مهاجرت کاری به کانادا با گروه مهاجرتی افق ماندگار

مهاجرت کاری کانادا

مهاجرت کاری کانادا، هرآنچه که باید بدانید

مهاجرت کاری کانادا ، در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص در رشته­ های پزشکی، مهندسی، کارآفرینان و سرمایه­ گذاران، برنامه ای بسیار محبوب است. زیرا متقاضی بدون آنکه لازم باشد از صفر شروع کند، ادامه ­ی فعالیت و پرستیژ اجتماعی ـ کاری خود را در کشوری دیگر پی می گیرد. این نوع از مهاجرت بر خلاف آنچه در ظاهر نشان می­دهد، از چالش­ های بیشتری نسبت به مهاجرت تحصیلی کانادا برخوردار است.

در مهاجرت تحصیلی، عملاً زمینه کاری را از صفر شروع کرده و به تدریج پیشرفت می ­کنید. که این مدل خود، باعث کسب تجربیات بیشتر و درک بهتری از محیط فرهنگی کشور مقصد شده و در آینده برای اقامت دائم نیز با مشکلات کمتری مواجه خواهید بود و در رزومه شما ، تحصیل ، کار و تجربیات عمومیِ کشور هدف افزوده خواهد شد.

اما در مهاجرت کاری، شما می ­توانید از نیمه ­های مسیر پیشرفت، کار خود را به عنوان یک شاغل آغاز کنید، که باعث خواهد شد با فرهنگ، زبان، و محیط اجتماعی کشور مورد تقاضا کمتر آشنا شده و همین امر ممکن است باعثِ کُندی حرکت شما در مسیر پیشرفت شود.

به هر روی، با پشتکار و تلاش بیشتر، می­ توانید جای خود را بازار کارِ کشور مورد نظر پیدا نموده و زندگی بهتری را برای خود و خانواده ­تان بسازید.

اما مهاجرت کاری شامل چه روش هایی دارد؟

کارآفرینان

اولین گروه مهاجرین کاری ، کارآفرینان استارتاپی به خصوص در زمینه آی­ تی می­ باشند. این دسته از کارآفرینان با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز و خلاقیت و مهارتِ خود، طرحی نوین و جسورانه را برای حل یک مشکل قدیمی و یا ایجاد یک روش بهتر برای بخش های مختلف زندگی، خلق می­ کنند. این گونه ایده­ ها، حتی زمانی که هنوز بر روی کاغذ هستند، در صورتی که سرمایه­ گذاری مناسب در کشور هدف پیدا کنند، می­ توانند منجر به مهاجرت صاحب ایده به آن کشور شود تا ایده های خود را در آن کشور اجرا نمایند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 17.jpg است

خوداشتغالی

روش دیگر در زمینه مهاجرت به کانادا، مهاجرت کاری از طریق خود اشتغالی است. صاحبان بسیاری از حرفه­ ها در صورتی که تجربه بالا و علی الخصوص جهانی و بین المللی داشته باشند، قابلیت مهاجرت به کشور مد نظر را دارند. یکی از این حرفه­ ها شامل ورزشکاران قهرمان در سطح مسابقات جهانی و المپیکی است. خصوصاً در رشته­ هایی که در کشورِ هدف شانس زیادی برای قهرمانی در آن وجود ندارد؛ مثلاً از میان دو قهرمان ورزشی، تکواندوکار و کشتی گیری که تقاضای ویزای ورزشکاری برای کشور کره جنوبی را دارند، مسلماً شانس کُشتی­ گیر در مهدِ تکواندوی جهان، بیشتر از تکواندوکار خواهد بود!

اما فعّالین در حرفه­ های هنری هفتگانه، گرافیک، فیلم و فنون پشتِ صحنه نظیر فیلمبرداری، در صورت کسب جوایز جهانی و همکاری با عوامل بین المللی، می ­توانند شانس خوبی برای مهاجرت کاری و فعالیت در کشور مورد نظر در زمینه ­های هنری را داشته باشند. چرا که رشته ­های هنری نقش بسیار زیادی در صنعت مهم و پولساز سرگرمی دارند و تقاضا برای آنها همیشه بوده و خواهد بود. اما شما باید با سیلِ رقبای بین المللی رقابت کنید و این ممکن است کار شما را اندکی سخت کند.

حتی مشاغلی مانند کشاورزی نیز برای مهاجرت کاری شانس خوبی دارند و کشورهایی نظیر استرالیا مسیر مهاجرت را برای کشاورزان حرفه­ ای خصوصاً در زمینه گیاهانِ بومی کشورِ مهاجر، فراهم می ­آورند.

جهت اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی اینستاگرام موسسه مهاجرتی افق ماندگار را دنبال کنید.

 

سرمایه گذاری

اما دیگر نوع مهاجرت، مهاجرت از طریق سرمایه ­گذاری است. این روش برای افرادی که اندوخته قابل توجهی دارند، بسیار جذاب خواهد بود. سرمایه ­گذاری از طریق خرید ملک در کشور همسایه ما، یعنی ترکیه، از در دسترس ترین انواع مهاجرت است. برخی کشورهای اروپایی نیز این امکان را فراهم کردند. اما کشوری مانند کانادا، سرمایه گذاری از طریق ملک را دلیلی برای مهاجرت و اقامت در آن کشور نمی ­داند، چرا که سنگ بنای این کشورها بر صنعت و چرخش پول است. پس، اگر با پول خود در صنعتی سرمایه­ گذاری کنید شانس اقامت خواهید داشت، اما برخلاف ترکیه، با خرید ملک در کانادا به این آرزو دست نخواهید یافت.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 24.jpg است

یافتن کارفرما در کشور مقصد

یکی دیگر از انواع مهاجرت کاری، یافتن کارفرمایی است که به تخصص شما نیاز داشته باشد. در این روش، شخصی در کشورِ مقصد تقاضای شخصی را برای کارِ مورد نظر، به دولت ارائه می م­دهد. در صورتی که چنین شخصی در داخل کشور مقصد نبود، کارفرما می­تواند از شهروندان سایر کشورها برای این شغل استفاده کند. کشورهای عربی مانند کویت و عمان از این روش برای مشاغل اختصاصی به خصوص پزشکی استفاده بسیاری می­کنند. همچنین در کانادا، آمریکا و سایر کشورها نیز این روش محبوبیت زیادی دارد و سالانه افراد بسیاری از این طریق جذب این کشورها می­شوند.

کسب و کار در کانادا

طبق اعلام سازمان CFIB میانگین نرخ خالی شغل در کسب و کار کانادا برای چهار فصل متوالی 2 الی 3 درصد بوده است. این بدان معناست که 429.000 شغل در بخش خصوصی در مدت چهار ماه، در سه ماهه دوم سال 2019 بدون نیروی کار خالی مانده اند. در واقع حاکی از 23.000 نفر بیشتر از سه ماهه دوم سال 2018 است.

“اگرچه به نظر می رسد اقداماتی انجام شده است اما هنوز برخی از بازارهای کار در کانادا وجود دارند که با کمبود نیرو مواجه هستند و در صورت اصلاح همچنان از لحاظ نرخ متوسط ملی بالاتر خواهد رفت.” نرخ شغل خالی مانده تحت تأثیر چشم اندازهای آینده، اندازه کسب و کار (Business in Canada) و ویژگی های خاص آنها است.

ما همچنین شاهد فشار شدید برای افزایش دستمزدها در شرکتهایی هستیم که جای خالی دارند. “در حالی که این میزان از فرصت های شغلی نشانه ای از رشد اقتصادی است، ما کمبود نیروی کار نباید مانع موفقیت کسب و کار شود.” در این سه ماهه گذشته کارفرمایان با حداقل یک جای خالی، متوسط سطح دستمزد سازمان را 2.3 درصد افزایش داده اند، در حالی که مشاغل که شغل خالی نداشتند افزایش 1.5 درصد را در دستور کار خود قرار دادند. بخش های جغرافیای استان و صنعت نیز در تعیین نرخ جای خالی نقش اساسی دارند.

جای خالی ها براساس استان:

نرخ خالی اشتغال بخش خصوصی در بریتیش کلمبیا و کبک بالاترین میزان بود و 9/3 درصد به آن اختصاص داشت. در کبک، 116000 شغل خالی مانده و در برتیش کلمبیا 74700 شغل بدون نیروی کار وجود دارد. نرخ جای خالی در B.C از سال گذشته اندکی بالا رفته است، در حالی که کبک نسبت به سه ماهه اول سال 2019 کاهش جزئی را در کسب و کار در کانادا به ثبت رسانده است.

انتاریو و نیوبرانزویک با میانگین ملی اختلاف نزدیکی داشتند. انتاریو با 2/3 درصد، در حالی که روند افزایش نیوبرانزویک به 3.1 درصد همچنان کمی پایین تر بود. نرخ ها در بخش هایی از کشور مانند Manitoba روند صعودی دارند، جایی که نرخ جای خالی در این سه ماه 2.6 درصد بود. این رقم بیانگر 11.500 شغل پرنشده است. جزیره پرنس ادوارد پس از افزایش 0.2 درصد نسبت به سه ماهه قبلی، اکنون 2.2 درصد است که بیشتر از استان های دیگر است. نرخ شغل خالی در نیوفاندلند و لابرادور تا 2.0 درصد افزایش یافته است. در نوا اسکوشیا 2.3 درصد نرخ خالی شغل بوده و تغییر نکرده است.

در ساسکاچوان و آلبرتا این نرخ کاهش یافته است. در ساسکاچوان، میزان خالی بودن شغل بخش خصوصی با اندکی کاهش به 2.1 درصد رسیده و در واقع 7،400 شغل بدون کارمند یا کارگر بوده است. همچنین آلبرتا با کاهش جزئی به 1.9 درصد رسیده است که کمترین میزان در کل کشور است.

در جدول ذیل، جایگاه های شغل خالی مانده بر اساس هر استان نشان داده شده است:

مشاغل بدون شاغلتغییرنرخ خالی بودناستان
116,000 3.9%کبک
74,700+0.1%3.9%بریتیش کلمبیا
169,900-0.1%3.2%انتاریو
7,400+0.1%3.1%نیو برانزویک
11,500+0.1%2.6%منیتوبا
7,100 2.3%نوا اسکوشیا
1,000+0.2%2.2%جزیره پرنس ادوارد
7,400-0.1%2.1%ساسکاچوان
3,000+0.1%2.0%نیو فاندلند و لابرادور
31,300-0.1%1.9%آلبرتا

 

برنامه های مهاجرت کانادا:

کانادا برای رفع این مشکل از برنامه های مهاجرتی استفاده کرده تا از این طریق بتواند کارفرمایان را با کارگران دارای مهارت که قصد مهاجرت به کانادا دارند، مرتبط سازد.

اکسپرس اینتری:

با اینکه اکسپرس انتری یک سیستم است نه برنامه مهاجرتی، اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا از این سیستم برای انتخاب تعدادی متقاضی مهاجرت کاری به کانادا در کسب و کار برای اقامت دائم استفاده می کند. این اداره این کار را از طریق سه برنامه زیر انجام می دهد:

  • Federal killed Worker Program
  • Canadian Federal Skilled Trades Class
  • Canadian Experience Class

همچنین برخی از برنامه های مهاجرت استانی جزو سیستم اکسپرس انتری هستند.

بریتیش کلمبیا:

Pilot Tech Program Nominee Tech

در واقع برای جذب نیروی کار خارجی در بخش فناوری می باشد برای جذب افرادی است که می خواهند در غربی ترین استان کانادا زندگی و کار کنند. متقاضیان دارای پیشنهاد شغلی در یکی از 29 مشاغل در بخش فناوری هستند، برای دریافت دعوتنامه درخواست (ITA) در یک قرعه کشی هفتگی وارد می شوند. این پایلوت در سال 2017 به عنوان پاسخی به تقاضای استان برای نیروی کار فنی راه اندازی شد و تا ژوئن سال 2020 تمدید می شود.

مناطق آتلانتیک کانادا:

پایلوت مهاجرت آتلانتیک (Atlantic Immigration Pilot Program) به کارفرمایان در یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا اجازه می دهد تا در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نیروی کسب و کار بین المللی را استخدام کنند. استانهای شرکت کننده شامل نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد هستند.

مهاجرت به مناطق شمالی روستایی :

پایلوت مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی نیازهای جوامع روستایی خارج از استان های آتلانتیک و استان کبک را برطرف می کند. جوامعی با جمعیتی کمتر از 50.000 نفر که در بیش از 75 کیلومتری یک کلان شهر واقع شده اند، قادر به همکاری با IRCC برای طراحی برنامه های مهاجرتی هستند که نیازهای آنها را پشتیبانی می کنند. دولت کانادا هنوز جزییاتی درباره نحوه مهاجرت نامزدها از طریق این پایلوت را اعلام نکرده است. منیتوبا از قبل دارای سیستم محور جامعه است و سیستمی را طراحی کرده است که مرتبط به اکسپرس اینتری است و متقاضیان در شغل های ذیل می توانند شاغل باشند:

  • جوشکار
  • نجاران
  • آشپزها
  • لوله کش

کبک:

استان کبک سیستم مهاجرتی خاص خود را در خارج از Express Entry دارد. متقاضیان علاقمند به مهاجرت از طریق یک برنامه اقتصادی، کاری در کبک می توانند از طریق یکی از راه های زیر درخواست CSQ کنند:

  • Quebec Skilled Worker Program
  • Programme de l’expérience québécoise(Quebec Experience Class, PEQ)
  • Quebec Investor Program
  • Quebec Entrepreneur Program
  • Quebec Self-Employed Person Program

گواهینامه انتخاب کبک (CSQ) سندی است که توسط وزارت مهاجرت کبک صادر شده و دارنده می تواند با موفقیت در کبک  ساکن شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *