مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا گروه مهاجرتی افق ماندگار

مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا

مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا مقاله است که به مقایسه کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی پرداخته و ویژگی های هر کدام را مورد بررسی قرار می دهد . وقتی تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می آید، اولین سوال این است کدام کشور را انتخاب کنم؟ عوامل زیادی وجود دارد که دانشجویان بین المللی باید آنها را مورد توجه قرار دهند. دو تا از مهمترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی آلمان و کانادا هستند. هر دو کشور گزینه های زیادی برای ارائه به دانشجویان دارند اما هر کدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را نیز دارند.

مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا ، کدام یک بهتر است ؟

همان طور که عنوان شد برای مقایسه تحصیل در کانادا و آلمان موارد مختلفی را می توانیم مقایسه کنیم که در این بین 15 مورد از ویژگی های زندگی برای دانشجویان بین المللی در کانادا و آلمان را آماده و مقایسه کردیم که در ادامه مقاله می توانید آن ها را مطالعه کنید. در این مقاله به مقایسه موارد زیر پرداختیم.

  • شهریه دانشگاه
  • ساده تر بودن دریافت ویزای تحصیلی
  • هزینه های زندگی
  • شهریه دانشگاه
  • نرخ پذیرش دانشگاه
  • گزینه کار حین تحصیل
  • مالیات بر حقوق دانشجو
  • الزامات ویزا
  • گزینه زندگی و کار بعد از فارغ التحصیلی PGWP
  • تعداد دانشجویان بین المللی
  • موقعیت مکانی
  • امنیت
  • سیستم درمانی
  • قابلیت استخدام بعد از فارغ التحصیلی
  •  زبان
  • آب و هوا
  • فرهنگ

شهریه دانشگاه

یکی از مهمترین مواردی که دانشجویان هنگام تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور مد نظر قرار می دهند، مقایسه شهریه دانشگاه در تحصیل در آلمان و کانادا است. در آلمان، شهریه دانشگاه بسیار کمتر از کانادا ست. برای دانشجویان بین المللی، شهریه در اغلب دانشگاه های دولتی در سطح کشور رایگان است. اما دانشجویان باید مبلغی تحت عنوان هزینه های هر ترم که حدودا بین 200 تا 500 یورو است را پرداخت کنند. اما دانشگاه های خصوصی در آلمان از شما شهریه خواهند خواست. شهریه دانشگاه های کانادا نیز با توجه به دانشگاه و رشته درخواستی متفاوت است.

هزینه های زندگی

دولت آلمان عنوان کرده است که دانشجویان بین المللی به حداقل 861 یورو در ماه برای 12 ماه در یک حساب مسدود شده یا blocked account نیاز دارند تا هزینه های اصلی مانند غذا، اجاره و قبض ها را در این کشور پوشش دهد. در کانادا، انتظار می رود حداقل 800 دلار کانادا برای هزینه های اصلی به علاوه 1080 دلار برای هزینه های اقامت در خوابگاه پرداخت کنید.

نرخ پذیرش دانشگاه

آلمان نرخ پذیرش کمتری از دانشگاه های کانادا دارد که همین موضوع آلمان را تبدیل به گزینه سختتری برای ورود می کند. نرخ پذیرش دانشگاه های دولتی آلمان کمتر از 30% است در حالی که این نرخ در کانادا بین 40 تا 58.7% می باشد. البته که این موضوع به این معنی نیست که نباید برای دانشگاه های آلمان اپلای کنید. دانشگاه های خصوصی در آلمان نرخ پذیرش بالاتری در مقایسه با دانشگاه دولتی آن دارند اما هزینه شهریه هم باید با توجه به رشته و دانشگاه پرداخت کنید.

گزینه کار حین تحصیل

در هر دو کشور کانادا و آلمان، دانشجویان بین المللی اجازه کار ضمن تحصیل را دارند. در آلمان، دانشجویان بین المللی از خارج از اتحادیه اروپا می توانند تا حداکثر 120 روز کامل یا 240 روز به صورت پارت تایم در سال کار کنند. در کانادا نیز دانشجویان بین المللی می توانند 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیلی و به صورت فول تایم یا حتی بیشتر از آن در طول تعطیلات کار کنند. با این حال، باید مراقب شرایطی که در مجوز تحصیلی تان عنوان شده باشید و از آن تبعیت کنید.

مالیات

دانشجویان بین المللی که در کانادا بیش از 183 روز زندگی کرده اند باید مالیات خود را بدون توجه به اینکه آیا درآمدی وجود دارد یا خیر، ثبت کنند. آلمان در رابطه با دانشجویان بین المللی کمی ملایم تر برخورد می کند چرا که تا زمانی که درآمد شما کمتر از 520 یورو در ماه باشد، نیازی به پرداخت مالیات نیست. زمانی که شروع به کسب درآمد بیش از این مقدار کردید، می توانید مالیات خود را ثبت کنید و هزینه هایی مانند جابجایی، تعمیر خانه، لباس کار، آموزش و خیلی موارد دیگر را بر این اساس پس بگیرید.

الزامات ویزا

شما به ویزای دانشجویی در هر دو کشور کانادا و آلمان نیاز خواهید داشت. فرآیند درخواست ویزا تقریبا برای هر دو کشور آسان است و هر دو شرایط درخواست تقریبا مشابهی دارند. جدای از مدارک استاندارد درخواست ویزا، دانشجویان بین المللی باید مدارک اثبات تمکن مالی، نامه پذیرش دانشگاه، مدارک تحصیلی موجود و بیمه درمانی را نیز ارائه دهند.

گزینه زندگی و کار بعد از فارغ التحصیلی

هر دو کشور کانادا و آلمان به دانشجویان فرصتی می دهند که بعد از فارغ التحصیلی در این کشور مدتی بمانند و فرصتی برای پیدا کردن کار و زندگی در این کشورها را داشته باشند. در آلمان می توانید تا حداکثر 18 ماه بعد از تحصیل بمانید تا برای خود شغلی پیدا کنید. اگر موفق به پیدا کردن شغل قبل از انقضای ویزای خود شوید، می توانید برای مجوز اقامت درخواست دهید. در کانادا، از تاریخ 22 ژانویه 2024 دانشجویان کارشناسی ارشد و دوره های دکترا می توانند تا 3 سال بعد از فارغ التحصیلی با مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی یا PGWP در این کشور بمانند و به دنبال شغل مورد نظر و اقامت در این کشور باشند.

تعداد دانشجویان بین المللی

تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان هر سال رو به افزایش است. طبق آمار سال 2023، حدود 458.210 دانشجوی بین المللی ثبت نام شده در دانشگاه های آلمان وجود دارد. این عدد به طور تقریبی هر سال حداقل حدود 5% افزایش می یابد. این در حالی است که تعداد دانشجویان بین المللی در کانادا هر سال تا قبل از اجرای قانون 22 ژانویه 2024 و تعیین سقف دانشجویان بین المللی در مقطع لیسانس به شدت در حال افزایش بود.

موقعیت مکانی

کانادا کشوری بزرگ با مناظر متنوع است از کوه های صخره ای در غرب تا سواحل ماسه ای در شرق. بزرگترین شهر در کانادا تورنتو است، که حدود 3 میلیون جمعیت را در خود جای داده است. هر مقصدی را برای تحصیل انتخاب کنید، زمانی عالی را در آن کشور خواهید گذراند. آلمان در قلب اروپا واقع شده و شهرهای زیبای بسیاری دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید مانند برلین، فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ و کلن. رفت و آمد از طریق مترو و اتوبوس راحت است و فعالیت های فرهنگی و شبانه زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

امنیت

آلمان به عنوان یکی از امن ترین کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی شناخته شده است. نرخ قتل در آلمان 0.86 در هر 100.000 نفر است و احتمال بسیار کمی برای قربانی شدن وجود دارد. کانادا نیز به عنوان یکی از امن ترین کشورهای دنیا با نرخ جرم و جنایت بسیار پایین شناخته شده است. نرخ قتل 2.05 در هر 100.000 نفر است.

سیستم درمانی

مراقبت های درمانی در آلمان توسط یک سیستم بیمه درمانی اجباری که چند تامین کننده هزینه های آن را پرداخت می کنند، تا دسترسی به بیمه های درمانی برای همه را تضمین کنند، حمایت می شود. دانشجویان بین المللی به آلمان وارد و در این کشور زندگی می کنند، باید تحت پوشش بیمه درمانی دولتی یا خصوصی باشند. کیفیت سیستم درمانی عالی است و می توانید دکتر یا متخصصی را که می خواهید به راحتی می توانید آن را پیدا کنید. کانادا نیز به سیستم درمانی عالی و رایگانش شناخته شده است اما این موضوع فقط برای شهروندان کانادایی صدق می کند. مانند آلمان، دانشجویان بین المللی در کانادا باید از خدمات شرکت های بیمه درمانی خصوصی استفاده کنند.

قابلیت استخدام بعد از فارغ التحصیلی

آلمان به اقتصاد قوی و صنایع در سطح جهانی شناخته شده است. به همین دلیل، جای تعجب نیست که فرصت های شغلی در دسترس زیادی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد. در حقیقت، نرخ استخدام برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در آلمان، رتبه دوم را در اروپا دارد: 81.5 %. در کانادا نیز 18 دانشگاه بین 500 دانشگاه تاپ دنیا رتبه بندی شده اند که نرخ استخدام فارغ التحصیلان آنها بالاست.

مانع زبان

زبان رسمی در آلمان، آلمانی است؛ اما دانشگاه هایی وجود دارند که دوره هایی را به زبان انگلیسی مخصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند فوق لیسانس و دکترا ارائه دهند. یادگیری زبان آلمانی در سطح متوسط یا B2 جزو الزامات است. البته آلمانی ها در زبان انگلیسی رتبه 10 از 100 را در کشورهای غیر انگلیسی زبان دارند اما همچنان ارتباط برقرار کردن و زندگی در این کشور نیاز به یادگیری مهارت زبان آلمانی دارد. در صورتی که کانادا دو زبان رسمی دارد- انگلیسی و فرانسه. با این حال زبان انگلیسی زبان غالب در کانادا ست با بیش از 75% جمعیت انگلیسی زبان به عنوان اولین زبان آنها.

آب و هوا

بر ای مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا یکی از موارد بسیار مهم بسته به خصوصیات فرد دانشجو و خانواده وی ، شرایط آب و هوایی کشور و شهر مقصد است . آلمان شرایط آب و هوایی با متوسط دما از منفی 10 تا 35 درجه سلسیوس دارد. تابستان ها معتدل هستند و زمستان ها سرد اما عموما سرمای خیلی شدیدی ندارد. در کانادا آب و هوا با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت و متوسط دمای هوا در کانادا از منفی 40 تا 30 درجه سلسیوس بالای صفر متغیر است. تابستان ها تقریبا گرم و در برخی نواحی مرطوب است در صورتی که زمستان ها بسیار سرد و برف زیادی می بارد.

فرهنگ

آلمان کشوری که از نظر فرهنگی بسیار غنی است با تاریخچه ای طولانی که به دوران باستان بر می گردد. چندین رویداد فرهنگی و فستیوال در طول سال وجود دارد مانند Oktoberfest در مونیخ و انواع بازارهای کریسمس در برلین و درسدن. کانادا کشوری چند فرهنگی با افرادی از سراسر دنیاست که در آن زندگی می کنند. اغلب رویدادهای فرهنگی و فستیوال ها در طول سال وجود دارد مانند Caribana در تورنتو، Folklorama در وینیپگ و سال نوی چینی در ونکوور.

سخن آخر افق ماندگار در خصوص مقایسه تحصیل در آلمان و کانادا

به عنوان نتیجه گیری، هر دو کشور آلمان و کانادا مقاصد خوبی برای تحصیل دانشجویان بین المللی هستند. مجموعه ای از مزایا و معایب دارند بنابراین نهایتا بستگی به این دارد که چه عواملی برای شما مهم است. اگر هزینه شهریه برای شما مهم است، آلمان گزینه بهتری است. اما اگر تحصیل به زبان انگلیسی و مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی با دوره ای طولانی تر مخصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای شما مهم است، کانادا گزینه بهتری است. هر کشوری انتخاب می کنید، مطمئن شوید که تمامی عواملی که برای شما مهم است را مدنظر قرار می دهید.

شما می توانید جهت دریافت پاسخ پرسش های خود با همکاران ما در گروه مهاجرتی افق ماندگار از طریق لینک رزرو وقت مشاوره و یا شماره های 31071(051) و واتساپ 09120920268 در تماس باشید. همچنین می توانید از طریق رسانه های اجتماعی موسسه مهاجرتی افق ماندگار مانند : اینستاگرام ، تلگرام ، لینکدین ، یوتیوب ، آپارات و … با ما در ارتباط باشید.

همچنین جهت اطمینان خاطر از اینکه پرونده شما نیز همانند سایر کلاینت های عزیز ما به خوبی و تا در زمان دریافت ویزا و شروع برنامه در کشور مقصد به خوبی و با دقت پیگیری خواهد شد نمونه از رضایت های مشتریان ما دیده ، بخوانید و بشنوید.

مشاوره مهاجرت تلفنی رایگان

سوالات متداول

چه زمانی اپلای برای دانشگاه های آلمانی را شروع کنم؟

ددلاین درخواست پذیرش تحصیلی برای دانشگاه های آلمانی معمولا اواسط ژولای برای ترم زمستان و اواسط ژانویه برای ترم تابستان می باشد. با این حال، توصیه می شود که فرآیند پذیرش را تا حد امکان هر چه زودتر شروع کنید به این دلیل که برای برخی رشته ها ممکن است ددلاین زودتر سر برسد. همچنین ضروری است که زمان کافی جهت آماده سازی مدارک مورد نیاز و ویزا در نظر بگیرید. به طور کلی اگر علاقه مند به ادامه تحصیل در آلمان هستید، فرآیند درخواست را هر چه زودتر شروع کنید.

آیا اسکولارشیپ یا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در آلمان وجود دارد؟

بله؛ اسکولارشیپ هایی برای دانشجویان بین المللی در آلمان وجود دارد. سرویس تبادل آکادمیک آلمان یا DAAD مجموعه متنوعی از اسکولارشیپ ها برای دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس ارائه می دهد. سازمان های خصوصی زیادی وجود دارند که اسکولارشیپ هایی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. بنابراین، فرصت های متعددی وجود دارد که می تواند برای ادامه تحصیل در آلمان به عنوان کمک مالی برای شما در نظر گرفته شود.

آیا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانشجویان بین المللی در آلمان واقعا رایگان است؟

بله؛ هیچ هزینه شهریه ای در اغلب دانشگاه های دولتی آلمان از شما دریافت نخواهد شد. اما، هزینه های اداری که دانشجویان باید پرداخت کنند حدود 200 تا 500 یورو در ترم می باشد. علاوه بر آن، دانشجویان باید هزینه بیمه درمانی و سایر هزینه های زندگی خود را نیز پرداخت کنند. در غیر این صورت، تحصیل در آلمان هنوز برای دانشجویان بین المللی می تواند مقرون به صرفه باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *