تحصیل در کالج های کانادا

تحصیل در کالج های کانادا

کالج ها مراکزی در کانادا هستند که دانشجویان خود را به صورت مهارت محور آموزش می دهند و تمرکز اصلی آن ها در جهت بهبود مهارت های دانشجو جهت ورود به بازار کار می باشد. اغلب آنها دارای دوره های کارآموزی یا co-op هستند که به عنوان بخشی از دوره اصلی توسط کالج، به شرکت ها و سازمان ها معرفی و آموخته های خود را به مرحله عمل تبدیل می کنند. قبل از اقدام برای تحصیل در کانادا شما باید اطلاعاتی درباره کالج ها و دانشگاه های کانادا داشته باشید که در این مقاله از گروه مهاجرتی افق ماندگار به بررسی کالج های کانادا می پردازیم

تحصیل در کالج های کانادا

دانشجویان بین المللی می توانند برای هر کالجی در کانادا درخواست پذیرش تحصیلی خود را ارسال کنند و در صورتی که شرایط پذیرش کالج مورد نظر و نمره آزمون زبان داشته باشند جهت ادامه فرآیند مهاجرت تحصیلی اقدام کنند. با مراجعه به وبسایت کالج ها می توانید از در دسترس بودن دوره و رشته مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

دوره هایی که در کالج های کانادا تدریس می شود

لطفا توجه داشته باشید که برخی دوره ها به شدت رقابتی هستند و ممکن است برای متقاضیان بین المللی در دسترس نباشند. کالج ها هنگام پذیرش متقاضیان این رشته ها، معمولا اولویت را به مقیمان دائم استانی و کانادا می دهد. برخی از رشته ها نیز تنها برای مقیمان کانادایی در دسترس بوده و برای متقاضیان بین المللی هیچ گونه دسترسی وجود ندارد.

نحوه اپلای به عنوان دانشجوی بین المللی

می توانید برای هر رشته ای که مورد علاقه شماست، در کالج مورد نظرتان درخواست دهید و در صورتی که شرایط مورد نظر جهت پذیرش از جمله نمره مهارت زبان را داشته باشید و کالج مدنظر شما برای دانشجویان بین المللی ظرفیت داشته باشد، در این کالج پذیرفته شوید. لطفا توجه داشته باشید اولویت پذیرش در رشته هایی که رقابت در آنها زیاد است، با مقیمان دائم استانی و کشور کاناداست. برخی از این رشته ها در وبسایت کالج ها برای متقاضیان بین المللی در دسترس نیست ولی برای شهروندان کانادایی و مقیمان دائم قابلیت ثبت نام دارد.

بنابراین لطفا اطلاعات کالج و رشته مورد علاقه خود را قبل از اقدام جدی در وبسایت با دقت چک کنید. فرآیند پذیرش برای هر کالج متفاوت است.

به عنوان متقاضی بین المللی، باید بدانید که ارسال کامل درخواستتان به همراه مدارک مورد نیاز می تواند به پردازش به موقع پذیرش تحصیلی شما توسط کالج کمک زیادی کند. بسته به کالج و رشته ای که برای آن اپلای می کنید، فرصت آپلود اسکن مدارک برای درخواست پذیرش خود را دارید. وبسایت کالج ها را برای جزئیات بیشتر درباره نحوه ارسال مدارک چک کنید.

چک لیست زیر را قبل از شروع اپلای، بررسی کنید:

  • وبسایت کالج مورد نظر را برای بررسی این موضوع که چه رشته هایی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است، چک کنید.
  • وضعیت رشته خود را بررسی کنید تا از باز بودن ثبت نام برای ترم مورد نظر مطمئن شوید
  • تاریخ شروع دوره و دسترسی آن را بررسی کنید تا شرایط مورد نیاز برای ثبت نام را بدانید
  • شرایط پذیرش را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید برای رشته مورد نظر واجد شرایط هستید
  • نسخه های مدارک تحصیلی ترجمه و تایید شده خود را به همراه نسخه صفحه اول پاسپورت، آماده کنید.

اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را مطالعه کنید.

اپلیکیشن فی یا هزینه بررسی مدارک در کالج های مختلف، متفاوت است و باید به صورت الکترونیکی قبل از ارسال درخواست، پرداخت شود.

برخی کالج ها ورودی ها یا تاریخ شروع ترم متفاوتی دارند که به شما آزادی عمل برای انتخاب بهترین زمان جهت شروع تحصیلتان را می دهد.

کالج ها شروع به پذیرش درخواست ثبت نام را در دوره های زمانی مختلف در یک سال تحصیلی انجام می دهند. برای مثال: در اکتبر، یک کالج ممکن است شروع به پذیرش درخواست ها برای رشته هایی داشته باشد که در سال تحصیلی پیش رو (آگوست یا ژولای) شروع می شوند. به خودتان کمی زمان بدهید تا درخواستتان و هر نوع مدارک لازم برای مهاجرت از جمله نمره مهارت زبان را قبل از شروع تحصیل، تکمیل و ارسال کنید.

با توجه به نوع کشوری که در آن زندگی می کنید، فرآیند اخذ مجوز تحصیلی از هر جایی ممکن است بین 1 تا 9 ماه طول بکشد. باید نامه پذیرش رسمی از یکی از موسسات آموزشی تعیین شده یا DLI های تایید شده اداره مهاجرت کانادا به علاوه یک پاسپورت معتبر و اسناد سفر داشته باشید تا بتوانید برای مجوز تحصیلی درخواست دهید.

مدارک تحصیلی و ریزنمرات: اگر لازم است، می توانید مدارک تحصیلی و ریزنمرات خود را ترجمه کنید.

حداقل نمره و مدرک زبان برای پذیرش از کالج های کانادا

مهارت زبان انگلیسی

اگر زبان انگلیسی زبان اول شما نیست و برای دوره ای به این زبان اپلای می کنید، تاییدیه مهارت زبان انگلیسی شما مورد نیاز است. اگر برای دوره ای به زبان فرانسه درخواست می دهید، باید آزمونی برای ارزیابی زبان فرانسه جهت تعیین مهارتهای زبان فرانسوی خود بگذرانید.

آزمون زبان انگلیسی

3 مرکز خدماتی زیر مهارتهای زبان افرادی که زبان انگلیسی، زبان اول آنها نیست را ارزیابی می کند. با کالجی که می خواهید از آن پذیرش بگیرید، تماس بگیرید تا آزمون و نمره مورد نیاز کالج را دریابید.

تافل: وبسایتwww.ets.org/toefl        تلفن: 1.877.863.3546

آیلتس: وبسایت: Ielts.org

CAEL: وبسایت: Cael.ca

اگر در آزمون زبان دیگری غیر از موارد بالا، شرکت کرده اید، لطفا با دپارتمان بین المللی کالج خود تماس بگیرید و ببینید که شرایط آنها به چه نحوی است و نتایج کدام آزمون زبان را می پذیرند.

برخی کالج ها ممکن است از شما بخواهند آزمون ارزیابی زبان کالج را بگذرانید و/ یا در یک دوره زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم قبل از اینکه به عنوان دانشجوی تمام وقت کالج پذیرفته شوید، ثبت نام کنید.

ارتقا زبان انگلیسی

کالج های زیادی، زبان انگلیسی را به عنوان دوره های آموزش زبان دوم ارائه می دهند تا به بهبود مهارتهای زبان شما کمک کنند. با اداره بین المللی کالج انتخابی خود برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

هزینه شهریه دانشجویان بین المللی در کالج های کانادا

دانشجویان بین المللی باید هزینه ای بابت شهریه هر ترم با توجه به رشته و کالج انتخابی پرداخت کنند. علاوه بر آن هزینه های اضافی دیگری نیز باید به کالج پرداخت شود. به خاطر داشته باشید برای مراقبت های پزشکی، بیمارستانی یا دندانپزشکی توسط دولت کانادا بیمه نیستید. با این حال، اکثر کالج ها دارای یک برنامه درمانی برای دانشجویان بین المللی هستند. جهت دریافت جزئیات بیشتر، با دفتر بین المللی کالجی که قصد ثبت نام در آن را دارید، تماس بگیرید.

نمی توانید از دولت کانادا کمک مالی دریافت کنید. به عنوان بخشی از مدارک مورد نیاز مهاجرت، لازم است تمکن مالی کافی برای حمایت کامل خود و اعضای تحت تکفل خود را در طول مدت اقامتتان در کانادا نشان دهید.

مقاله دریافت اطلاعات بیشتر درباره بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی را می توانید مطالعه کنید.

به محض اینکه دانشجویان بین المللی در یکی از کالج ها ثبت نام کردند، معمولا برای بورسیه ها و جوایزی واجد شرایط می شوند که سایر دانشجویان نیز می توانند از آن استفاده کنند.

شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی

دولت کانادا پذیرش دانشجویان بین المللی به کانادا را کنترل می کند. این قوانین در حال تغییر هستند. با نزدیکترین سفارت کانادا یا اداره مهاجرت و شهروندی کانادا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

اخذ مجوز تحصیلی

به محض دریافت نامه پذیرش از کالج مورد نظر، لازم است برای مجوز تحصیلی درخواست دهید (فرم IMM1294). می توانید برای مجوز تحصیلی به صورت آنلاین نیز درخواست دهید یا درخواست کتبی خود را از طریق نزدیکترین مرکز درخواست ویزا ارسال نمایید.

برای اخذ مجوز، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از کالجی که رشته تحصیلی از جمله تاریخ شروع و پایان دوره را قید کرده باشد.
  • تاییدیه ای که نشان دهد پول کافی برای تامین مالی خود و اعضای خانواده تان در طول دوران تحصیلتان در کانادا دارید
  • نامه از سازمانی که شما را تامین مالی می کند (اگر اسپانسر دارید)
  • آزمایش پزشکی و گواهی عدم سوء پیشینه در صورت نیاز و با توجه به کشور مقصد.

اگر برای مجوز تحصیلی از طریق Student Direct Stream اپلای کرده اید، باید مدارک دیگری را نیز ارائه دهید. دستورالعمل ها را با دقت مطالعه کنید تا از شرایط مورد نیاز برای درخواست اطمینان حاصل کنید.

لازم است اپلیکیشن فی یا هزینه بررسی مدارک برای مجوز تحصیلی را پرداخت کنید. مدت زمان بررسی درخواست مجوز تحصیلی در وبسایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در دسترس است.

هنگام ورود به کانادا

افسران اداره مهاجرت از شما این مدارک را خواهند خواست:

  • مجوز تحصیلی (فرم IMM1294)
  • پاسپورت
  • ویزای توریستی در صورت لزوم
  • تمامی نامه ها و مدارکی که برای دریافت مجوز دانشجویی شما (مجوز تحصیلی) نیاز است.

کار در کانادا

نباید انتظار داشته باشید که هزینه های تحصیل خود در کانادا را از طریق درآمدی که از شغل های پاره وقت کسب می کنید، تامین کنید. با این حال، دانشجویان بین المللی می توانند در کانادا در شرایط زیر کار کنند:

  • به عنوان بخشی از دوره تحصیلی مانند دوره های کارآموزی در طول سال تحصیلی استخدام شوند.
  • در دانشگاه کار کنند
  • خارج از دانشگاه استخدام شوند (که نیاز به مجوز کار خارج از دانشگاه دارند)
  • بعد از فارغ التحصیلی در مشاغل مرتبط با تحصیل تا حداکثر 2 سال استخدام شوند.

محدودیت های دیگری در رابطه با این شرایط وجود دارد. برای دریافت جزئیات بیشتر با اداره مهاجرت و شهروندی کانادا تماس بگیرید.

اگر همسرتان همراه شما به کانادا می آید، می تواند برای دریافت مجوز کار درخواست دهد.

کار بدون داشتن مجوز کار تخلف از قوانین اداره مهاجرت است و می تواند باعث شود شما مجبور به ترک کشور شوید.

شرط سنی برای اخذ پذیرش تحصیلی در کالج های کانادا

دوره های کالج در کانادا مهارت محور هستند و معمولا برای دانش آموزانی طراحی شده اند که از دبیرستان به تازگی فارغ التحصیل شده و به دنبال دوره های مهارتی و عملی هستند تا به سرعت جذب بازار کار شوند. اما به صورت کلی، سایر افراد نیز می توانند در این دوره ها ثبت نام کنند تا مهارت لازم برای ورود به بازار کار را بیاموزند. بنابراین، وجود شرط سنی برای ادامه تحصیل در کالج های کانادا، از نظر قوانین کانادا، موضوعیت ندارد و اگر به این دلیل ویزای شما رد شود، می توانید اعتراض کنید. هر شخصی در هر سنی می تواند برای هر مقطع و رشته ای که علاقه به ادامه تحصیل دارد، درخواست خود را اعلام کند.

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کالج های کانادا

پس از تحصیل در کالج های کانادا، از آنجایی که اغلب آنها همراه با دوره های کارآموزی یا co-op هستند با توجه به عملکردی که از خود نشان می دهید، در شرکت ها و سازمان های مربوطه، پیشنهاد شغلی یا جاب آفرهایی دریافت می کنید که می تواند به شما کمک کند تا در جهت اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه های استانی و با توجه به ردیف شغلی مربوطه، اقدام نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *