معرفی کشورها: کشور کانادا

کانادا کشوری در آمریکای شمالی است. این کشور از اقیانوس اطلس در شرق ، تا اقیانوس آرام در غرب امتداد دارد و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی می رسد. کانادا با ایالات متحده هم مرز است. جغرافیای کانادا مملو از دشت ها و کوهستان های زیبا است، که برای طبیعت دوستان مکانی رویایی محسوب می شود. کانادا، دومین کشور بزرگ جهان از نظر وسعت پس از روسیه است تقریباً دو پنجم شمالی قاره آمریکای شمالی را اشغال کرده است.

اما نظام حکومتی کانادا دموکراسی پارلمانی ، فدراسیون و سلطنت مشروطه است. رئیس کشور، پادشاه انگلستان و رئیس دولت نخست وزیر کانادا است.  این کشور دارای ۱۳ بخش زیر ملی ، ده استان و سه قلمرو است که هر استان دارای سیستم حکومت محلی است. پایتخت سیاسی کانادا، اوتاوا نام دارد که البته چهارمین شهرِ مهمِ آن است.

کشور کانادا شامل هزاران جزیره مجاور ، به ویژه نیوفاندلند درشرق و مجمع الجزایر قطب شمال است .

کشورکانادا دارای 39 میلیون نفر جمعیت (در سال 2022) است که تنهاحدود ۱۰ درصد از آنها با ساکنان ایالات متحده همسایه هستند. در سال 2019 این کشور در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد رتبه ۱۳ و رتبه یازدهم را در طبقه بندی شادترین کشورهای جهان کسب کرد. 

منطقه امروزی کانادا مدت ها بخشی از مستعمره آمریکای شمالی بوده است .

با وجود وسعت زیاد کانادا ، این کشور یکی از کم جمعیت ترین کشورهای جهان است .

گروه های قومی و زبان رسمی کشور کانادا

کانادا شامل ترکیبی از گروه های مختلف ملی و فرهنگی است که در زمان اولین سرشماری در سال ۱۸۷۱ حدود نیمی ازجمعیت انگلیسی و تقریباً یک سوم فرانسوی بودند. قانون اساسی کانادا هم انگلیسی و هم فرانسوی را به عنوان زبانهای رسمی تعیین کرده است. با این حال ، زبان انگلیسی در اکثر نقاط کشور غالب است و فقط استان نیوبرانزویک ، به طور رسمی دو زبانه است .اما استان کبک به صورت رسمی زبانِ فرانسوی را زبان اصلی خود اعلام کرده است و زبان فرانسه زبان چهار پنجم جمعیت این استان می باشد.

اقتصاد کشور کانادا

درطول قرن بیستم ، صنایع تولیدی و خدمات اهمیت فزاینده ای پیدا کردند. در پایان قرن بیستم ، نیروی کشاورزی و معدن کمتر از ۵ درصد از نیروی کار کانادا را تشکیل می داد ، در حالی که تولیدات یک پنجم و خدمات ، از جمله حمل و نقل ، تجارت ، امور مالی و سایر فعالیتها ، تقریبا سه چهارم نیروی کار را در اختیار داشتند.

سالهاست که کانادا از صنایع تولیدی خود از طریق تعرفه های محافظتی بر کالاهای تولیدی وارداتی حمایت می کند. در نتیجه ، بسیاری از شرکت های آمریکایی برای تأمین بازار کانادا شعبه کارخانه های خود راتاسیس کردند.

یکی دیگر از ارکان اصلی سیاست اقتصادی کانادا ، اعطای یارانه از سوی دولت برای تحریک توسعه اقتصادی در مناطق با رشد کند بوده است.

به طور کلی اقتصاد کانادا تحت سلطه بخش خصوصی است ، اگرچه برخی از شرکتها (به عنوان مثال ، خدمات پستی ، برخی از خدمات برق و برخی خدمات حمل و نقل) همچنان در مالکیت عمومی هستند .

صنعت کشاورزی در کانادا کاملاً خصوصی است اما به منظور رقابت با صنعت کشاورزی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به یارانه های دولتی وابسته است.

آب و هوای کشورکانادا

به دلیل وسعت زیاد عرض جغرافیایی ، آب و هوای کانادا دارای تنوع وسیعی است و آب و هوای آن عمدتاً سرد است. اما تابستانهای کوتاه و گرم در مقابل زمستانهای طولانی و سرد، آن را دلپذیر کرده است.

جنوب انتاریو و کبک دارای آب و هوایی با تابستانهای گرم و مرطوب و زمستانهای سرد و برفی هستند ، شبیه به برخی از مناطق غرب میانه آمریکا. به جز سواحل غربی ، تمام کانادا دارای فصل های زمستانی با دمای متوسط ​​زیرصفرو با پوشش مداوم برف است.

سواحل بریتیش کلمبیا دارای آب و هوای معتدل و زمستانی معتدل و بارانی است. اما در سواحل شرقی و غربی کانادا، بالاترین میانگین دماعموماً در دمای پایین ۲۰ درجه سانتی گراد است.

بهترین زمان برای سفر به کشور کانادا

بهترین زمان برای سفر به کانادا ، به ویژه در استانهای جنوبی و مرکزی ، اواخر تابستان و اوایل پاییز بین ماه آگوست و سپتامبر است. اما در اواخر بهار تا اوایل تابستان یعنی از ماه مه تا ژوئن نیز زمان مناسبی برای سفردر نیمه پایینی کشور کانادا می باشد.

باید توجه داشت که در ماه جولای در تابستان شاهد دمای بالایی در جنوب کشور هستیم اما در مناطق شمالی قطبی و زیر قطبی هوا مناسب است.

نکته حائز اهمیت این است که از ماه دسامبر تا فوریه در زمستان، به علت سرما و برف زیاد، بدترین زمان سفر به کانادا است.