع صحیح اداری درخواست در ایران را جهت اپلیکیشن ویزای جستجوی کار مشخص کنید.

 

تنظیم وقت با سفارت/ کنسولگری

هنگامی که می دانید کجا باید درخواست ویزای جستجوی کار خود را ارسال کنید، لطفا از سفارت یا کنسولگری آلمان وقت بگیرید. اغلب سفارتخانه ها/ کنسولگری ها در ایران یک سیستم آنلاین برای تعیین وقت ویزا را استفاده می کنند که در وبسایت های مربوطه می توانید آن را پیدا کنید. لطفا به خاطر داشته باشید که تعیین وقت برای ارسال درخواست شما ضروری است؛ در غیر این صورت، بدون برنامه ریزی قبلی نمی توانید به سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید.

توجه: تعیین وقت ممکن است چندین هفته طول بکشد؛ نمی توانید قرار ملاقات سریع دریافت کنید چرا که برای موارد اضطراری رزرو شده است.

 

جمع آوری مدارک مورد نیاز

برای ارسال موفق درخواست ویزای جستجوی شغلی، باید چندین مدرک آماده نمایید که شامل پاسپورت، فرم درخواست و مدارک هویتی شما می باشد. لطفا توجه داشته باشید که سفارتخانه ها نمی توانند درخواست شما را مجددا چک نمایند و اگر مدرکی را قبل از درخواست ویزا فراموش کرده باشید، به شما بگویند. به همین دلیل ضروری است که لیست مدارک مورد نیاز را به صورت کامل مطالعه نمایید.

 

پرداخت هزینه ویزای جستجوی کار

در روز قرار ویزای شما، باید هزینه ویزای مورد نیاز را پرداخت نمایید. سفارتخانه ها و کنسولگری ها در ایران سایر فرم های پرداختی را می پذیرند، بنابراین با دقت بررسی کنید تا نحوه پیش پرداخت هزینه ویزا را از قبل بدانید.

 

ارسال درخواست

نهایتا، روز قرار ملاقات شما با سفارت/ کنسولگری آلمان در ایران، باید درخواست خود به همراه مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید. ممکن است از شما خواسته شود برای مصاحبه ویزا در همان روز آماده باشید. آنها درباره قصد شما از کار در آلمان، تجربیات شما اگر اعضای خانواده ای در ایران دارید و … خواهند پرسید. سعی کنید خونسرد باشید و سوالات را با صداقت تمام پاسخ دهید.

 

منتظر پاسخ باشید

به محض ارسال درخواست شما، تصمیم گیری سفارت، چندین هفته طول می کشد. باید صبورانه منتظر پاسخ درخواست ویزای خود بمانید. اگر درخواست ویزای شما پذیرفته شد، ویزای جستجوی کار را دریافت خواهید کرد و اگر سفارت درخواست شما را نپذیرد، برای شما اعلانی از درخواست رد شده همراه با دلیل رد شدن ویزا ارسال می شود.

 

ورود به آلمان

اگر ویزای جستجوی کار آلمان را بعد از ورود به کشور دریافت کردید، باید دو گام ضروری را انجام دهید:

ثبت آدرس: باید ظرف دو هفته پس از ورود به آلمان، به نزدیکترین اداره ثبت نام شهرداری مراجعه (Einwohnermeldeamt)، دفتر شهروندی (Bürgerbüro) را پیدا و آدرس خود را ثبت کنید. می توانید هتل، قرارداد اجاره یا اقامتگاه خصوصی با دوستان و یا خانواده خود را ارائه و ثبت نمایید. اما باید آدرسی در طول مدت اقامتتان در آلمان ارائه دهید.

مجوز اقامت خود را دریافت نمایید. به محض ورود به کشور، باید مجوز اقامت موقت برای دارنده ویزای جستجوی کار اخذ شود و قرار ملاقاتی با نزدیکترین اداره مهاجرت منطقه خود (Ausländerbehörde) تنظیم نمایید.

 

لازم است مدارک اصلی خود را ارسال کنم؟

جهت ارسال موفقیت آمیز درخواست ویزای جستجوی کار آلمان در ایران، باید مدارک اصلی یا کپی تایید شده آن را ارسال نمایید. اگر مدارک اصلی را ندارید، لطفا آن را از نهادهای معتبر قبل از درخواست ویزای خود، دریافت کنید.

 

آیا مدارکم باید تایید رسمی شوند؟

سفارتخانه/ کنسولگری آلمان در ایران از شما خواهد خواست مدارکتان از جمله گواهی های وضعیت شهروندی را به زبان آلمانی یا انگلیسی ارسال نمایید. به یاد داشته باشید که گواهینامه با مهر آپوستیل یا قانونی شدن توسط هیچ یک از مراجع آلمانی در ایران، قابل قبول نیست.

برای تایید رسمی مدارک خود، باید آنها را قبل از مصاحبه ویزا به سفارت یا کنسولگری بیاورید، زیرا فرآیند احراز هویت ممکن است تا 12 هفته طول بکشد. علاوه بر این، باید مبلغی اضافی برای تایید رسمی همان روز مصاحبه ویزا پرداخت نمایید – میزان این مبلغ به سفارت یا کنسولگری بستگی دارد.

 

هزینه های ویزای جستجوی شغلی آلمان برای شهروندان ایرانی

ویزای جستجوی شغلی آلمان از ایران هزینه ای معادل 75 یورو دارد. لطفا توجه داشته باشید که ممکن است لازم باشد این هزینه را نقدا یا به روش های دیگری پرداخت کنید که به سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران بستگی دارد.

 

ایرانیان به چه میزان موجودی بانکی برای ویزای جستجوی کار آلمان نیاز دارند؟

برای اینکه واجد شرایط ویزای جستجوی کار شوید، باید اثبات کنید که تمکن مالی کافی جهت تامین هزینه های زندگی خود در طول مدت اقامتتان در آلمان را دارید. موجودی بانکی شما باید حداقل 947 یورو در ماه برای هزینه هایتان را نشان دهد. بنابراین اگر اعتبار ویزای شما 6 ماهه است، باید میزان حداقل 5682 یورو تمکن مالی نشان دهید.

اگر منابع مالی کافی ندارید باید مدارکی ارائه دهید که شخصی دیگر اسپانسر یا حامی مالی ویزای شما خواهد شد – ممکن است لازم باشد اظهارنامه بانکی اسپانسر مالی خود را نیز ارسال کنید.

 

ویزای جستجوی کار آلمان برای ایرانیان تا چه مدت معتبر است؟

ویزای جستجوی کار آلمان برای شهروندان ایرانی 6 ماهه صادر می شود. این مدتی است که شما باید شغلی در آلمان پیدا کنید و ویزای خود را به کاری تبدیل کنید. لطفا به مدت اعتبار ویزای خود توجه داشته باشید.

 

می توانم خانواده ام را از ایران به آلمان ببرم؟

با ویزای جستجوی شغلی نمی توانید خانواده تان را از ایران به آلمان ببرید. اما اگر شغلی پیدا کنید و آن را به ویزا یا مجوز کار تبدیل کنید، می توانید همسر و فرزندان خود را تحت ویزای الحاق خانواده با خود به آلمان ببرید.

 

آیا شهروندان ایرانی می توانند به صورت پاره وقت در آلمان کار کنند؟

به عنوان یک راهنمایی کلی، شهروندان ایرانی با ویزای جستجوی کار به هیچ وجه اجازه کار پاره وقت در آلمان ندارند. با این حال، در برخی موارد خاص، اگر بخشی از فرآیند درخواست باشد، ممکن است اجازه داشته باشید به مدت 10 ساعت در هفته برای کارفرمای بالقوه کار کنید. اگرچه این موضوع به ندرت اجازه داده می شود- اما حتما با کارفرمای خارجی این موضوع را چک کنید.

 

بدون تسلط به زبان آلمانی امکان اخذ ویزای جستجوی کار آلمان وجود دارد؟

بله، الزامی به صحبت به زبان آلمانی برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان وجود ندارد- مگر اینکه دوره کارآموزی داشته باشید که در این صورت توصیه می شود مدرکی مبنی بر تسلط به حداقل مهارت های سطح B2 زبان آلمانی را ارائه دهید. حتی اگر لازم نباشد که برای اخذ ویزا آلمانی صحبت کنید اما قویا توصیه می شود که حداقل سطح B1 زبان آلمانی را داشته باشید چرا که شانس شما برای پیدا کردن شغل را افزایش می دهد.

 

چطور می توانم در آلمان بعد از اخذ ویزای جستجوی کار، شغلی پیدا کنم؟

مهم است که ایده شفافی از نوع کاری که در آلمان در جستجوی آن هستید و جایی که مهارتهای شما بیشترین کارایی را دارند، داشته باشید. پس از آن باید چندین درخواست آماده داشته باشید – حداقل 100 تا 200، توصیه ای کلی است- و آنها را به کارفرمایان بالقوه ارسال نمایید.

 

اگر با ویزای جستجوی کار آلمانی، کار پیدا کنم، چه اتفاقی می افتد؟

اگر با ویزای جاب سیکر در آلمان کار پیدا کنید، باید به کارت آبی اتحادیه اروپا یا مجوز اقامت برای خارجیان استخدام شده در آلمان تغییر وضعیت دهید. برای تغییر وضعیت، باید با نزدیکترین مرجع خارجی خود در آلمان تماس بگیرید (Ausländerbehörde or Ausländeramt).

ممکن است لازم باشد که پاسپورت ایرانی، قرارداد کاری، و سایر مدارک لازم را با خود بیاورید. بنابراین لطفاً قبل از شروع هرگونه درخواست برای ویزای کاری، حتماً با دفتر خارجی تماس بگیرید.

 

اگر ویزای جستجوی کار آلمان من رد شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر این ویزا رد شود، می توانید مجددا درخواست دهید – لطفا توجه داشته باشید که هزینه درخواست در موارد رد ویزا، غیرقابل برگشت است. اگر باور دارید که دلیل رد درخواست شما منصفانه نیست، همیشه می توانید علیه تصمیم اعتراض کنید – در این مورد، لازم است که با سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران جهت برداشتن گام های بعدی تماس بگیرید.

جهت اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی اینستاگرام موسسه مهاجرتی افق ماندگار را دنبال کنید.

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود، نظرات خود را با ما در میان بگذارید و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 05131071 و 09120920268 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *