مراحل اخذ مجوز تحصیل در کانادا

مجوز تحصیل در کانادا

پس از اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا و دریافت ویزا به عنوان یک دانشجو شما وارد خاک کانادا خواهید شد اما پس از ورود به کشور کانادا می بایست مجوز تحصیل خود را دریافت نمایید. به طور معمول دریافت این مجوز در داخل فرودگاه های کشور انجام می شود. در روند دریافت مجوز تحصیل در کانادا سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد که در ادامه این مقاله از گروه مهاجرتی افق ماندگار نمونه ای از سوالات پرسیده شده همراه با پاسخ آنها را با شما در انتهای همین مقاله در میان می گذاریم.

دریافت مجوز تحصیل در کانادا

قبل از شروع بحث اصلی، تفاوت ویزا و مجوز تحصیلی را عنوان می کنیم؛ به این دلیل که اغلب دانشجویان متقاضی تحصیل در کشوری دیگر این دو اصطلاح را با هم اشتباه می گیرند. ویزا به معنی اجازه ورود و خروج از مرز کشوری به کشور دیگر است و به شما حق تردد می دهد اما مجوز تحصیلی در فرودگاه کشور مقصد و بعد از پر کردن فرم های مربوطه و مصاحبه با افسران خدمات مرزی، برای شما صادر شده و جهت تکمیل مراحل ثبت نام در دانشگاه مورد نظر برای شما ضروری است. پس حتما به این نکته توجه داشته باشید و راهنماهای موجود در وبسایت اداره مهاجرت در رابطه با نحوه اخذ مجوز تحصیلی را با دقت مطالعه نمایید.

از تاریخ 22 ژانویه 2024، اغلب دانشجویان به نامه attestation یا گواهی تایید از ایالت یا استانی که قصد ادامه تحصیل در آن در کانادا را دارند، نیاز دارند. هر درخواستی که در یا بعد از تاریخ 22 ژانویه دریافت می شود، بدون نامه attestation، برگشت داده خواهد شد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد که در وبسایت اداره مهاجرت کانادا توضیح داده شده است.

مهمترین مدرکی که به عنوان دانشجوی بین المللی قبل از ورود به کانادا به آن نیاز دارید، مجوز تحصیلی شماست. لازم است این موارد را بدانید:

  • قبل از درخواست مجوز تحصیلی باید نامه پذیرش از دانشکده، دانشگاه یا کالج در کانادا داشته باشید.
  • این موضوع به این معنی است که باید دانشگاه یا دوره ای را پیدا کنید، برای دوره انتخابی خود اپلای کنید و نامه پذیرش از دانشگاه، کالج یا دانشکده مورد نظر در کانادا را دریافت کنید.

نحوه اخذ مجوز تحصیلی

قبل از اپلای برای مجوز تحصیلی، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی تایید شده یا DLI
  • پاسپورت معتبر
  • نامه attestation از ایالت یا استانی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید (که برای اغلب دانشجویان مورد نیاز است؛ تنها در صورتی که قصد تمدید مجوز تحصیلی خود را دارید، یا فرزند متقاضی تحصیل در مقاطع دبستان و دبیرستان دارید؛ یا متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستید، نیازی به این گواهی یا نامه attestation ندارید.)

موسسه آموزشی تایید شده یا DLI، موسسه ای است که توسط دولت استانی یا منطقه ای تایید شده تا میزبان دانشجویان بین المللی باشد. تمامی مدارس ابتدایی و دبیرستان در کانادا به عنوان موسسات آموزشی تعیین شده شناخته شده اند.

اگر برنامه ثبت نام در دانشگاه ها یا کالج هایی بعد از مقطع دیپلم را دارید که تحت عنوان post-secondary شناخته می شود مطمئن شوید که این دانشگاه یا کالج در لیست مورد نظر قرار دارد.

اگر لازم است برخی دروس مشخص را قبل از پذیرش تحصیلی در رشته تحصیلیتان بگذرانید (یا به عبارت دیگر پذیرش مشروط دارید)، مجوز تحصیلی شما برای طول مدت همان دروس صادر می شود. به محض اینکه کالج یا دانشگاه شما را در دوره انتخابی بپذیرد، باید برای تمدید مجوز تحصیلی درخواست دهید.

اگر برنامه تحصیل در کالج یا دانشگاهی در کبک دارید، قوانین استانی فعلی عنوان می کنند که دانشجویان بین المللی می توانند در یک موسسه آموزشی تعیین شده یا DLI انتخاب شده توسط دولت کبک ثبت نام کنند. شما همچنین به مجوز تحصیلی از دولت کانادا برای تحصیل در کبک نیاز خواهید داشت. به این معنی که علاوه بر CAQ یا همان گواهی پذیرش کبک که سابقا مورد نیاز بود، به نامه attestation یا گواهی استانی نیز نیاز خواهید داشت.

درباره مجوز تحصیلی شما

به عنوان دانشجوی بین المللی با یک مجوز تحصیلی، باید:

  • در یک موسسه آموزشی تعیین شده ثبت نام کرده باشید
  • در طول دوره تحصیلی خود، پیشرفت داشته باشید
  • به شرایطی که در مجوز تحصیلی شما لیست شده است احترام بگذارید
  • اگر دیگر واجد شرایط نبودید، ترک تحصیل کنید
  • اگر مجوز شما منقضی شود، کانادا را ترک کنید.

در ابتدا مهم است که بدانید واجد شرایط اپلای برای مجوز تحصیلی هستید. سوالاتی در رابطه با ملیت، سن، زبان و توانایی برقراری ارتباط، اعضای خانواده، تحصیلات، تجربه کاری، درآمد و/یا ارزش خالص دارایی ها، جزئیات پیشنهاد شغلی که دارید و … از شما پرسیده خواهد شد و بر مبنای پاسخ هایی که ارائه می دهید، اداره مهاجرت به شما خواهد گفت که واجد شرایط درخواست برای کدام برنامه هستید و می توانید برای آن طبق دستورالعمل های اعلام شده، اقدام کنید.

درخواست مجوز تحصیلی

2 راه برای درخواست مجوز تحصیلی وجود دارد: آنلاین یا از طریق مراجعه به مراکز درخواست ویزا یا VAC در کشور مبدا

پیشنهاد می کنیم برای مجوز تحصیلی هر چه سریعتر و به محض دریافت نامه پذیرش از کالج یا دانشگاه کانادایی به همراه گواهی نامه یا attestation استانی درخواست دهید. فرآیند اخذ مجوز تحصیلی تا حداکثر 3 ماه بسته به نوع کشوری که از آن درخواست می دهید، زمان می برد.

بایومتریک

ممکن است زمانی که برای ویزای توریستی، مجوز تحصیلی یا کاری برای کانادا درخواست می دهید، لازم باشد بایومتریک (انگشت نگاری و عکس) را ارائه دهید. اگر لازم باشد همراه درخواست خود بایومتریک ارائه دهید، باید شخصا و حضوری به نزدیکترین مرکز درخواست ویزا یا VAC مراجعه کنید.

اگر نیاز به ارائه بایومتریک باشد، درخواست مجوز تحصیلی خود را از طریق ایمیل ارسال نکنید. به جای آن درخواست خود را به VAC ارسال کنید.

بعد از درخواست مجوز تحصیلی چه کنم؟

می توانید وضعیت درخواست مجوز تحصیلی خود را در وبسایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا IRCC چک کنید. اطلاعات به صورت روزانه آپدیت می شوند. دقت کنید که ابتدا باید اکانتی در وبسایت اداره مهاجرت کانادا ایجاد کنید. گاهی اوقات، مرکز پردازش ویزاها یا VAC، از شما درخواست ارسال اطلاعات بیشتری را می نماید.

اقامت کمتر از 6 ماه

اگر مدت اقامت شما در کانادا کمتر از 6 ماه باشد، به ویزای زیر به عنوان دانشجوی بین المللی نیاز دارید:

  • ویزای مسافرتی در پاسپورت اگر مدت تحصیل شما کمتر از 6 ماه است.

ویزای کار در طول دوره تحصیل و بعد از آن

بعد از مقطع دیپلم در کانادا، احتمال واجد شرایط کار در طول دوره تحصیل در کانادا خود هستید. می توانید به صورت پارت تایم بدون مجوز، کار کنید اگر تمامی شرایط زیر را داشته باشید:

  • دانشجوی تمام وقت در یک موسسه آموزشی تعیین شده یا DLI هستید.
  • در یکی از دوره های زیر ثبت نام کرده اید:

یک برنامه آموزشی آکادمیک، vocational یا حرفه ای پس از متوسطه یا

یک برنامه آموزش حرفه ای در سطح متوسطه (فقط کبک)

  • دوره تحصیلی شما

حداقل 6 ماهه است و

نهایتا منجر به دریافت مدرک، دیپلم یا گواهینامه می شود

  • تحصیلات خود را شروع کرده اید
  • شماره بیمه اجتماعی یا SIN دارید

همانطور که در ابتدای مقاله قول داده بودیم، تعدادی از سوالات متداول افسران اداره مهاجرت هنگام صدور استادی پرمیت یا مجوز تحصیلی را به شما ارائه می دهیم:

سوال اول: why are you visiting Canada؟ با پرسیدن این سوال افسر اداره مهاجرت قصد دارد بداند دلیل ورود شما به کانادا چیست، پس باید آماده ارائه اطلاعاتی درباره دوره تحصیلی و دانشگاهی که ثبت نام کردید، باشید.

سوال دوم: where are you staying؟ یکی از مهمترین مواردی که هر مسافری به مقصد کانادا باید در ذهن داشته باشد، برنامه وی برای اقامتگاه یا مسکن و محل زندگی در کاناداست. بنابراین جزئیات محل اقامت مانند خوابگاه دانشجویی یا آپارتمان و … را به خاطر داشته باشید.

سوال سوم: how long will you be staying in Canada؟ طول مدت اقامت در کانادا یکی دیگر از مسائل مهم و مورد توجه افسران اداره مهاجرت است بنابراین توجه داشته باشید که برنامه بازگشت و طول دوره تحصیل شما بسیار مهم است.

تعداد سوالاتی که افسران اداره مهاجرت هنگام صدور استادی پرمیت یا مجوز تحصیلی از شما می پرسند، متنوع و زیاد است. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اخذ ویزا و مجوز تحصیلی دارید، با شماره های ما در گروه مهاجرتی افق ماندگار تماس بگیرید.

تلفن ثابت: 05131071

تلفن همراه: 09120920268

 

مطالب این صفحه برایتان مفید بود ؟

با کلیک روی ستاره ها به این مطلب امتیاز دهید.

نظر شما برای ما مهم است. 0 / 5. میزان امتیازات 0

امتیازی ثبت نشده. اولی نفری باشید که به این مطلب امتیاز میده !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *