هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی در آلمان گروه بین المللی افق ماندگار

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی در آلمان

آلمان به طور کلی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی گران نیست. تنها داشتن تمکن 11208 یورو کافیست تا شانس گرفتن ویزای شما در آلمان افزایش یابد؛ اگر می خواهید تحصیل موفقیت آمیزی خارج از کشور داشته باشید، باید هزینه ها را به درستی تخمین بزنید و مطمئن باشید که می توانید تمامی آنها را کاور کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت برای زندگی و ادامه تحصیل در آلمان باید انتظار چه مقدار هزینه را داشته باشید:

تمکن مالی و هزینه شهریه

اثبات تمکن مالی

به منظور دریافت ویزای دانشجویی آلمان لازم است که اسناد تمکن مالی خود را ارائه دهید. این امر توان پرداخت هزینه های تحصیل شما در آلمان را تضمین می کند. از ژانویه 2021 انتظار می رفت که مبلغ 861 یورو در ماه/ 10332 یورو در سال، جهت تمکن مالی ارائه شود. از ژانویه 2023 مبلغ مورد نیاز سالانه زمانی که برای ویزا اپلای می کنید و باید در یک حساب بلوکه شود به میزان 11.208 یورو افزایش یافت.

برای درخواست های ویزا که از اول سپتامبر 2019 ارسال شده اند، باید مدرکی مبنی بر این مبلغ ارائه شود. فرم های قابل قبول اثبات تمکن مالی شامل اثبات درآمد والدین، مبلغی تخصیص داده شده در یک حساب بلوکه شده یا مدرکی مبنی بر رسید دریافت اسکولارشیپ مشخص، می باشد. می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران تماس بگیرید.

حساب بلوکه یا مسدود شده

دانشجویان بین المللی زیادی از یک حساب بلوکه شده جهت تامین مالی هزینه های تحصیل خود در آلمان استفاده می کنند. میزان پولی که به یک حساب بلوکه شده انتقال می دهید تا زمانی که وارد کشور آلمان نشوید، قابل دسترسی نیست؛ مهم است که مدارک را هر چه زودتر ارائه دهید. فرم های تکمیل شده، همراه با یک کپی از پاسپورت شما، باید قبل از ارسال به بانک مورد نظرتان، توسط یک نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور شما تایید شود. بانک ها هزینه ای بین 50 تا 150 یورو جهت تنظیم حساب بلوکه شده از شما دریافت خواهند کرد. به محض اینکه به آلمان برسید، کارت بانکی برای شما صادر خواهد شد که می توانید با استفاده از آن به پول خود دسترسی داشته باشید. با این حساب بانکی ممکن است تنها اجازه برداشت مبلغ مشخصی به صورت ماهیانه داشته باشید (برای دانشجویان در حال حاضر 934 یورو در ماه).

هزینه های شهریه

بسیاری از موسسات تحصیلات تکمیلی در آلمان توسط دولت تامین مالی می شوند. به طور کلی هیچ هزینه ای برای دوره های آموزشی لیسانس یا اکثر دوره های آموزشی فوق لیسانس در مقطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد. پرداخت هزینه شهریه ممکن است برای برخی از برنامه های تحصیلات تکمیلی اجباری باشد اما به طور خاص در مقایسه با سایر کشورها مبلغ بالایی نیست. موسسات تحصیلات تکمیلی غیردولتی ممکن است درخواست پرداخت مبلغی برای هزینه های اصلی برنامه های تحصیلی خود داشته باشند.

با این حال، ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ تصمیم گرفته است که از ترم زمستان 2017-2018 به بعد، هزینه ای جهت تحصیل شهروندان غیر اتحادیه اروپا معادل 1500 یورو در هر ترم جهت مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دیپلم و آزمون دولتی) دریافت کند. این هزینه ها برای دانشجویان دکترا اعمال نمی شود. دانشجویانی که به تازگی برنامه تحصیلی خود را در Baden-Württemberg شروع کرده اند اما تا زمستان 2017- 2018 فارغ التحصیل نشده اند نیز مشمول هزینه های فوق الذکر نخواهد بود.

سهم هر ترم

در آلمان، تمامی دانشجویان در موسسات آموزشی تحصیلات تکمیلی باید هزینه هر ترم را پرداخت کنند، این پرداخت ارتباطی به شهریه ندارد بلکه کمک های شما به خدمات دانشجویی و دولت دانشجویی (AStA) را پوشش می دهد. در موسسات تحصیلات تکمیلی زیادی این هزینه شامل بلیط هر ترم می شود که به شما اجازه استفاده از حمل و نقل عمومی در منطقه مورد نظر را می دهد. هزینه هر ترم بین موسسات آموزشی تحصیلات تکمیلی متفاوت و از 100 تا 350 یورو متغیر می باشد، این مبلغ هنگام ثبت نام و قبل از شروع هر ترم جدید باید پرداخت شود. ممکن است متحمل هزینه های اضافی مرتبط با تحصیلات خود شوید، به عنوان مثال هزینه کتاب های تخصصی و کپی ها، بسته به رشته تحصیلی تان و …

تفکیک سهم یک ترم

هزینه های زندگی

هزینه هایی که در جریان یک زندگی عادی رخ می دهد مانند هزینه مسکن، غذا، پوشاک و فعالیت های تفریحی، هزینه های زندگی نامیده می شود. این هزینه ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در حد متوسط است که حتی گفته می شود به طور قابل توجهی کمتر از کشورهایی مانند دانمارک، لوگزامبورگ یا سوئیس می باشد اما در مقایسه با کشورهایی مانند لهستان، جمهوری چک یا ایتالیا بالاست.

به طور متوسط، یک دانشجوی آلمانی هزینه ای معادل 867 یورو در ماه دارد که شامل اجاره مسکن، هزینه های سفر، مواد غذایی، پوشاک، مواد آموزشی، بیمه درمانی، تلفن، اینترنت، هزینه های رادیو، تلویزیون و فعالیت های تفریحی می باشد. دانشجویان بین المللی معمولا نسبت به دانشجویان آلمانی پول کمتری در اختیار دارند: به طور متوسط، آنها می توانند مبلغ 725 یورو در ماه هزینه کنند. اگر در مسکن مقرون به صرفه ای زندگی می کنید و در رابطه با پول خود صرفه جویی های لازم را دارید مدیریت کردن مجموعه این هزینه ها بسیار آسان خواهد بود.

توصیه: تخفیف هایی برای دانشجویان وجود دارد؛ اگر کارت دانشجویی خود را ارائه دهید اغلب هزینه کمتری برای بلیت های تئاتر، موزه، اپرا، سینما و سایر موسسات فرهنگی خواهید پرداخت.

اگر اهل ورزش هستید، نگاهی به برنامه های ورزشی موسسه آموزشی خود بیاندازید: برخی از پیشنهادات برای دانشجویان رایگان است. برای برخی از آنها، هزینه شرکت در دوره باید پرداخت شود، اما معمولاً بسیار مقرون به صرفه است.

 

جهت اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی اینستاگرام موسسه مهاجرتی افق ماندگار را دنبال کنید.

همانطور که هزینه های انرژی به طور ثابت و در لحظه در حال افزایش است، در اینجا توصیه هایی برای نحوه ذخیره انرژی در منزل به شما ارائه می دهیم:

متوسط هزینه های یک دانشجوی آلمان

  • اجاره (شامل هزینه های آب و برق): 332 یورو
  • غذا: 154 یورو
  • پوشاک: 48 یورو
  • هزینه های حمل و نقل (حمل و نقل عمومی/ ماشین): 116 یورو
  • بیمه درمانی، هزینه پزشک، داروها: 96 یورو
  • مجوز تلفن/اینترنت/رادیو و تلویزیون، هزینه پست: 32 یورو
  • لوازم آموزشی (کتابها و …): 24 یورو
  • تفریح، فرهنگ و ورزش: 65 یورو

جمع کل: 867 یورو

هزینه های روزانه به طور متوسط:

  • یک قرص نان (به طور متوسط 500 گرم): 2 یورو
  • یک کیلوگرم سیب زمینی: 0.99 یورو
  • یک لیتر شیر: 0.90 یورو
  • یک بطری آب معدنی (0.75 لیتر): 0.80 یورو
  • یک فنجان قهوه (در کافی شاپ): 2.50 یورو
  • یک لیوان آبجو (در یک بار): 3 یورو
  • یک پیتزا (در رستوران): 7 یورو
  • یک وعده نهار (در کافه تریا): 2.50 یورو
  • یک تیشرت: 10-15 یورو
  • یک شلوار: 30 تا 100 یورو
  • یک بلیط سینما (با تخفیف دانشجویی): 6 یورو
  • یک بلیط تئاتر (با تخفیف دانشجویی): 6 تا 30 یورو
  • یک بلیط موزه (با تخفیف دانشجویی): 2 تا 8 یورو

گزینه های تامین مالی:

به محض اطلاع از هزینه تحصیل در آلمان، باید شروع به فکر کردن درباره نحوه تامین مالی مدرک تحصیلی خود باشید. دانشجویان بین المللی اجازه کار نامحدود در آلمان را ندارند. یک شغل جانبی می تواند بودجه شما را افزایش دهد، اما تامین تمامی هزینه های زندگی شما از این طریق، بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین ایده خوبی به نظر می رسد که برای یک اسکولارشیپ درخواست دهید. موسسات آموزشی زیادی، برای مثال DAAD، بنیادهای مرتبط با احزاب و سازمان های وابسته به کسب و کار از دانشجویان بین المللی حمایت و پشتیبانی مالی می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *