پذیرش دکترا در آلمان

آلمان یکی از محبوب ترین مکان ها برای تحصیل است و سالانه دانشجویان خارجی زیادی برای تحصیل در این کشور و همینطور برای پذیرش دکترا در آلمان اقدام میکنند .آلمان حدود 36000 فارغ التحصیل بین المللی را در هر سال تحصیلی دارد.

پذیرش دکترا در آلمان

شاید از خود بپرسید چرا آلمان اینقد محبوب است، شهرت جهانی آلمان در زمینه نوآوری و تحقیقات تکنولوژیک، مهندسی و تولید با اقتصاد قوی و کیفیت زندگی عالی  بسیار شناخته شده   است.بسیاری از دانشگاه های این کشور دارای شهرت بین المللی هستند و در رتبه بندی بالای جهانی قرار دارند مانند دانشگاه Technische Universität München که رتبه اول در کشور و رتبه 61 در جهان را به خود اختصاص داده است.همچنین آلمان با ارائه امکانات سطح بالایی از زندگی، هزینه های پایین تحصیل  فرصت های مناسب را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند. معمولا دانشجویان در مقطع دکترا هزینه ای برای تحصیل پرداخت نمی کنند و بیش از یک چهارم از داوطلبان دکترا در آلمان کمک های دولتی دریافت می کنند.

تحصیلات دکتری بالاترین سطح آموزشی است و شما مهارت های علمی خود را در یک زمینه مطالعه خاص انجام می دهید.آلمان از نظر فعالیت های تحقیقاتی، کیفیت آموزش و پرورش، امکانات مدرن و زیرساخت های مربوط به کار علمی و مهمتر از همه رشدو رونق اقتصادی آینده بهترین انتخاب می باشد.با این نظر، این قابل درک است که چرا بسیاری از دانشجویان بلند پرواز بین المللی رویای پذیرش دکترا در آلمان را دارند و دوست دارند تحصیلات دکترا خود را در آلمان بخوانند.

چگونه برای پذیرش دکترا در آلمان درخواست دهیم ؟

پیدا کردن یک دوره مناسب PHD در آلمان راه بسیار متفاوتی تری از پیدا کردن یک دوره کارشناسی یا دیگر دوره های کارشناسی ارشد دارد. برای اینکه شما برای تحصیلات دکترا خود در آلمان درخواست دهید باید از طریق یک پرسه طولانی و اغلب دشوار اقدام کنید.اسناد و روش هایی اداری وجود دارد که نمی توانید آن ها را انجام ندهید و خطاهای جزئی می تواند باعث خرابی کامل پروسه برنامه شما گردد.تقسیم بندی کل فرایند در حالت طبیعی به شما کمک خواهد کرد تا براحتی پروسه را دنبال کنید.

همچنین در مورد : نحوه اپلای کردن برای پذیرش تحصیلی کانادا و هزینه های آن را در این لینک مطالعه کنید

پیدا کردن شخصی که در مقطع دکترا ناظر (سوپروایزر) شما باشد:

در ابتدا شما باید یک برنامه PHD مناسب را که دقیقا با اهداف دانشگاهی و حرفه ای شما مطابقت دارد پیدا کنید.خوشبختانه در حال حاضر گزینه های زیادی در اختیار دارید و اگر اهداف آتی داشته باشید پیدا کردن برنامه به هیچ وجه سخت نخواهد بود.در آلمان دانشگاه های زیادی وجود دارد که دوره های دکترا را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.

دو نوع دوره PHD در آلمان بر اساس ساختار ارائه می شود عبارت است از:

برنامه های فردی PHD:

برنامه های فردی PHD شایعترین روش های دانشجویان بین المللی است که برای گرفتن مدرک PHD در آلمان انتخاب می شود.اغلب اوقات شما مستقیما تحقیقاتی را انجام می دهید،این نوع دوره PHD را می توان در یک دانشگاه و یا در یک سازمان غیر دانشگاهی نظیر موسسات تحقیقاتی انجام داد. علاوه بر این شما می توانید در یک دوره دکترای خصوصی در یک شرکت و یک پروژه تحقیقی واقعی شرکت کنید.این به صورت استاندارد 3 سال طول می کشد ولی می تواند تا 5 سال هم طول بکشد.

تکمیل دوره شما با ارائه یک پایان نامه که شامل کار شما در طول دوره است و فعالیت های تحقیقاتی که انجام داده اید می باشد. در ابن دوره شما انعطاف پذیریی بالایی دارید و نیاز به ابتکار و خلاقیت شخصی شما است و شما محدود به کسب دکتری با انجام تحقیقات خود در دانشگاه نیستید شما می توانید یک پروژه را در سازمان تحقیقاتی غیر دانشگاهی یا یک شرکت آلمانی در بخش صنعتی تکمیل کنید.

برنامه های ساختاری PHD:

برنامه های ساختاری مقطع دکترا عمدتا در دانشگاه هایی ارائه می شوند که گروهی از اساتید آکادمی درخشان برای مشاوره گروهی از کاندیدای دکترا موظف و انتخاب شده اند.در مقایسه با برنامه های PHD فردی این دوره انعطاف پذیر نیست، زیرا دانشگاه ها به طور جداگانه واحدهای درسی و سایر موضوعات مربوط به تحصیلات دکترا را تعیین می کند و دانشجویان در مباحث تحصیلی زیاد دخالتی ندارند.در واقع شما توسط یکسری از ناظران هدایت می شوید و حدود 600 برنامه از این نوع در آلمان موجود است شما همچنین می توانید در سخنرانی ها و سمینارها شرکت کنید و معمولا یک سوپروایزر دارید.

مهارت زبانی:

قبل از درخواست برای پذیرش دکترا در آلمان، دانش زبان آلمانی مورد نیاز نیست زیرا اکثر دوره های دکترا به زبان انگلیسی تدریس می شود.بنابراین شما نیاز  به سطح عالی در زبان انگلیسی که می توانید در آزمون های استاندارد زبان انگلیسی آن را نشان دهید، دارید.دانشگاه ها آزمون های مختلف انگلیسی را قبول دارند اما رایج ترین آن ها آزمون های IELTS و TOEFL است. توجه داشته باشید که سطح زبان مورد نیاز برای دوره دکترا نیاز به استاندارهای علمی بسیار بالایی دارد و شما باید برای این بخش خود را بسیار آماده کنید.نمره شما فقط یک نیاز رسمی نیست اما در پذیرش شما نقش مهمی دارد.

الزامات پذیرش دکترا در آلمان

الزامات ورود به علت نوع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه مورد نظر بسیار متفاوت است و به طور معمول اعتبارات آکادمیک قبلی شما بسیار مهم می باشد(برای ورود شما در یک برنامه دکترا در آلمان) و همچنین انگیزه نامه و تجربه کاری بسیار مهم و مورد نیاز برای این سطح علمی است.

مدارک لازم برای درخواست یک دوره پذیرش دکترا در آلمان که مورد نیاز است:

  • مدرک کارشناسی ارشد شناخته شده
  • مهارت زبانی
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • تجربه کاری

درخواست برای دوره دکترا در آلمان

هنگامی که شما یک برنامه تحصیلی مناسب پیدا کردید و یک استاد راهنما و شرایط تحصیلی را در آلمان شناختید می توانید برای پذیرش دکترا در آلمان درخواست دهید.این برنامه را می توانید به صورت آنلاین یا از طریق پست پیش ببرید.توجه داشته باشید که پذیرش برای تحصیلات دکترا بسیار انتخابی است زیرا آنها همواره تلاش می کنند که بهترین ها را بگیرند و ممکن است بخواهند با شما مصاحبه کنند تا مطمین شوند که آیا شما مناسب هستید یا خیر.

امور مالی:

از نظر مالی شرکت در دوره های دکترا بسیار گران تر از سایر مقاطع در آلمان است و هزینه تحصیل و هزینه های زندگی یک دانشجوی خارجی در آلمان باید طوری باشد که بتواند در طول تحصیلات دکترا خود را پوشش دهد.دولت آلمان به شما زمانی اجازه تحصیل می دهد که دارای امکانات مالی لازم برای حداقل هزینه  سال اول تحصیلات خود  باشید. در این مطلب میتوانید ویزای جستجوی کار در آلمان و نحوه درخواست برای فرم کار را مطالعه کنید.اگر شما دانشجوی غیر اروپایی هستید و مایل به تحصیل در آلمان هستید باید حداقل 8640 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید.بر اساس برآوردهای انجام شده این مبلغ میزان هزینه های یک دانشجوی خارجی برای یک سال در آلمان است.این مبلغ برای پوشش هزینه های  زندگی است.

البته این رقم ممکن است کافی نباشد به طوریکه دانشجویان در آلمان نیاز به 10200 یورو در سال هستند (برابر با 850 یورو در ماه) برای پوشش هزینه های اجاره، غذا، لباس، حمل و نقل، تفریح و هزینه های دیگر حتی در شهری مثل مونیخ که گران قیمت است مبلغ بیشتری ممکن است نیاز باشد.شما همچنین می توانید اجازه کار نیمه وقت در طول دوره تحصیلی را دارید تا بتوانید منابع مالی خود را درون دانشگاه یا خارج از دانشگاه پرداخت کنید .
اگر شما یک دانشجوی غیر از اتحادیه اروپا هستید می توانید تا 120 روز کامل یا 240 روز نیمه وقت در هر سال کار کنید .

دریافت ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت:

اگر شما دانشجوی غیر از اتحادیه اروپا هستید باید یک ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت برای تحصیل در رشته مورد نظر برای پذیرش دکترا در آلمان و تحصیل در مقطع دکترا در این کشور را داشته باشید.در اولین مرحله شما باید وقت سفارت را بگیرید.

برای درخواست ویزای دانشجویی در مقطع دکترا در آلمان باید اسناد زیر را ارائه دهید:
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی به طور کامل تکمیل شود.
  • گذرنامه معتبر
  • عکس
  • اثبات پذیرش –مدرکی که نشان دهد شما حق تحصیل در رشته مورد نظر برای مقطع دکترا در آلمان را دارید(گواهی پذیرش مقطع دکترا).
  • اثبات بیمه درمانی
  • اثبات پوشش مالی کافی برای دوره تحصیل در مقطع دکترا- معمولا یک حساب مسدود شده در آلمان است.
  • گواهینامه های تحصیلی
  • اثبات مهارت زبان آلمانی/انگلیسی (بسته به زبان دوره دکترا)
  • اثبات منابع مالی کافی
ثبت نام دوره دکترا در آلمان

گام نهایی برای تبدیل شدن به یک دانشجوی دکترا  ثبت نام در این دوره است و به شما این امکان را می دهد که بعد از ثبت نام وارد آلمان شوید.توجه داشته باشید تمامی دوره های تحصیلات دکترای تخصصی در آلمان نیازی به ثبت نام پس از پذیرش شما را ندارد.برای روشن شدن این موضوع شما باید با دانشگاهی که می خواهید در آن ثبت نام کنید تماس بگیرید. به طور معمول اگر دوره PHD شما توسط یک موسسه پژوهشی ارائه شود ثبت نام رسمی لازم نیست.

در صورتیکه تمایل دارید از خدمات گروه بین الملل افق برای پذیرش دکترا در آلمان استفاده کنید فرم ارزیابی رایگان را پر کنید تا بعد از ارزیابی شما ،در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *