مهاجرت به عنوان معلم یا مدرس به کانادا 2023

مهاجران به کانادا می توانند در مشاغل آموزشی و تدریس فعالیت کنند؛ چرا که کانادا کشوری بزرگ، متنوع و با فرصت های شغلی گوناگون در شهرها و نواحی مختلف است.

دولت های منطقه ای و استانی، سیستم های آموزشی خاص خود را در مدارس اجرا می کنند و در رابطه با تنظیم قوانین برای مشاغل مرتبط با سیستم آموزشی و تدریس در کانادا مسئول هستند.

 

تحصیلات کانادایی: مروری کلی

آموزش مهد کودک برای کودکان در تمامی استان ها حدود سن چهار یا پنج سالگی در دسترس است. سپس، دانش آموزان تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را از کلاس اول تا دوازدهم تکمیل می کنند. دانش آموزان، بین کلاس های ششم و هشتم از مدارس ابتدایی به متوسطه می روند که این موضوع به قوانین ایالتی بستگی دارد. فرآیند تحصیل از مهدکودک تا کلاس 12 اغلب به عنوان “K-12” یا “K تا 12” نامیده می شود.

سال تحصیلی معمولا اواخر آگوست شروع می شود و تا اواخر ژوئن ادامه می یابد. مدارس انگلیسی و فرانسوی زبان در سراسر کانادا وجود دارند.

در حالی که برنامه های درسی توسط دولت های استانی تنظیم می شود، هیئت های مدارس محلی مسئولیت اموری مانند مدیریت، منابع انسانی و ثبت نام دانش آموزان را بر عهده دارند. هیئت مدیره مدارس توسط معتمدانی که از طرف مردم انتخاب می شوند اداره می شوند.

در پایان کلاس دوازدهم، دانش آموزان، دیپلم دبیرستان دریافت می کنند. دانشگاه ها، کالج ها و موسسات آموزشی، تحصیلات پس از متوسطه را برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند، ارائه می دهند.

 

شغل تدریس در کانادا

مدرک لیسانس آموزش و پرورش و گواهی تدریس استانی معمولاً برای مشاغل آموزشی در کانادا مورد نیاز است. اخذ گواهینامه می تواند فرآیندی کند باشد، بنابراین بهتر است در صورت امکان قبل از ورود خود به کانادا این فرآیند را شروع کنید.

عوامل دیگری جهت ارزیابی واجد شرایط بودن برای مشاغل آموزشی در کانادا در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، متقاضی ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

  • تجربه تدریس فعلی
  • مهارت در زبان انگلیسی و فرانسوی
  • آشنایی با فرهنگ و برنامه درسی سیستم آموزشی کانادا
  • تناسب اندام برای آموزش، شخصیت متناسب و بررسی موفق سابقه کیفری.

برای مشاغل آموزشی متوسطه در کانادا، توصیه می شود که یک رشته اصلی را در یک موضوع قابل تدریس و یک رشته فرعی را در یک موضوع قابل تدریس دیگر تکمیل کنید که شامل زبان، علوم، مطالعات اجتماعی و تجارت است.

 

میزان درآمد سالانه یک معلم در کانادا چقدر است؟

با توجه به وسعت جغرافیای کانادا به عنوان یک کشور و قدرت سیاسی که هر استان در اختیار دارد، تلاش برای انتخاب میانگین حقوق برای مشاغل آموزشی در سراسر کانادا تا حدی گمراه کننده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که در میان شهرهای بزرگ کانادا، وینیپگ با بالاترین حقوق معلمان با حدود 102000 دلار در سال (معمولاً برای مشاغل آموزشی با حدود 10 سال تجربه) است، در حالی که مونترال (با نامزدهای واجد شرایط با حدود 10 سال) پایین ترین میزان درآمد را در بین شهرها با تجربه سال‌ها دریافت 82500 دلار در سال برای تدریس در این بخش از کانادا در سال 2019 را دارد. موقعیت‌های سطح ورودی پاداش متوسط‌تری ارائه می‌دهند.

 

چطور در کانادا معلم شوم؟

مانند بسیاری از مشاغل دیگر، شرایط مورد نیاز برای موقعیت شغلی تدریس در کانادا بستگی به ایالتی دارد که قصد تدریس در آن را دارید. بنابراین برای مثال، الزامات شغل تدریس در انتاریو کمی متفاوت از نوا اسکوشیا است. تمامی مشاغل تدریس در کانادا از متقاضیان احتمالی درخواست دو شرط از سه شرط زیر را دارند:

  • مدرک لیسانس در آموزش و پرورش
  • گواهی تدریس ایالت
  • مدرک لیسانس آموزش به زبان فرانسوی

آیا شغل تدریس در کانادا مورد تقاضاست؟

ممکن است در این بخش هم در جستجوی ترند باشید اما این پرسش هم بسته به هر ایالت متفاوت است. با این وجود، گزارش اخیر از وزارت اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا نشان داده که فرصت های شغلی برای پست های تدریس در کانادا بسته به استانی که می خواهید در آن تدریس کنید، از خوب تا محدود متغیر است.

برای مثال، اگر تمایل به تدریس در کبک، بریتیش کلمبیا یا ایالت های شمالی دارید، پس شانس خوبی برای پیدا کردن شغل دارید، در صورتی که اگر مقصد انتخابی شما، انتاریو باشد این احتمال کمتر است. با این حال، تدریس در کانادا، مسیر شغلی عالی است و ارزش تلاش در راستای چیزی که می خواهید را دارد.

 

اقدامات در راستای معلم شدن در کانادا قبل از وارد شدن به این کشور

  • در رابطه با تقاضای بازار کار معلمان در کانادا در سطح کشوری، استانی و شهری تحقیق کنید.
  • با مرجع قانونی معلمان استانی که قصد سکونت در آن را دارید تماس بگیرید تا در رابطه با فرآیند اخذ مجوز تدریس در کانادا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.
  • در رابطه با گام هایی که قبل و بعد از رسیدن به کانادا باید بردارید، اطلاعات کسب کنید.
  • در رابطه با اینکه چه مدارکی برای تدریس در کانادا لازم دارید و باید ترجمه شود، تحقیق کنید. ممکن است به خدمات ترجمه حرفه ای در کانادا نیاز پیدا کنید.
  • تحصیلات رسمی، کار و مدارک شناسایی خود را زمانی که هنوز در کشور خود هستید، جمع آوری و سازماندهی کنید.
  • مهارتهای زبانی خود را از طریق آزمون های خود ارزیابی آنلاین در وبسایت CCLB ارزیابی نمایید.
  • مهارتهای زبانی خود را ارتقا دهید و در کلاس های زبان هنگامی که در کشور خود هستید، ثبت نام نموده و زمانی که به کانادا رسیدید آنها را ادامه دهید. لازم است که توانایی خود در زبان انگلیسی یا فرانسوی را (بسته به ایالت انتخابی) اثبات و یا ارزیابی نمایید.
  • تدریس در کانادا را درک کنید و خود را با قوانین و مقرراتی که هر ایالت در رابطه با تدریس دارد، آشنا نمایید.
  • از انجمن های حرفه ای که در کشور شما “تدریس” را مدیریت می کنند بپرسید و ببینید آیا با انجمن های مشابه در کانادا ارتباط دارند یا خیر.

 

مدارک مورد نیاز برای معلم شدن در کانادا

در کانادا، نهادهای نظارتی در هر ایالت یا منطقه، مدارک مورد نیاز برای تدریس را مشخص می کنند و در حالی که شرایط در حوزه های قضایی مختلف می تواند متفاوت باشد، همیشه به مدرک لیسانس آموزش و گواهی تدریس استان مربوطه نیاز دارید. به عنوان مثال اگر می خواهید در انتاریو تدریس کنید، کالج معلمان انتاریو یا (Ontario College of Teachers) از شما موارد زیر را خواهد خواست:

  • حداقل مدرک فوق دیپلم سه ساله را در یک موسسه فوق دیپلم مورد تایید گذرانده باشید.
  • دوره 4 ساله آموزش تدریس را گذرانده باشید.
  • برای گواهی از کالج پذیرش بگیرید و حق عضویت سالانه و هزینه ثبت نام را پرداخت نمایید.
  • برنامه پیشگیری از سوء استفاده جنسی را کامل کنید.

 

کالج و دانشکده های معلمان در کانادا بسته به ایالت

موسسات فوق دیپلم در سراسر کانادا، دوره های تربیت معلم را ارائه می دهند. در اینجا لیستی از کالج ها و دانشکده های تاپ کانادا را ارائه می دهیم:

ردیفرتبه تحصیلی کانادا 2023رتبه بندی جهانی دانشگاه 2023دانشگاهشهر
1113دانشگاه تورنتوتورنتو
2222دانشگاه بریتیش کلمبیاونکوور
3339دانشگاه مک گیلمونترال
4465دانشگاه وسترنلندن
55=89دانشگاه سایمون فریزرBurnaby
66=100دانشگاه مونترالمونترال
7=7126-150دانشگاه آلبرتاادمونتون
8=7126-150دانشگاه اتاوااتاوا
9=7126-150دانشگاه کوئینزکینگ استون
10=10151-175دانشگاه کلگریکلگری
11=10151-175دانشگاه ساسکاچوانساسکاتون
1212176-200دانشگاه یورکتورنتو
1313201-250دانشگاه کونکوردیامونترال
1414251-300دانشگاه کبکشهر کبک
15=15301-400دانشگاه لاوالشهر کبک
16=15301-400دانشگاه مانیتوباوینیپگ
17=15301-400دانشگاه ویکتوریاویکتوریا
18=18401-500دانشگاه انتاریو تکانتاریو
19=18401-500دانشگاه ویندزورویندزور
20=20501-600دانشگاه Lakeheadانتاریو
21=20501-600دانشگاه مموریال نیوفاندلندنیوفندلند و لابرادور

 

درآمد معلمان در شهرهای اصلی کانادا

شهری که برای زندگی انتخاب می کنید روی درآمد متوسط سالانه شما به عنوان یک معلم تاثیر می گذارد. در اینجا لیستی از بالاترین سطح درآمد سالانه معلمان در کانادا را بر مبنای شهر ارائه می دهیم:

  1. نوناوات (هر شهری): 107.576 دلار
  2. وینیپگ، مانیتوبا: 102.002 دلار
  3. ادمونتون، آلبرتا: 101.162 دلار
  4. تورنتو، انتاریو: 96.398 دلار
  5. هالیفکس، نوا اسکوشیا: 94.607 دلار
  6. ساسکاچوان (هر شهری): 93.433 دلار
  7. ونکوور، بریتیش کلمبیا: 89.810 دلار
  8. مونترال، کبک: 82.585 دلار